Czy twój motocykl to zabytek? Pozytywna odpowied¼ mo¿e obni¿yæ koszty utrzymania pojazdu
Motocykle zabytkowe powinny być zwolnione z obowiązkowych okresowych badań technicznych, z zakazu wjazdu do stref niskiej lub zerowej emisji oraz z podatków drogowych - uważa zdecydowana większość motocyklistów, którzy odpowiedzieli na ankietę FEMA dotyczącą definicji i użytkowania pojazdów zabytkowych. A jak sytuacja wygląda w Polsce?
Państwa członkowskie UE używają różnych definicji do opisania pojazdów zabytkowych. Ze względów politycznych, szczególnie jeśli chodzi o pozycję motocykli i innych pojazdów dwukołowych w ustawodawstwie krajowym i międzynarodowym dotyczącym podatku drogowego, stref niskiej emisji, okresowych przeglądów technicznych i tym podobnych, FEMA chciała przeprowadzić ankietę wśród motocyklistów w Europie na ten temat. Wyniki są interesujące, więc warto je przytoczyć.
W badaniu wzięło udział 1614 osób z 31 krajów. Aż 96 proc. respondentów to mężczyźni, a zaledwie 4 proc. stanowiły kobiety. Zaskakuje też dość wysoka średnia wieku respondentów, czyli 56 lat.
67 proc. uczestników badania jeździ mniej niż 3 tys. km rocznie, 66 proc. posiada specjalne ubezpieczenie motocykla zabytkowego, a nieco ponad 34 proc. osób, które wypełniły ankietę, to członkowie klubów oldtimerów lub organizacji skupiających właścicieli pojazdów zabytkowych.
Jakie wyniki przyniosła ankieta FEMA? Okazuje się, że 67 proc. respondentów uważa, że motocykle zabytkowe powinny być zwolnione z obowiązkowych okresowych badań technicznych. Z kolei blisko 87 proc. osób jest zdania, że motocykle zabytkowe powinny być zwolnione z zakazów ustanowionych dla stref niskiej lub zerowej emisji. Finalnie 71 proc. respondentów uznało, że motocykle zabytkowe powinny być zwolnione z podatków drogowych.
Jak wygląda sytuacja zabytkowych motocykli w Polsce? Podatek drogowy jest wliczony w cenę paliwa, chociaż istnieje tzw. podatek od środków transportowych, którym są opodatkowane duże samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe i balastowe, przyczepy i naczepy oraz autobusy.
Jeśli chodzi o OC, w przypadku motocykli zabytkowych konieczne jest wykonanie przeglądu technicznego przed pierwszą rejestracją. Z kolejnych są już zwolnione. Coroczny przegląd zabytkowego jednośladu jest wymagany tylko wówczas, gdy motocykl jest wykorzystywany w celu zarobkowego transportu drogowego.
Zastanawiacie się, kiedy motocykl może zostać uznany za pojazd zabytkowy i na jakich zasadach to się obywa? Już wyjaśniam. Aby motocykl mógł uzyskać status zabytku, musi mieć co najmniej 25 lat i nie być produkowany od 15 lat. Do tego powinien być wpisany do rejestru zabytków lub wojewódzkiej ewidencji zabytków.
Ubiegając się o żółte tablice rejestracyjne dla motocykla, potrzebujemy białej karty i pozytywnej opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków. Jeszcze jedno. Motocykl musi posiadać minimum 75 proc. oryginalnych części.
Jeśli powyższe wymagania nie zostały spełnione, rejestracja jako zabytek nadal jest możliwa, ale konieczne jest przedstawienie dokumentów związanych z jakimś ważnym wydarzeniem sportowym, historycznym. Przesłanką do rejestracji mogą stanowić unikalne rozwiązania konstrukcyjne i użytkowania przez… znaczącą postać.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze