tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Yamaha FZS 600 Fazer 1998 - 2003
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

U¿ywana Yamaha FZS 600 Fazer 1998 - 2003

Autor: Lovtza 2005.02.17, 03:35 280 Drukuj

Czynnikiem decydującym o pozycji firmy motocyklowej na rynku, to ilość sprzedanych maszyn w najbardziej popularnych klasach. Co prawda zawansowane technicznie, stricte sportowe motocykle są wizytówką firmy, ale nie mają one takiego znaczenia dla wyników finansowych producenta jak sprzedaż w klasach pojemnościowych 125 – 600 cm3. Motocyklem z takiego właśnie segmentu jest Yamaha Fazer, która zyskała sobie ogromną popularność od samego początku swojej obecności na rynku. Co zatem zadecydowało o tym, że swego czasu Fazer’y znikały z salonów jak ciepłe bułeczki, a teraz są poszukiwanym towarem na rynku motocykli używanych? Postaramy się to przeanalizować.

Historia

NAS Analytics TAG

Na początek warto zauważyć, że to właśnie Yamaha stworzyła kategorię popularnych „600” za rozsądne pieniądze oferując od 1992 roku model XJ 600. Idea była prosta. Podstarzały sportowy silnik zamocowany w stabilnej ramie, a wszystko podparte na zawieszeniu pozwalającym w pełni wykorzystać możliwości wspomnianego silnika. Prostota konstrukcji bez technicznych fajerwerków, to nie tylko większa niezawodność, ale przede wszystkim niska cena. Taka filozofia doprowadzała do rynkowego sukcesu Yamahy XJ 600, ale jak wiadomo, nic co piękne, nie trwa długo. W 1995 roku Suzuki wprowadziło na rynek model GSF 600 Bandit. Nowy zawodnik w klasie tanich „600” górował nad XJ-ą praktycznie w każdej kategorii, a jednocześnie był od niej niewiele droższy. Nietrudno zatem się domyśleć, kto przejął pałeczkę lidera w klasie.

Sukcesowi Bandita przyglądała się w owym czasie nie tylko Yamaha, ale również Honda. Rezultatem tych obserwacji było pojawienie się na rynku w 1998 Hondy CB 600 Hornet i właśnie Yamahy FZS 600 Fazer. Oba motocykle powstały w oparciu o tą samą filozofię, jaką zastosowano przy budowie XJ 600 – podstarzały sportowy silnik w nowoczesnym nadwoziu podpartym na nowoczesnym zawieszeniu. Wszystko to oczywiście za rozsądną cenę.

Dziennikarze motocyklowi na całym świecie rozpoczęli porównania i testy trzech motocykli chcąc wyłonić lidera. W większości porównań wygrała właśnie Yamaha, a głównymi czynnikami decydującymi o tym, były bardzo dobre właściwości trakcyjne, mocny i elastyczny silnik, ekonomika eksploatacji oraz wszechstronność zastosowania. Bandit odstawał od Fazera w takich obszarach jak moc i osiągi, a Hornet był typowo miejskim motocyklem, który nie mógł dorównać produktowi Yamahy w kwestii uniwersalności oraz, z uwagi na wyższe zużycie paliwa, kosztów eksploatacji.

Skupmy się zatem na dziele inżynierów Yamahy. Motocykl zadebiutował na rynku w 1998 roku. Modele 1998 i 1999 poza malowaniem nie różniły się od siebie praktycznie niczym. Modele 2000 i 2001, poza nowymi kolorami, otrzymały opcjonalną możliwość regulacji widelca teleskopowego (wersje SP) oraz powiększony zbiornik paliwa. Począwszy od modelu 2000 niżej poprowadzony jest układ wydechowy, co pozwala na niższe zamocowanie tylnych podnóżków. To z kolei oznacza zdecydowanie więcej miejsca na nogi dla pasażera.

Poważną modyfikację przeprowadzono dopiero w modelach 2002 oraz 2003, gdzie motocykle otrzymały nową owiewkę przypominającą tą z Fazera 1000, nowe zegary, przekonstruowany układ wydechowy oraz nowy zbiornik paliwa. Generalnie jednak rzecz biorąc, od strony technicznej motocykl bazował na wcześniejszym modelu. Rok 2003 to ostatni rok produkcji motocykla FZS 600 Fazer. Na sezon 2004 Yamaha przygotowała zupełnie nowe modele FZ6 (bez owiewki) i FZ6 Fazer (z owiewką) z nową aluminiową ramą i przekonstruowanym silnikiem od R6. /p>

Przeznaczenie

Fazer powstał jako motocykl z założenia uniwersalny i kierowany do szerokiego kręgu odbiorców. Dobre osiągi przyciągały wielu miłośników mocnych wrażeń. Warto wspomnieć, że w czasie premiery FZS 600, Yamaha miała w swojej ofercie zdecydowanie bardziej sportowy model YZF 600 Thundercat z którego Fazer otrzymał wiele podzespołow na czele z silnikiem. Thundercat był jednak motocyklem zdecydowanie droższym, a dynamika obu maszyn przy typowo miejskim wykorzystaniu była porównywalna. Jednocześnie ilość miejsca jaką oferował Fazer kierowcy pozwalała na jego bezproblemowe wykorzystanie w turystyce.

Silnik

Silnik jest sprawdzoną jednostką napędową, jaka została zaadoptowana na potrzeby nowego motocykla, z, jak już wiemy, modelu YZF 600 Thundercat.

Podstawowe modyfikacje, jakie przeprowadzono w nowym silniku dotknęły głowicę. Zrezygnowano z pionowych kanałów ssących na rzecz poziomych oraz zmniejszono średnicę przelotu gaźników do 33 milimetrów. Silnik nie ma systemu dynamicznego doładowania, jaki funkcjonował w YZF 600. Takie zmiany, pomimo ograniczenia mocy maksymalnej, dają wymierną poprawę przebiegu momentu obrotowego, co dla motocykla przeznaczonego do codziennego użytku jest zdecydowanie bardziej korzystne. Jednocześnie odchylono blok cylindrów o 10 stopni do tylu. W efekcie tych zmian gaźniki znalazły się za głowicą, a nie nad nią, co przy małych gabarytach zewnętrznych zbiornika paliwa pozwoliło na wygospodarowanie miejsca dla 18 litrów paliwa.

Układ chłodzenia zaprojektowany jest z tak dużym zapasem wydajności, że wentylator chłodnicy włącza się jedynie w ekstremalnych sytuacjach. Jest to bardzo istotne w motocyklu, który z założenia przeznaczony jest do eksploatacji także w zatłoczonym mieście.

Efekt końcowy wszystkich przeprowadzonych zmian to moc 95 KM przy 11500 obr/min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 62 Nm dostępny jest przy 9500 obr/min, a jego wartość między 7000 a 11500 obr/min jest praktycznie stała. Dzięki takiej charakterystyce silnik bez problemu znosi przyspieszanie z niskich obrotów i płynnie wkręca się do czerwonego pola na obrotomierzu zaczynającego się przy 12500 obr/min.

Z silnikiem współpracuje 6 stopniowa skrzynia biegów. Tradycyjnie dla Yamahy biegi przełączają się głośno, ale precyzyjnie. Zestopniowaniu skrzyni trudno cokolwiek zarzucić, a sterowane linką sprzęgło pracuje lekko i precyzyjnie.

Całość pracuje cicho i miękko. Silniki Fazer’ów wydają z siebie charakterystyczny „turbinowy” odgłos, który wraz ze wzrostem obrotów zamienia się w gardłowy ryk. Motocykl zachowuje zadowalającą dynamikę nawet przy wyższych prędkościach, a duża elastyczność sprawia, że aby sprawnie wyprzedzić, nie trzeba cały czas redukować biegu.

Zawieszenie

Przednie zawieszenie to klasyczny widelec teleskopowy. Od rocznika 2000 wersje SP dysponowały regulacją napięcia wstępnego sprężyny a od 2002 roku takie rozwiązanie było standardem. Brak niestety regulacji tłumienia. Do bardziej dynamicznej jazdy, jeśli to możliwe, przydaje się podciągnięcie napięcia wstępnego sprężyn. Widelec, pomimo ograniczonych możliwości regulacji, dobrze wywiązuje się ze swoich zadań, choć stabilność przy szybko pokonywanych zakrętach pozostawia trochę do życzenia. Nieprzyjemną manierą Fazera jest skłonność do trzepotania kierownicą na wertepach. W prosty sposób można ją wyeliminować montując amortyzator skrętu, ale jest to dosyć droga inwestycja.

Tylne zawieszenie to aluminiowy wahacz wykonany z belki o prostokątnym przekroju. Element resorująco-tłumiący dysponuje możliwością regulacji napięcia wstępnego sprężyny. Taki zestaw zapewnia stabilny kontakt tylnego koła z asfaltem i daje kierowcy dobre wyczucie tego co się w czasie jazdy dzieje z motocyklem.

Fazer wyposażony jest w stosunkowo wąskie ogumienie – przód 110/70/17, tył 160/60/17, które zapewnia bardzo dobrą zwrotność i poręczność. Fazer prowadzi się pewnie w całym zakresie prędkości i nie jest zbyt wrażliwy na złą jakość nawierzchni.

Heble

Hamulce, w jakie zaopatrzony jest omawiany motocykl nie dają podstaw do krytyki. Potwierdzeniem ich skuteczności niech będzie fakt, iż znalazły zastosowanie w takich motocyklach jak R6 i R1. Monolityczne czterotłoczkowe zaciski współpracujące z tarczami o średnicy 298 mm zatrzymują rozpędzonego Fazera bez najmniejszego problemu. Ich skuteczność można jeszcze poprawić poprzez instalacje przewodów hamulcowych w stalowych oplocie. Poza poprawą skuteczności uzyskamy też lepszą dozowalność siły hamowania.

Tylny hamulec to standardowy dwutłoczkowy zacisk i 245 mm tarcza. Wygląda i działa poprawnie.

Osprzęt i wyposażenie

Wszystkie przyrządy pokładowe i wskaźniki rozmieszczone są na motocyklu w logiczny i ergonomiczny sposób. Utrzymane w sportowym stylu, analogowe zegary prędkościomierza i obrotomierza są bardzo dobrze czytelne. Wyjątkowo przydatnym gadżetem jest wskaźnik poziomu paliwa, choć do dokładności jego wskazań można mieć kilka cierpkich uwag. Instalacja paliwowa wyposażona jest w pompę paliwa i nie ma w niej niewygodnego w obsłudze kranu paliwa.

Motocykl wyposażony jest fabrycznie w centralną podstawkę wywołującą zazdrosne spojrzenia właścicieli Hornetów za każdym razem, gdy trzeba nasmarować łańcuch bądź objuczyć moto przed dalszym wyjazdem. Bardzo cieszy duży schowek pod siodłem umożliwiający zapakowanie wszystkich niezbędnych do jazdy dodatków. Motocykl, jak widać na zamieszczonym obok zdjęciu, da się bardzo łatwo przystosować do turystyki poprzez montaż stelaża pod kufry. Wielu użytkowników z myślą o turystycznym wykorzystaniu motocykla wymienia przednią szybę na wyższą. Takie rozwiązanie często jednak prowadzi do wywoływania zawirowań powietrza w okolicach głowy kierowcy których skutkiem jest wzrost hałasu oraz trzepotanie głową kierowcy.

Tyle jeśli chodzi o plusy. Jeśli chodzi o słabe strony Fazera w zakresie wyposażenia to w pierwszej kolejności zaliczyć do nich należy lusterka wsteczne. Przy odrobinie elastyczności można by je zakwalifikować do kategorii „Lustereczko, powiedz przecie...”, bo wyżsi kierowcy widza w lusterkach wstecznych przede wszystkim siebie. Wielu użytkowników montuje akcesoryjne lusterka, bądź lusterka z modeli 2002-2003, które mocowane są na dłuższych wysięgnikach.

Na dłuższych wysięgnikach powinny być również zamocowane tylne podnóżki. W innym wypadku pasażer wyższy niż 160 cm ma kolana pod własną brodą, co skutecznie ogranicza możliwość dalszych wyjazdów w dwie osoby.

Fazer w mieście

Zatłoczone miasto to naturalne środowisko dla opisywanego motocykla. Niska masa, wysoka moc w połączeniu ze świetną zwrotnością czynią z Fazera idealny pojazd do walki w gęstym ruchu miejskim. Dynamika motocykla jest bardzo dobra, a zawieszenie pozwala czuć się bezpiecznie na wszelkiego rodzaju łatach, dziurach, torowiskach i innych niespodziankach, na jaki możemy natknąć się w miejskiej dżungli. Wyprostowana i komfortowa pozycja za kierownicą pozwala na bezproblemową obserwację drogi i pełną integrację z motocyklem.

Fazer nie jest wyposażony w pełną obudowę, co zdecydowanie ogranicza koszty napraw po wywrotkach, o jakie nie trudno w mieście. Problemem może być jednak podatność na uszkodzenia alternatora, który dosyć mocno wystaje z bryły motocykla. Jako, że koszty takiej awarii mogą być bardzo poważne, wielu użytkowników zaopatruje swe maszyny w ochronne gmole.

Fazer w trasie

Uniwersalna „600”-ka Yamahy może sprawić użytkownikowi wiele frajdy także w czasie dłuższych wyjazdów. Moc silnika pozwala na spokojne utrzymywanie tempa przejazdu na poziomie 160 km/h przy rozsądnym zużyciu paliwa. Poważnym ogranicznikiem, jeśli chodzi o prędkość podróżowania, jest słaba ochrona przed wiatrem. Owiewka jest zbyt mała i powyżej 140 km/h wyżsi kierowcy muszą zmagać się z naporem wiatru na ramiona i barki.

Pozycja za kierownicą, która jest bardzo wygodna do jazdy w mieście, po kilku godzinach w siodle staje się bardzo męcząca. Na naszych drogach ciągłe wstrząsy powodują „ubijanie” kręgosłupa. Ukształtowanie zbiornika paliwa powoduje, że motocykliści o dłuższych odnóżach siedzą w narzuconej pozycji z dosyć znacznie rozchylonymi kolanami co utrudnia zmiany pozycji za kierownicą. Niemniej jednak dzienne przebiegi w granicach 1000 km nie są, przy odrobinie wytrwałości, dużym problem.

Niezawodność, eksploatacja, modyfikacje

Fazer to wyjątkowo wdzięczny do opisania motocykl używany. Ten sprzęt po prostu się nie psuje. Aby odmówił posłuszeństwa, trzeba zaniedbać podstawowe czynności obsługowe, albo najzwyczajniej w świecie rozbić go. Produkt Yamahy nigdy nie cierpiał na choroby wieku dziecięcego, co wynika z zastosowania przy jego budowie sprawdzonych komponentów.

Motocykl wymaga jedynie dokonywania rutynowych zabiegów serwisowych, które nie powinny przysporzyć kłopotów żadnemu porządnemu warsztatowi. Wyjątkowo przyjemną wiadomością jest fakt, iż producent przewiduje regulacje zaworów co 42 000 km, co upraszcza obsługę motocykla.

Fakt wysokiej bezawaryjności nie oznacza jednak, że użytkownikom nie pozostaje nic do poprawienia. Wielu właścicieli zaczyna przeróbki swego motocykla od wymiany tłumika. Oczywiste korzyści to mniejsza masa, większa moc, lepszy wygląd no i przede wszystkim rasowy pomruk z silnika. W przypadku Fazera należy jednak pamiętać o tym, że zmiana samego tłumika powoduje zazwyczaj spadek mocy jednostki napędowej. Aby nowy tłumik przyniósł poprawę, nie tylko wyglądu i brzmienia, należy po jego instalacji przeprowadzić strojenie gaźników w dobrym serwisie. Najlepszy efekt, jeśli chodzi o poprawę parametrów silnika, osiągniemy stosując razem ze sportowym tłumikiem, sportowy filtr powietrza oraz sportowe dysze gaźnikowe. Po strojeniu gaźników efektem będzie wyższa dynamika silnika, ale także wyższe zużycie paliwa.

Często dokonywaną przeróbką z jaką można się spotkać w używanych Fazerach jest modyfikacja świateł. Przy włączonych światłach mijania pracuje jedynie lewa część reflektora, prawa jest wtedy zupełnie bezczynna. Dopiero przy włączonych światłach drogowych uaktywnia się prawa część reflektora. Obie żarówki są jednak standardowe, czyli przystosowane do pracy tak w trybie „krótkie” jak i „długie”. Prosta modyfikacja polega na połączeniu kawałkiem przewodu obu kostek na żarówkach, tak aby plusowy styk prawej żarówki połączony został przewodem zaopatrzonym w „samiczkę”, którą należy zamontować w kostce prawej żarówki. Zasilane wtedy będzie jej włókno odpowiedzialne za pracę w trybie „krótkie”. Efektem jest praca obu żarówek przy jeździe z włączonymi światłami mijania co przekłada się na zdecydowaną poprawę oświetlenia drogi i pobocza.

Inną praktyczną modyfikacją, często spotykaną w Fazerach, jest zmiana przednich kierunkowskazów na „łezki” przyklejane do owiewki. Oryginalne kierunkowskazy przy wywrotkach maja nieprzyjemną manierę łamania osłony, w której są mocowane.

Bardzo denerwującą cechą silników Fazerów jest tendencja do pękania gumy z której wykonane są króćce ssące silnika. Jednostka napędowa zawieszona jest w ramie elastycznie na gumowych blokach, a gaźniki zamontowane są na stałe do ramy. Przy zmianie obrotów moment obrotowy wału korbowego pochyla blok silnika do przodu i do tylu co sprawia ze odległość między głowicą a gaźnikami cały czas się minimalnie zmienia. Mówiąc krótko, króćce cały czas pracują „na rozciągane”. Nie jest to problem sam w sobie, ale aż dziw bierze, że Yamaha nie potrafiła wyprodukować ich z takiej gumy, która się nie rozpada po 4-5 latach eksploatacji. Obok zamieszczone jest zdjęcie takiego uszkodzenia. Pęknięcia stopniowo powiększają się, co prowadzi do perforacji króćca, wskutek czego silnik dostaje „lewe powietrze”. Objawem jest dławienie się motocykla na wysokich obrotach, a jedynym sposobem naprawy jest kosztowna wymiana uszkodzonych elementów.

Zużycie paliwa

Jest to często bardzo ważne kryterium przy zakupie używanego pojazdu. Yamaha Fazer zadowala się małymi dawkami paliwa. Dobrze wyregulowany i utrzymany egzemplarz przy na trasie przy prędkościach oscylujących wokół 100 km/h może zejść z zapotrzebowaniem na paliwo poniżej 5 l/100km. Jazda z prędkościami do 140 km/h oznacza wzrost zużycia benzyny do 5,5 l/100.

Dynamiczna jazda po mieście oznacza zapotrzebowanie na paliwo na poziomie 6-6,5 l/100km.

Przy zakupie

Przy zakupie używanej Yamahy Fazer należy zwrócić uwagę na wszystkie elementy, na jakie zwraca się uwagę przy zakupie używanego motocykla. Jeśli motocykl był prawidłowo serwisowany i nie nosi śladów poważnego wypadku nie powinien sprawiać większych kłopotów w eksploatacji. Również maszyny traktowane ciężką ręką, dzięki odprężonemu silnikowi o sprawdzonej konstrukcji, nie wykazują oznak zmęczenia życiem, nawet po wielu tysiącach kilometrów. Przebiegi rzędu 100 000 km dla „600”-ki Yamahy to przysłowiowa „bułka z masłem”.

Jeśli motocykl nie ma udokumentowanej historii serwisu, bądź pojazd nosi ślady poważnej kraksy, to powinniśmy zachować daleko idącą ostrożność.

Ceny maszyn używanych

Fazer 600 to poszukiwany motocykl na rynku wtórnym. Decyduje o tym niezawodność, bardzo dobre osiągi przy korzystnej cenie. Motocykl ten, ze względu na swoją popularność dobrze sprzedawał się w polskich salonach i sporo maszyn ma krajowe pochodzenie, jednak gros jeżdżących po naszym kraju Yamah to pojazdy sprowadzone zza naszej zachodniej zagranicy. Pomimo relatywnej obfitości Fazerów na rynku znalezienie egzemplarza w dobrym stanie technicznym może przysporzyć sporo kłopotów. Właściciele zadbanych i dobrze utrzymanych sztuk niechętnie się z nimi rozstają. Oto uśrednione ceny wywoławcze używanych maszyn:

Rok prod:

1998

1999

2000

2001

2002

2003

Cena:

14 000

15 000

17 000

19 000

21 000

23 000

Podsumowanie

Rynkowy sukces Yamahy FZS 600 Fazer nie jest dziełem przypadku. Świetna relacja osiągów i jakości do ceny sprawia że motocykl ten chętnie znajdywał nabywców w salonach, a teraz jest poszukiwany na rynku motocykli używanych. Zakup motocykla w dobrym stanie technicznym będzie bardzo dobrą inwestycją, która zwróci się w postaci frajdy jaką dają osiągi Fazera i wielu bezawaryjnie przejechanych kilometrów.

Dane techniczne (model 1998 – 1999)

Silnik

Pojemność - 599cm3
Moc w KW/KM - 70/95 przy 11500 obrotach na minutę
Moment obrotowy - 61,2Nm
Przy obrotach/minutę -9500
Liczba cylindrów - 4 w układzie rzędowym (4 suwowy)
Chłodzony - cieczą
Średnica i skok tłoka - 62 x 49,6mm
Stopień sprężania - 12:1
System rozrządu - DOHC
Ilość zaworów - 4 na cylinder
Liczba gaźników - 4
Średnica gardzieli - 33mm
Marka gaźników - Mikuni
Rozrusznik - Elektryczny
Liczba biegów - 6
Napęd tylnego koła - Łańcuchem

Podwozie

Rama - Kołyskowa podwójna ze stali
Kąt główki ramy - 66 stopni
Wyprzedzenie - 88mm
Rozstaw osi - 1415mm
Zawieszenie przód - widelec teleskopowy
Zawieszenie tył - monocross
Hamulce przód - 2 tarcze o średnicy Ø 298mm każda
Hamulce tył - 1 tarcza o średnicy Ø 245mm
Rozmiar ogumienia przód - 110/70 ZR 17 54W
Rozmiar ogumienia tył - 160/60 ZR 17 69W
Skok zawieszenia przód - 120 mm
Skok zawieszenia tył - 120 mm

Masy i wymiary

Wysokość siedzenia - 790mm
Długość motocykla - 2080mm
Szerokość motocykla - 710mm
Wysokość motocykla - 1170mm
Rozstaw osi - 1415mm
Masa własna - 189kg
Masa całkowita - 397kg

Paliwo i osiągi

Pojemność zbiornika/rezerwa - 18L/3,5L
Przyśpieszenie 0-100km/h - 3,3s
Zużycie paliwa - 5,5-6,5L/100km
Prędkość maksymalna – 215 km/h
Rodzaj paliwa - Pb-95

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 135
Poka¿ wszystkie komentarze
Autor:Pijaczek 15/10/2014 00:07

Swêdz± mnie jaja!

Odpowiedz
Autor:koks 12/08/2014 15:13

debile na motocyklach

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê