Bajaj Pulsar NS 200. Zuch miejskich przestrzeni [TEST, OPINIE]
Czy niespełna 24 KM mogą zapewnić frajdę z jazdy? Bajaj Pulsar NS 200 udowadnia, że Pulsarmania nie wzięła się znikąd – motocykl zaskakuje jakością, pewnością prowadzenia i… niską ceną.
Bajaj ns 200 ma w Indiach status dużego nakeda, napisałbym nawet, że prestiżowego. W Polsce ten model zalicza się do małych motocykli, ale czy z tego powodu może mieć jakiekolwiek kompleksy? Zdecydowanie nie! Segment takich właśnie jednośladów w ostatnich latach dynamicznie rośnie, robiąc miejsce na bardzo różne propozycje z niemal każdej strony świata. Czym indyjski Bajaj Pulsar NS 200 wyróżnia się w gęstniejącym tłumie małych miejskich nakedów?
Dobre geny
Aby odpowiedzieć na to pytanie warto zdać sobie sprawę z jednej rzeczy. Bajaj to nie jakaś tam fabryczka w dalekim, azjatyckim kraju curry i świętych krów, ale prawdziwy międzynarodowy gigant, jeden z największych producentów motocykli na świecie! Mało rekomendacji? Wspomnę zatem, że firma ta produkuje małolitroażowe motocykle dla… KTM-a.
Przydługi wstęp poczyniłem po to, by uświadomić rangę tego producenta. Po prostu przy pewnym poziomie prestiżu nie wypada robić tandety – to właśnie doskonale widać w motocyklach Bajaj. NS 200 nie jest wyjątkiem – użyte w motocyklu materiały to może nie półka Nortona, ale od Suzuki GSX 250 R czy BMW G310R indyjski motocykl zdecydowanie nie odstaje.
Detale z górnej półki
Ba! Śmiem twierdzić, że pod względem detali Bajaj Pulsar NS 200 okazuje się od wspomnianych motocykli lepszy! Cieszą podświetlane elementy – kontrolka startera, klaksonu czy kierunkowskazów, elegancki zestaw zegarów czy zaciski hamulcowe z dumnym napisem "BYBRE" (czyt: by Brembo). Ogólnie, gdzie nie spojrzeć tam wszystko wygląda dobrze, ładnie albo wręcz świetnie.
Bliższe oględziny wykazują rzetelną pracę projektantów, inżynierów i robotników. Większość elementów jest ładnie zaprojektowana, świetnie spasowana i po prostu estetyczna. Ładne felgi, reflektory i przetłoczenia czynią z tego sprzętu godnego wojownika ulicy.
W ramie pracuje skromny, ale nadzwyczaj żwawy singiel o pojemności 199,5 cm3, mocy 23,5 KM i 18,3 Nm momentu obrotowego. Jak na swoją pojemność, brzmi zaskakująco dobrze – po pokonaniu kilku skrzyżowań ze zdumieniem zauważyłem, że kręcenie silniczka w rejony wysokich obrotów sprawia mi akustyczną przyjemność. Producent chwali się, że w silniku zastosowano trzy świece zapłonowe. Po co? Tego nikt nie wie, więc zamieszczam tę informację jako ciekawostkę.
Na pochwałę zasługuje wygodna, aktywna pozycja, która umożliwia bezbłędne wyczucie motocykla. Niemal wszystkie przełączniki pracują bez zarzutu – muszę się niestety przyczepić do przełącznika kierunkowskazów, którego działanie w rękawicach jest słabo wyczuwalne. Poza tym – wszystko gra.
Curry po japońsku
Współpracę na osi silnik – skrzynia biegów – hamulce określiłbym jako "japońską". Co to znaczy? Wszytko działa tak, jak powinno – silnik rozwija moc równomiernie, bez niespodzianek, skrzynia, choć nie pracuje perfekcyjnie, wbija biegi pewnie, a wyposażone w ABS hamulce są dobrze dozowalne. Miłym zaskoczeniem była dla mnie łagodna reakcja na zmianę obciążenia – również bardzo "japońska".
Motocyklem jeździłem głównie po mieście i tutaj nie wyczułem jakichkolwiek niedostatków. Wiadomo, jeśli nie jesteś szczupłym Hindusem w klapkach, moc nie wystarczy na jakieś specjalne szaleństwa, ale z pewnością będzie wystarczająca do bardzo sprawnego poruszania się po mieście, także po trzypasmowych obwodnicach.
Prestiż czy frajda?
Dla kogo odpowiedni będzie NS 200? Z pewnością będą z niego zadowoleni młodzi kierowcy, albo ci, którzy zaczynają przygodę z motocyklami. Za cześć kwoty, którą musieliby zapłacić za japoński lub niemiecki odpowiednik, kupują spory kawał motocykla o bardzo dobrej jakości, świetnym prowadzeniu, jednym słowem – korzystnej relacji jakości do ceny.
Może nie zapewnia on takiego prestiżu jak Suzuki czy BMW, ale bądźmy szczerzy – czy w jeździe motocyklem chodzi nam o prestiż czy frajdę? Tej drugiej Bajaj Pulsar NS 200 dostarczy na pewno.
Dane techniczne
silnik: | jednocylindrowy, czterozaworowy |
pojemność skokowa: | 199,5 cm3 |
średnica x skok tłoka: | |
moc: | 23,5 KM przy 9500 obr/min |
moment obrotowy: | 18,3 Nm przy 9500 obr/min |
system paliwowy: | wtrysk elektroniczny |
system chłodzenia: | ciecz |
smarowanie: | |
rozrusznik: | elektryczny |
skrzynia biegów: | nożna, 6-biegowa |
sprzęgło: | mokre, wielotarczowe |
przeniesienie napędu: | łańcuch |
zawieszenie przednie: | amortyzatory olejowe |
zawieszenie tylne: | centralny amortyzator olejowy Nitrox |
hamulec przedni: | tarcza Wave 280 mm, zaciski ByBre |
hamulec tylny: | tarcza |
opona przednia: | 100/80 - 17, 52 P, Bezdętkowa |
opona tylna: | 130/70 - 17, 61 P, Bezdętkowa |
systemy dodatkowe: | |
długość/szerokość/wysokość: | 2017 x 804 x 1195 mm |
masa: | 145 kg |
zbiornik paliwa: | 12 l |
normy emisyjne: |
|
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze3 ¶wiece zap³onowe polepszaj± efektywno¶æ procesu zap³onu i spalania mieszanki. 2 ¶wiece stosuje w swoich konstrukcjach Honda, o czym siê nie wspomina.
Odpowiedz