tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 BMW R1100GS po 100 000 km
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
 
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

BMW R1100GS po 100 000 km

Autor: £ukasz „Boczo” Tomanek 2012.04.13, 13:05 37 Drukuj

"GS" to magiczny symbol. Kiedykolwiek ktoś wypowie te litery, pojawiają się dwie grupy. Jedna zarzeka się, że nie chce mieć innego motocykla, bo ten doskonale zaspokaja wszystkie jej potrzeby. Druga twierdzi, że Beemki są drogie, a kiedy się zepsują (a zepsują się na pewno), końca kosztów nie widać. Postanowiliśmy to sprawdzić. Udało się nam dorwać do R1100GS z przebiegiem 100 tys. kilometrów. I prawdę mówiąc do teraz nie potrafimy wyjść z szoku jak małe wrażenie wywarł taki przebieg na tym sprzęcie.

Silnik

NAS Analytics TAG

Bokser odpala na dotyk, szybko nabiera właściwej temperatury, pracuje równo, płynnie i nie wydaje z siebie żadnych dźwięków sygnalizujących rychłą eksplozję. Mało tego, jeśli nie znalibyśmy faktycznego przebiegu, pomyślelibyśmy, że Beemka właśnie wyjechała z salonu. Zero wycieków na silniku, zero zająknięcia przy odpalaniu, płynna i natychmiastowa reakcja na dodanie gazu, równe wolne obroty. Mówiąc krótko – szokująco dobra kondycja.

Dynamika

Pytaliście w komentarzach w jakim stopniu tak wysoki przebieg wpłynął na dynamikę silnika. Odpowiadamy - nie wpłynął wcale. BMW rozpędza się energicznie (i bezproblemowo staje na gumie), na polecenia gazu reaguje natychmiastowo, przyspiesza równo z każdego biegu. Jak w porównaniu z nowym R1200GS z rozrządem DOHC? Różnice są, ale nie tak dramatyczne, jak mogłoby się wydawać. Prawdę mówiąc nie odnotowaliśmy specjalnych różnic jeśli chodzi o płynność pracy, a zmiany w dynamice podyktowane są głównie mniejszą mocą i momentem obrotowym oraz większa masą.

Zawieszenie

Standardowy dla BMW zestaw Telelever/Paralever jest wyraźnie mniej zaawansowany technologicznie niż zawias w nowych GSach, ale nadal robi dobrą robotę. Motocykl dobrze połyka wszelkie dziury i nierówności, ale ma drobne problemy np. z torami czy innymi nagle pojawiającymi się na drodze wystającymi paskudztwami. Fakt faktem, na goleniach zawieszenia (skrytych za owiewką) ani centralnym amortyzatorze nie ma śladów po wyciekach oleju.

Prowadzenie

Nie na tyle dobre, aby schodzić na kolano w przełęczy Salmopolskiej, ale na tyle dobre, aby ze skręcania czerpać prawdziwą radochę. GS jeździ stabilnie, pewnie, szybko zmienia kierunek, ale mimo wszystko wymaga silnej ręki potrafiącej wyegzekwować poprawny przeciwskręt. Ludzie często obawiają się, że charakter pracy boksera rujnuje tor jazdy. Nic takiego nie ma miejsca.

Hamulce

Mam tylko jedno słowo - genialne! Z przodu mamy dwie tarcze 297mm, z tyłu jedną tarczę 250mm, po trzy zaciski w każdej. Za heble odpowiedzialne jest Brembo i działają one re-we-la-cyj-nie. Przód wystarczy obsługiwać jednym palcem, motocykl zaczyna hamować na skoku klamki pół centymetra i robi to cholernie sprawnie. Na pokładzie wyłączalny ABS.

Opony

Obuty w gumy Metzeler Tourance sprzęt prowadzi sie świetnie. Wprawdzie opony w testowanym egzemplarzu powoli się kończą, ale prawdę mówiąc ten model i ta marka jest perfekcyjna do tego motocykla. GS mimo ogromnej masy daje się wyjątkowo łatwo wprowadzać w zakręt, a w czasie jego pokonywania trzyma obrany tor jazdy i daje dobry feedback kierowcy.

