Zmar³ Shunji Tanaka, niegdy¶ g³ówny projektant Kawasaki. Mistrz odszed³ w wieku 75 lat
Shunji Tanaka, niegdyś główny projektant Kawasaki, zmarł w wieku 75 lat. Tanaka był odpowiedzialny za radykalnie odejście od stylu modeli z lat 80-tych i 90-tych. Chodzi o takie motocykle jak wczesna generacja ER-6N, a także maszyny sportowe Ninja ZX-6R i ZX-10R.
Tanaka przez dekady uczestniczył w pracach nad wieloma znakomitymi motocyklami "Zielonych", natomiast poza światem dwóch kół zostanie zapamiętamy przede wszystkim jako człowiek odpowiedzialny za design Mazdy Miaty - jednego z najlepiej sprzedających się samochodów sportowych na świecie.
Shunji Tanaka był odpowiedzialny za tchnięcie nowego życia w Kawasaki w bardzo trudnym okresie. Przełom wieków był niewątpliwie punktem zwrotnym dla wszystkich firm z branży motocyklowej i motoryzacyjnej. Ale nie można mówić o końcu ery Tanaki, bo nawet w dzisiejszych nakedach i motocyklach sportowych Kawasaki, wciąż widzimy ślady projektów genialnego Japończyka.
Według Tanaki, każdy projekt musiał dawać emocje. Ten etos i przewodnia myśl wciąż są widoczne w aktualnych projektach Kawasaki, czego dowodem jest model Z1000 i jego stylistyka Sugomi, jak również radykalne projekty Ninja i Z H2.
Zanim zajął się modernizacją motocykli Kawasaki, Shuji Tanaka był również głównym projektantem Mazdy, która uczyniła go odpowiedzialny za zaprojektowanie wspomnianego, jednego z najpopularniejszych samochodów sportowych globu.
Znany jako Miata, Eunos Roadster lub Mazda MX-5 - w zależności od tego gdzie był sprzedawany, ten nieduży samochód sportowy udowodnił, że nie potrzeba dużej mocy aby mieć niesamowite wrażenia z jazdy.
Projekt rozpoczął życie ponad 30 lat temu jako dający wiele radości roadster. Samochód zmieniał się przez cztery generacje, ale wszystkie w swej formie nawiązują do pierwowzoru, czerpiąc inspirację z oryginalnego projektu Shunji Tanaki. Był on pierwotnie głównym projektantem samochodu. To jemu również powierzono zadanie wprowadzenia koncepcji do produkcji.
Shunji Tanaka pozostawił po sobie znaczące dziedzictwo w branży motocyklowej i samochodowej. Dziś Kawasaki i Mazda kontynuują to, co Tanaka zapoczątkował. Sportowe motocykle Kawasaki wyglądają ostrzej i bardziej agresywnie niż kiedykolwiek wcześniej, natomiast MX-5 wciąż pozostaje bardzo chętnych kupowanym samochodem sportowym.
O śmierci Tanaki poinformował jeden z jego przyjaciół, który zdradził również, że ostatnie słowa mistrza brzmiały: "Nie żałuję niczego w moim życiu".
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze