tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 450GP - tania klasa wyścigowa dla młodych
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

450GP - tania klasa wyścigowa dla młodych

Autor: Łukasz Świderek 2010.01.14, 09:22 37 Drukuj

Proponujemy tanią klasę wyścigową dla młodych zawodników

Nie cichnie w Polsce debata nad „tanią" klasą dla młodych zawodników wyścigowych, która pozwalałaby im rozwijać swoje umiejętności, a byłaby tańsza i bardziej dostępna, niż GP125. Ścigacz.pl i Świat Motocykli postanowiły przeanalizować pomysł, który z sukcesami egzystuje już w kilku krajach.

NAS Analytics TAG

Pomysł zrodził się kilka lat temu w Europejskiej Federacji Motocyklowej i w założeniu nowopowstała klasa miała zastąpić dotychczasową klasę 125 (ewentualnie 250). Jak zawsze pretekst był ten sam, czyli pieniądze i „ekologiczna" walka z dwusuwami. W odróżnieniu od zabawy w ekologię i bezpieczeństwo w MotoGP (skakanie po pojemnościach itp.), ten pomysł był dość prosty, ale szybko też zapomniany. Mianowicie UEM chciała motocykli prototypowych na bazie istniejących już silników z motocykli Enduro i Motocross (czterosuwowe, jednocylindrowe), a ich cena miała nie przekraczać bodajże dziesięciu tysięcy Euro.

Niestety ten ostatni warunek, finansowy, praktycznie uniemożliwił budowanie konstrukcji prototypowych przez co pomysł zniknął na kilka lat. Na szczęście ktoś podchwycił ideę i od dwóch lat coraz częściej na torach południowej Europy zobaczyć można jednocylindrowe wyścigówki. Początkowo postrzegano je raczej w kategoriach ciekawostki. Ot, takie sobie „wydumki" na bazie terenowych motocykli, przerobione na tor wyścigowy. Czy to głupi pomysł? W 2010 roku już przynajmniej trzy kraje będą miały takie wyścigi w swojej palecie, a w samej Hiszpanii są trzy serie regionalne oparte na tych „wynalazkach".

Jak to działa? W uproszczeniu można powiedzieć, że demontujemy przednie zawieszenie oraz koła terenowe i zastępujemy je odpowiednikami przystosowanymi do jazdy na torze wyścigowym. Precyzyjniej rzecz ujmując takimi, jakich używa się w Supermoto. Kolejny krok to podmiana owiewek, kierownic i konsol oraz przedniego hamulca na wyścigowe. Po kilkudziesięciu minutach pracy mamy w garażu rasową wyścigówkę dysponującą mocą około sześćdziesięciu koni mechanicznych. Mix ma też inny plus, mianowicie możemy z niego szybko zrobić motocykl Supermoto. Takie „trzy w jednym" w zależności, na jakie zawody mamy akurat ochotę pojechać.

Są też niestety minusy takiego pakietu, ponieważ ten oferowany w Hiszpanii i promowany przez Dornę (promotora MotoGP) kosztuje blisko osiemnaście tysięcy złotych, a do tego dochodzi koszt samego motocykla o pojemności 450cc. W Polsce to jakieś trzydzieści tysięcy złotych. Pakiet pasuje do każdego motocykla crossowego o tej pojemności wyprodukowanego w ostatnich latach. W Holandii kompletny motocykl tak przygotowany do zawodów można kupić za czterdzieści dwa tysiące złotych, a używany nawet za trzydzieści.

Takie sumy mogą przestraszyć potencjalnego zawodnika, ponieważ wcale nie wydają się małe w porównaniu z pakietem CBR 125R Cup (niecałe czternaście koni mechanicznych). Co więcej nie wygląda to także tanio w porównaniu z maszyną klasy Supersport czy choćby Superstock 600. Ta ostatnia ma być od tego sezonu w Polsce klasą dla młodych zawodników do dwudziestego trzeciego roku życia w której przyznawany będzie tytuł Młodzieżowego Mistrza Polski. Czy jednak przeskok z ledwie toczącej się CBRki na ponad stukonnego potwora jest słuszną drogą rozwoju i tak nielicznej w naszym kraju wyścigowej młodzieży? Może jednak lepiej po drodze do mocnego ścigania spędzić rok, czy dwa na maszynie sześćdziesięciokonnej, szczególnie, że ograniczone są tam koszta eksploatacji. Opony typu slick proponowane przez hiszpańskiego producenta pakietu, to w naszym kraju jakieś tysiąc złotych za komplet. W opcji z oponami ciętymi może być taniej o dwadzieścia procent. Z uwagi na niską masę motocykla (około 120 kg) oraz relatywnie niską moc gumy zużywały będą się znacznie wolniej. Zawsze można próbować zbudować taki motocykl własnym sumptem, „po polsku" posiłkując się używanymi częściami lub szperając po Internecie. Prawda jest jednak taka, że koszt budowy Supermoto (gdzie ucieka wielu zawodników, których nie stać na WMMP), oraz jednocylindrowej wyścigówki, jest praktycznie taki sam, a nawet wyższy.

Nasza propozycja skierowana jest do zawodników i włodarzy wyścigów motocyklowych do przemyślenia na sezon 2011. Zgłaszamy ją już teraz, żeby był czas na przygotowania i debatę publiczną, konieczną przy tak trudnej decyzji, jak kompletnie nowa klasa wyścigowa. Może warto zaprosić do współpracy importerów motocyklowych w naszym kraju, którzy wewnątrz tej klasy zorganizowaliby swoje puchary markowe lub wspierali zawodników dosiadających ich sprzętu. Mamy nadzieję, że będzie to kolejny krok merytorycznej pracy nad rozwiązaniem dla najmłodszych. Dla tych, którzy nie skończyli dwudziestu trzech lat udało się już coś zrobić. Teraz czas na młodszych. Namówmy Alpe Adria do wspólnej inicjatywy! Nasze redakcje będą patronować pierwszemu takiemu motocyklowi w klasie Rookie 600, który może pojawi się na WMMP w sezonie 2010 i będzie przecierać szlaki. Już teraz boimy się o kilku zawodników na „wypasionych" motocyklach!

Filmy:
Budowa motocykla klasy 450GP
Motocykl 450GP na torze
450GP szybszy od Superstock 600
450GP on-board
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia

Partner działu:

zostan partnerem

Wsparcie działu:

Grandys duo
yam paw
rutmar logo
NAS Analytics TAG
Prawdziwe ciganie za mae pienidze moe by faktem!
Kolano gaz emocje. Tak to moliwe crossa
Ten wynalazek naprawd si odpycha!
To prawdziwe emocje zobaczycie w sezonie 2010
Xavi full
CRF 450 GP
Kady MX moe by wycigwk
Komentarze 8
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę