Chiński CATL opracował nowe akumulatory Li-Ion. Zasięg przestanie być problem?
CATL to największy na świecie dostawca akumulatorów Li-Ion, który stworzył nowy model o znacznie większych możliwościach.
W miarę jak pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej integralną częścią świata motoryzacji, powiązane z nimi technologie również idą naprzód. Zwłaszcza baterie są stałym źródłem innowacji, ale również obaw. W 2022 r. niepokój związany z zasięgiem jest nadal realny. CATL chce rozwiać obawy użytkowników pojazdów zasilanych wyłącznie prądem.
Akumulatory litowo-jonowe są obecnie standardem, chociaż naukowcy badają również inne potencjalne technologie, w tym baterie cynkowo-bromowe i aluminiowo-siarkowe. Jako największy obecnie producent baterii litowo-jonowych do samochodów elektrycznych na świecie, Contemporary Amperex Technology Company Limited (CATL) jest wyraźnie zainteresowana ulepszaniem swojej podstawowej technologii, czyli wymienionych już baterii litowo-jonowych.
Dlatego latem bieżącego roku chiński gigant wprowadził technologię baterii litowo-jonowych CTP 3.0 o nazwie Qilin. Dzięki postępom w wielu dziedzinach, takich jak wydajność chłodzenia termicznego i stabilność, CATL twierdzi, że Qilin może pochwalić się imponującymi liczbami. Gęstość energii, jak twierdzi firma, wynosi do 255 Wh/kg (watogodzin na kilogram). Akumulator ten został użyty w modelu Zeekr 001 firmy Geely, czyli samochodzie, który wszedł do produkji w zeszłym roku. Pozwoliło to zwiększyć jego zasieg do 1000 km na jednym ładowaniu!
Wyjaśnijmy jeszcze, że gęstość energii to najprościej rzecz ujmując ilość energii znajdującej się w określonej objętości lub masie. Przykładowo gęstość energii benzyny to ok. 13 000 Wh/kg. Znacznie tego terminu zależy od kontekstu, który określa, w jaki sposób energia może zostać wydobyta, np. przez spalanie czy reakcję chemiczną.
CATL twierdzi również, że jego ulepszone źródło zasilania może przejść z poziomu 10 procent do 80 procent pełnego naładowania w zaledwie 10 minut wykorzystując opcję szybkiego ładowanie. Brzmi to bardzo pięknie, ale to wciąż jedynie hasła, które funduje nam chiński CATL. Mówiąc inaczej, to co dzieje się w prawdziwym świecie, w rękach prawdziwych ludzi, będzie dopiero rzeczywistym testem powyższych twierdzeń.
Najnowsze akumulatory Qilin firmy CATL mają być dostępne już w 2023 roku. Nie jest jeszcze jasne, czy ta technologia znajdzie zastosowanie w motocyklach elektrycznych. Jednak biorąc pod uwagę wzrost popularności jednośladów zasilanych prądem (głównie skuterów), możemy stawiać w ciemno, że Qilin od CATL trafi do branży motocyklowej bardzo szybko.
Jedna uwaga. Zasięg będzie oczywiście inny, ponieważ w przypadku motocykli mamy znacznie mniej miejsca na upchanie akumulatorów. Jednak właśnie dlatego tak imponująca gęstość (zakładając, że rzeczywiste liczby są bliskie prawdy) może być ważnym krokiem naprzód dla dwukołowych pojazdów elektrycznych.
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarzeSkutery i motocykle Amperi korzystają z CATL od ponad dwóch lat. Cieszymy się, że zarówno Tesla, Bentley i BMW nas doganiają :)
OdpowiedzNicee https://zh.ayachujo.com/profile-1/high-and-low-the-worst-x-cross-full-eng-sub/profile https://zh.ayachujo.com/profile-1/dragonball-super-super-hero-full-eng-sub/profile ...
Odpowiedzwedad
Odpowiedz