W mieście

Kanapa (regulowana w zakresie 840-860mm) jest tak zaprojektowana, aby zapewniała kierowcy komfort psychiczny przy podpieraniu motocykla np. na światłach. Samo siedzisko jest wygodne, ale mogłoby być bardziej miękkie (z pomocą przychodzą samoróbki i setki opcji akcesoryjnych). Kierownica jest szeroka, wysoka i super-wygodna, ale umieszczona na takiej wysokości, aby nie kolidowała z lusterkami samochodów. Suche, jednotarczowe sprzęgło trochę hałasuje i nie jest przesadnie delikatne w obsłudze, ale w zamian za to jest bardzo precyzyjne i dobrze dozowalne. Nudzi ci się w korku? Dodaj gazu i bujaj się wesoło. To durna, prostacka rozrywka, ale nadal zabawna.

W trasie

Zapnij piątkę i zapomnij o wszystkim. Silnik będzie spokojnie kręcił 4 tys. obrotów, będziesz mógł przyspieszać bez jąkania i hamować samym odejmowaniem gazy. Ochrona przed wiatrem jest raczej kiepska. Problemem jest głównie wiatr, który owszem, nie napiera na klatę, ale elegancko omiata kask, tworząc przy nim turbulencje i nieprzyjemny świst. Boksery od zawsze słynęły z niskiego spalania. R1100GS zużywa od 4,5 do 6 litrów benzyny na 100 km, choć te 6 litrów osiągamy jeżdżąc na prawdę szybko. Warto dodać, że zbiornik paliwa ma 24 litry. Zauważyliśmy, że wskaźnik paliwa potrafił czasami przestać być wskaźnikiem paliwa i zacząć być czymś zupełnie innym, wskazując najpierw pół baku, a za minutę kończącą się rezerwę.

Jakość wykonania

Tylko spójrzcie na zdjęcia. Sto tysięcy, a BMW prezentuje się wzorowo. Żadnych otarć w karoserii, żadnych rys w miejscu, gdzie kończy się kanapa, a zaczyna zbiornik paliwa, nietknięte głowice, nieporysowana szyba, kolektory wydechowe (oprócz niewielkiej wgniotki) w idealnym stanie, podobnie cała kanapa (oryginalna). Jedynym mankamentem egzemplarza był brak lewego podnóżka pasażera i ułamany przełącznik zapłonu.

Wyposażenie

Jest rok 1997. Na pokładzie mamy ABS (możliwy do wyłączenia), światła awaryjne, podgrzewane dwustopniowo manetki (działają), zegar, wyświetlacz biegów i najbardziej precyzyjną dźwigienkę ssania jaką widziałem w życiu. Niestety, są tutaj także idiotyczne, niepodległe kierunkowskazy, które nie tylko trzeba wyłączać naciśnięciem obu przycisków kierunkowskazu (!), ale także umiejscowione są tak nisko, że na pierwszy rzut oka ani ich nie widać ani nie czuć pod palcami. BMW - to nie działa!

Usterki

Kiedy jeździliśmy motocyklem, miał on nieco ponad 98 tys. km. Obecnie na budziku jest stówa i taki przebieg odbył się bez żadnych poważnych awarii. Nie zepsuły się nawet podgrzewane manetki, ABS (usterka czasami odnotowywana w starszych GSach) czy wyświetlacz biegów. Niektórzy właściciele doświadczyli awarii wtrysku paliwa, ale w naszym egzemplarzu nic takiego nie miało miejsca. Motocykl zwiedził większość krajów Europy i nigdy nie zawiódł w trasie. Mało tego, przeglądając fora użytkowników GS'ów trudno doszukać się postów związanych z tragicznymi i kosztownymi awariami. Większość ludzi wręcz wyraźnie zaznacza, że GSy z lat 97-99 były najlepszymi egzemplarzami.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
jazda detaleGS dynamika
NAS Analytics TAG
w czasie jazdyprawy bok
zakret BMW dynamikazakret przod
GS parkingstatyka BMW
lampa przodnaklejka BMW
amortyzator tylBMW logo tyl
kanapa BMWdzwigienka ssania
guma na podnozkuczysty cylinder
kanapa pasazerakanapa zbiornik paliwa
cylinder lewylewa manetka
detale silnikaopona tyl
oslona cylindrapodnozek tyl
predkosciomierz przebiegprzewody przod
R1100 GS logostan tarczy hamulcowej
wahacz walwtrysk Bosch
zacisk przodzacisk tyl Brembo
zadbany wydechzbiornik paliwa
kanapa ramasekcja centralna
widok z gorywystajacy cylinder
kokpit przyciskiwskazniki kokpit
Komentarze 26
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê