tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 200 Tesli w kolejce do ³adowania. Co tu siê wydarzy³o?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

200 Tesli w kolejce do ³adowania. Co tu siê wydarzy³o?

Autor: Andrzej Sitek 2025.01.08, 09:55 Drukuj

Też z chęcią to obśmiejemy, ale ta sprawa ma nieco szerszy kontekst.

Rzeczywiście właściciele Tesli oraz innych pojazdów elektrycznych (EV) w Szwecji musieli w ostatnich tygodniach zmagać się z długimi kolejkami do stacji Supercharger. Ale problem tylko częściowo dotyczy niskich temperatur i licznych podróży Szwedów w okresie świątecznym. Zasadniczym problemem są trwające od dłuższego czasu strajki związków zawodowych, które uniemożliwiają podłączenie do sieci ponad 100 nowych stanowisk ładowania, co oczywiście jest szczególnie odczuwane w zimowym sezonie.

NAS Analytics TAG

Największy związek zawodowy branży motoryzacyjnej i metalowej w Szwecji, czyli IF Metall, prowadzi działania przeciwko Tesli już od ponad roku. Obecne strajki solidarnościowe wraz z operatorami sieci elektrycznej kraju skutecznie blokują uruchomienie nowych stanowisk Tesli do ładowania elektryków.

Max de Zegher, dyrektor ds. ładowania w Tesli, w opublikowanym w niedzielę poście na platformie X odniósł się do nagrania przedstawiającego długie kolejki na jednej ze stacji Supercharger w Szwecji. Zaznaczył, że firma kontynuuje budowę nowych stacji, mimo trudnej sytuacji, ale przyznał również, że nie ma obecnie rozwiązania problemu i możliwości szybkiego podłączenia nowych stanowisk do sieci. Max de Zegher  wyraził swoje zaniepokojeni, że szwedzcy kierowcy EV zmuszeni są do długiego oczekiwania, a brak postępów w tej kwestii opóźnia rozwój infrastruktury ładowania w kraju.

Z kolei według rzecznika IF Metall, strajki i akcje solidarnościowe zakończą się natychmiast po podpisaniu przez Tesla Sweden układu zbiorowego. Tymczasem Tesla kontynuuje prace nad budową nowych stacji , ale to wszystko oczywiście wymaga czasu, a problem jest pilny już teraz. Warto również wspomnieć, że w listopadzie 2024 roku Tesla otworzyła w Szwecji sieć Supercharger dla wszystkich marek EV, co zwiększyło zapotrzebowanie na infrastrukturę ładowania.

Obecne kłopoty Tesli w Szwecji nie pojawiły się wczoraj lub przez tygodniem. Konflikt z IF Metall rozpoczął się w listopadzie 2023 roku, gdy Tesla odmówiła podpisania układu zbiorowego. Pewna grupa pracowników szwedzkiego ASO Tesli chciała poprawić swoje warunki pracy, a ponieważ kierownictwo nie miało zamiaru rozmawiać, podjęli strajk. Zamiast dogadać się z pracownikami, Tesla ściągnęła nowy zespół zza granicy. Zaalarmowane zostały wszystkie szwedzkie związki zawodowe i rozpoczęła się regularna wojna z samochodowym gigantem.  

Od tego czasu akcje strajkowe przybierają różne formy, bo jednego Szwedom nie można odmówić - są solidarni, więc jeśli jedna grupa postanawia walczyć o swoje prawa, natychmiast uzyskuje wsparcie innych sektorów. To dlatego Tesla musiała zmagać się z blokadą importu pojazdów, wstrzymywaniem  wydawania tablic rejestracyjnych dla nowych samochodów i przerwaniem usług serwisowych. Amerykańska marka postanowiła nie ustępować. Na przykład samochody były dostarczane promami z Niemiec, co pozwoliło uniknąć obsługi w szwedzkich portach. Z kolei blokada serwisów w Szwecji została częściowo zniesiona w maju ubiegłego roku, co umożliwiło wznowienie wielu napraw. Problem z wydawaniem tablic rejestracyjnych też został rozwiązany poprzez umożliwienie klientom odbioru blach i dokumentów rejestracyjnych bezpośrednio z PostNord, lidera wśród dostawców pocztowych. Klienci mogli następnie dostarczać je osobiście do punktów odbioru pojazdów.

Mimo tych sukcesów Tesli, w zasadzie marka Elona Muska okopała się na pozycjach. Jest impas, a pokłosiem tej wielomiesięcznej wojny są właśnie obrazki, jakie mogliśmy ostatnio zobaczyć w sieci: ekstremalnie długie kolejki do stacji ładowania. Szwedzkie związki zawodowe, a w zasadzie Szwedzi w ogóle, na pewno nie odpuszczą, więc nowe ładowarki nadal nie będą działać, a starych jest po prostu za mało. Czas mija, wizerunek Tesli na tym bez wątpienia cierpi, bo filmik z długi sznurem pozbawionych energii elektryków obiegł już cały świat. Tesla dostała pstryczka w nos od wikingów z Północy.

Skoro już jesteśmy przy elektrykach, jak wygląda jazda elektrycznym motocyklem w Polsce? Grupa przyjaciół z ekipy wraz ze znanymi influencerami postanowiła to sprawdzić. Wzięli kilka motocykli elektrycznych i podjęli próbę pobicia rekordu Polski w długości przejazdu elektrycznymi motocyklami. Postanowili objechać Polskę dokoła, jadąc wzdłuż granicy przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

Ekipa Electric Mototrip, jadąc nimi ponad 3000 kilometrów dokoła Polski, przetestowała wachlarz motocykli elektrycznych. W zasadzie wzięli wszystko: zarówno skutery, miejskie nakedy, jak również sportowe. Jak im poszło? Czy e-motocykle sprostały wyzwaniu? Możecie się o tym dowiedzieć z naszego materiału filmowego.  

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê