Yamaha Neos - solidny i tani skuter
W dzisiejszym teście postaramy się sprawdzić, czy Yamaha Neos, mimo korzystnej ceny, nie traci nic ze swej jakości i niezawodności.
Wygląd
Yamaha Neos to typowy skuter miejski. Jego wygląd nie wyróżnia go szczególnie z tłumu. Jedyne, co może mu dodać trochę oryginalności, to dwie przednie okrągłe lampy. Testowana przez nas wersja była w kolorze niebieskim, jednak dostępne są jeszcze trzy inne kolory: szary, ciemno-niebieski i srebrny.
Ergonomia
Na Neosie można zając wygodną pozycję, chociaż jak na mój gust, jest to pozycja zbyt wyprostowana. Kanapa, chociaż duża i oferująca pasażerowi wystarczającą ilość miejsca, dla kierowcy jest niezbyt wygodna. Po godzinnej przejażdżce odczuwałem, mówiąc delikatnie, dyskomfort. Według mnie jej przód jest zbyt wąski, przez co kierowca czuje to tak, jakby siedział na siodełku rowerowym. Duży plus dla Neosa to uchwyty dla pasażera. W tym przedziale cenowym nie jest to standardem, a zwiększa bezpieczeństwo i komfort jazdy pasażera. Kolejna ważna rzecz to wysuwane podnóżki. Dzięki nim pasażer nie musi szukać nogami po podeście miejsca, na którym nogi trzyma już kierowca.
Schowek w Neosie pozwala na upchanie kasku integralnego, co prawda niezbyt łatwo, ale kask typu jet wchodzi tam bez żadnego problemu. Przy okazji schowka warto wspomnieć, iż jest on otwierany z kluczyka w stacyjce. Takie rozwiązanie jest bardzo wygodne. Oszczędza lawirowania kluczykiem z jednego miejsca w drugie.
Właściwości jezdne
Sercem Neosa jest dwusuwowy silnik, chłodzony powietrzem o pojemności 49 cm3. Jego moc wynosi 2.09 kW, a smarowanie odbywa się za pomocą dozownika oleju. Właściwym przeznaczeniem Neosa są zatłoczone ulice naszych miast. To właśnie tam daje sobie on najlepiej radę. Masa pojazdu, wynosząca zaledwie 82 kg, wpływa bardzo pozytywnie na poręczność pojazdu. Lawirowanie pomiędzy samochodami jest dziecinnie proste dzięki wyprostowanej pozycji kierowcy oraz wąskiemu rozstawowi lusterek. Wcisnąć się można naprawdę wszędzie. Zastrzeżenia mógłbym mieć jedynie do dynamiki przy starcie. Przy ostrym odkręceniu manetki czuć, że pojazd jakby nie chciał jechać, dopiero po chwili mały dwusuw zaczyna ładnie ciągnąc, aż do swojej maksymalnej prędkości 45 km/h. Mimo blokady, na prostej drodze rozpędził się nawet do 50 km/h. Z górki było jeszcze lepiej. Największa zanotowana prędkość wyniosła 58 km/h. Zaznaczam jednak, iż odbyło się to w bardzo sprzyjających warunkach (z górki i z wiatrem w plecy). Odczyt mógł być tak dokładny dzięki bardzo czytelnym wskaźnikom. Myślę tu o dużym, cyfrowym, ciekłokrystalicznym prędkościomierzu.
Podwozie
Neos wyposażony jest w dwunastocalowe, aluminiowe, pięcioramienne koła. Z przodu posiada widelec teleskopowy, a z tyłu wahacz. Zawieszenie można określić jako bezpieczne. Jest ono twardo zestrojone, co czuć na wyboistych, polskich drogach. Mocnym punktem Neosa są hamulce. Z przodu tarcza, z tyłu bęben - duet ten działa wzorowo. Użycie obu hamulców na raz powoduje, że skuter staje jak wryty, a przy tym dozowalność jest znakomita. Duży plus dla Neosa za hamulce.
Koszty eksploatacji
Testowany skuter okazał się pojazdem bardzo oszczędnym w eksploatacji. Spalanie w teście oscylowało na poziomie 2,4-2,6 litra na 100km, co uważam za bardzo dobry wynik, jak na silnik dwusuwowy. Dzięki zastosowaniu dwusuwa jako jednostki napędowej, odpada wiele czynności obsługowych, takich jak wymiana oleju w silniku, czy regulacja zaworów.
Nasza opinia
Yamaha Neos to skuter przede wszystkim do poruszania się po mieście. Za 6500 pln, co wydaje się kwotą niewygórowaną, jak na japoński skuter uznanej marki, otrzymujemy pojazd solidnie wykonany, niezawodny i oszczędny. Z uwagi na to, iż jest to motorower, do kierowania nim nie wymagane jest prawo jazdy. Każdy, kto posiada dowód osobisty lub kartę motorowerową, może zasiąść za sterami tego małego i wdzięcznego skuterka. Z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że ten, kto go kupi, nie będzie żałował.
DANE TECHNICZNE:
Masa własna: | 82 kg |
Silnik: | 1 cylinder |
Typ silnika: | Dwusuwowy |
Pojemność skokowa: | 49 cm3 |
Moc maksymalna: | 2,09 kW przy 6750 obr./min. |
Typ chłodzenia: | Chłodzony powietrzem |
Rozrusznik: | Elektryczny i nożny |
Pojemność zbiornika paliwa: | 6,1 |
Prędkość maksymalna: | 45 km/h (wersja zablokowana), 50 km/h* |
Spalanie w teście: | 2,4 l/100km |
* prędkość V max osiągnięta w teście
|
Komentarze 48
Pokaż wszystkie komentarzeMam Neosa od 12 lat :) Przejechałem nim 58 tys. km, więc mogę o nim chętnym nieco opowiedzieć ;)
OdpowiedzI jak jedzie sprawuje się news 50cm 2t na gaźnik jak prędkość max jak z częściami
Odpowiedzcześć ile pojedzie taka yamaha bez blokad?
Odpowiedzmam Yamahe neo's od początku sierpnia 2011, ogólnie bardzo fajny skuter, nie narzekam, ale na początku blokada na kierownice mi działała, a teraz mi nie działa i nie wiem czemu ; / robię wszystko ...
OdpowiedzZapraszam na Forum Yamaha Neos / MBK Ovetto ww.neos.jud.pl
OdpowiedzSzkoda że forum jest niedostepne i nie można na nie wejść
Odpowiedzmam tak samo tez nie wiem czemu. Na początku działało a teraz nie
Odpowiedzmój brat już mi to zrobił, że blokada działa.. i ten 'wielki problem' to to, że po prostu tym plastikowym kółkiem otaczającym miejsce na kluczyk trzeba nim tak jakby pokręcić, bo czasami to się może samo przekręcić tak, że blokada nie będzie działać. spróbuj przekręcić to w jedną stronę i wtedy zobaczyć czy blokada działa, a jeśli to nie zadziała to przekręć to w drugą stronę i znowu spróbuj. a jak to nic nie zmieni, to ja sama nie wiem, ale u mnie to zadziałało.
Odpowiedzgdzie znajduje się numer lakieru yamahy neo's ?
Odpowiedzjak otworzysz kufer to powinna być na siedzeniu biała karteczka z 2 kropkami białą i czarną
Odpowiedzmasz stacyjce otwieranie kufra😁
Odpowiedzdzięki wielkie : )
OdpowiedzTeż mam neosa o leci Mi 110 po przerobkach i pali Mi 4l
OdpowiedzHaha 4 litry po przeróbkach ty masz downa czy jak jak byś pisał ze 8 to się zgodzę :D
OdpowiedzNeos jest zablokowany w paru miejscach. 1.Moduł cdi 2.Wariator 3.Można sobie powiększyć pojemność np. zakładając cylinder 70 4.Króciec -Oryginalny króciec ma bardzo cienki przelot mieszanki ...
OdpowiedzPo co testujecie zablokowane skutery ? Komu to przydatne ? Przecież nikt praktycznie nie jeździ na zablokowanym, a ludzie chcą wiedzieć co dany skuter naprawdę potrafi. Bez sensu...
Odpowiedz