Yamaha testowała nową skrzynię biegów w Brnie
Yamaha zakończyła dwudniowe prywatne testy na torze w Brnie. W ich trakcie sprawdzonych miało być kilka istotnych modyfikacji, w tym zapowiadana od jakiegoś czasu nowa skrzynia biegów. Szef zespołu Yamaha Racing Lin Jarvis przyznał, że istnieje możliwość testów tego rozwiązania, ale nie ma co do tego pewności.
Jako, że testy Yamahy były prywatne i nie zaproszono na nie oficjalnie mediów, weryfikacja tego co zdziałali Rossi i Lorenzo byłoby bardzo trudne. Na szczęście na torze była grupa fanów Rossiego, w tym Pavel prowadzący stronę http://www.rossi-yamaha.cz, który nie tylko upublicznił zapis wideo z testów, ale także przedstawił dowody na to, że Yamaha rzeczywiście testowała nową skrzynię - i co najważniejsze - że jest ona dużo szybsza od konwencjonalnej.
Dzięki analizie dźwięku generowanego w czasie przyspieszenia przez silniki Yamahy, udało się obliczyć, że zmiana biegu w nowej skrzyni trwa zaledwie 0,016 sekundy. To znacząca poprawa, bo klasyczna skrzynia potrzebowała na to aż 0,038 sekundy. Z pewnością ten bardzo dobry wynik da się jeszcze poprawić, bo w Hondzie zmiana przełożenia zajmuje tylko 0,009 sekundy.
W szybkich zmianach biegu, nie chodzi jednak o wyłącznie o czas zmiany przełożenia. Chodzi także o zachowanie stabilności motocykla. Im krótsza jest przerwa pomiędzy "odłączeniem" mocy, a jej ponownym "załączaniem", tym mniejsze ryzyko bujania się motocykla na wyjściach z zakrętów.
W trakcie testu Lorenzo przejechał pierwszego dnia 41, a Rossi 34 okrążenia. Drugiego dnia obaj zawodnicy przejechali odpowiednio 71 i 47 kółek. Najlepszy czas (to oczywiście nieoficjalne wyniki zarejestrowane stoperem fanów obok toru) wykręcił drugiego dnia Rossi i wynosił on 1:56,6.
Wideo: rossi-yamaha.cz
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarzeZdzichu pamiętaj tylko jak będziesz składał CV na mechanika to żebyś wpisał że znasz polski na poziomie podstawowym żeby potem nie było rozczarowań. :D Widziałem kiedyś kierowcę klasy Supersport to...
Odpowiedzim placa za szybkosc, a nie dbanie o skrzynie, ona i tak dlugo nie pojezdzi. ja o swoja skrzynie dbam zeby nie byla pozniej podrutowana to robie z miedzygazem
OdpowiedzMam pytanie do redakcji ;) Dlaczego zawodnicy klasy MotoGP nie stosują przegazówek podczas redukcji biegu? Myślę, że robi to za nich elektronika, ale czy ktoś wie na jakiej zasadzie to działa? Być ...
Odpowiedznie robia przegazowki, bo to jest bez sensu i zabiera za duzo czasu. o ile zmiany w gore jedzie sie z maneta odkrecona w opor, a "odpusty" zalatwia klikszifter, o tyle przy redukcji po prostu przegazowa to strata niezwykle cennego czasu. Wsluchaj sie w prace silnika w trakcie jazdy moturcykli w MotoGP - nawet, gdyby robila to elektronika, przeciez slychac by bylo wzrost obrotow. Przegazowki to dobre sa dla panow w krotkich spodenkach i t-shirtach scigajacych sie po miescie na 10 letnich podrutowanych sportach. Redukcja nastepuje jednoczenise z hamowaniem przeciez, aby przyspieszanie rozpoczac juz na optymalnym biegu, a nie redukowac dopiero wtedy, gdy trzeba juz przyspieszac. Przegazowka miala sluzyc zachowaniu stabilnosci motocykla przy redukcji. A o to dbaja obecnie sprzegla antyhoppingowe i nne pierdy.
Odpowiedz"Przegazowki to dobre sa dla panow w krotkich spodenkach i t-shirtach scigajacych sie po miescie na 10 letnich podrutowanych sportach." --> Tak myślisz? A co powiesz na to, że jeżdżę późną jesienią/wczesną zimą przy temperaturach bliskich 0 a nie raz nawet poniżej zera.... Bez przegazówki po prostu tył tańczy, a nie mam sprzęgła antyhoppingowego, ponieważ po prostu mój motocykl go nie ma (jeżdżę na nakedzie, nie na sporcie)... Po drugie co powiesz na to, że w klasie Moto2 większość zawodników robi przegazówki mimo to, że mają sprzęgło antyhoppingowe... Przypatrz się następnym razem co robią zawodnicy Moto2 podczas redukcji biegów, a zobaczysz że robią przegazówki... Szczególnie widać to w przypadku "Taki" Nakagamiego ;)
Odpowiedzpo części Zdzichu masz rację i w MotoGP jest tyle elektroniki i tak zaawansowane skrzynie biegów, że nie potrzebne im to. Ale w słabszych klasach na pewno występują przegazówki i tak jak poprzednik się pytał są do tego specjalne układy podobne do quickshifterów. Przykład takiego układu to CABS Auto Throttle Blipper http://www.youtube.com/watch?v=VF2FNfAzwdc zasada działania jest dość prosta, w momencie zaciśnięcia sprzęgła są lekko zwiększane obroty na krótką chwilę i można zmienić bieg w dół. Są też układy zapewniające pełny quickshifter tak w górę jak i w dół bez sprzęgła http://www.youtube.com/watch?v=_z3W2RuSCMw
Odpowiedz