Zamro¿ony w lodzie silnik z Simsona S51. Jak zapala przy temperaturze -20℃?
Jeżeli wydaje Ci się, że Simson S51 był dobry, to dobrze Ci się wydaje. Ten YouTuber postanowił zamrozić silnik z S51 w wannie lodu przy temperaturze -20℃. Następnie skuł lód i sprawdzał, czy taki silnik da się uruchomić.
Simson S51 to kultowy motorower epoki PRLu. Co ciekawe, jego popularność nie wynikała z faktu, iż w czasach komunizmu podaż produktów była bardzo ograniczona i rynek zaopatrywali praktycznie tylko państwowi monopoliście. Po rozpadzie Niemiec na NRD i RFN zdolni niemieccy inżynierowie zostali po jednej i po drugiej stronie granicy. Chociaż ci ze wschodnich Niemiec mieli mniejsze możliwości, gorszy dostęp do materiałów, a na dodatek często musieli wykonywać nakazy komunistycznych urzędników, to i tak często budowali maszyny na najwyższym, światowym poziomie. Taki właśnie był Simson S51. Jeżeli miałeś w tamtych czasach Rometa, a twój kolega miał Simsona, to z pewnością pamiętasz, jak często on jeździł, a ty byłeś zajęty naprawianiem swojego jednośladu.
W przypadku motorowerów tamtej epoki najważniejszym był silnik. Zawieszenie było najprostsze, jakie tylko może być. Nie było żadnej elektroniki. Ważne, aby silnik nie psuł i żeby żarówki za bardzo nie przepalały. W tamtych czasach nawet żarówki były często wykonane z materiałów niskiej jakości, przez to psuły się zdecydowanie częściej niż obecne.
Simson S51 był motorowerem, na który zawsze można było liczyć. Co ciekawe, chociaż jego produkcję rozpoczęto jeszcze w roku 1980, to do dzisiaj te pojazdy są używane przez młodzież w Polsce. Wciąż te motorowery są popularne i często spotykane na niejednej wsi i w niejednym małym miasteczku. Silnik Simsona S51 był udoskonaloną wersją jednoski S50. Wprowadzone zmiany miały słuzyć zmniejszeniu zużycia paliwa, ułatwieniu napraw oraz ograniczeniu liczby czynności serwisowych. Silnik pozostał jednocylindrowy, ale zmniejszono średnice tłoka i zwiększono jego skok. Wał korbowy zaczął być smarowany mieszanką paliwa z olejem, co uprościło jego serwisowanie w stosunku do poprzedniego rozwiązania, opartego na smarowaniu olejem przekładniowym. Zastosowano tez całkowicie bezobsługowe sprzęgło ze sprężyną centralną. Zmodernizowano też skrzynię biegów. Wszystkie te i inne zmiany bardzo dobrze wpłynęły na niezawodność jednostki oraz ułatwiły jej serwisowanie. To jest właśnie powód, dla którego te motorowery wciąż są tak bardzo cenione w Polsce. Zaprezentownay wyżej film pokazuje, że silniki z S51 były dobrymi jednostkami, odpornymi na różne warunki pracy.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze