Yamaha FZ1/FZS 1000 Fazer
Yamaha FZS 1000 Fazer jest urodzonym sportowcem, wyposażonym przez producenta w gogle, saperkę i buty z GoreTex-u. Po części jest to bardziej skłonna do kompromisów R1, przy czym sylwetka Fazera z przytroczonymi po bokach kuframi nie wygląda tak dziwacznie, jak R1. Wyżej zamontowana kierownica, szersze i bardziej miękkie siedzisko, obniżone podnóżki, mniej sztywne zawieszenie, obniżona wartość maksymalnej mocy i maksymalnego momentu obrotowego. Wszystkie te elementy obniżają sportowe aspiracje motocykla i czynią go bardziej użytecznym przy długich przejazdach turystycznych.
Jednak projektanci FZS 1000 Fazer nie ograniczyli się wyłącznie do nadania modelowi R1 turystycznych cech. Z niewiadomych względów doszli do wniosku, że modele turystyczne posiadają bardziej liczną rzeszę odbiorców niż modele sportowe. Chcąc trafić do możliwe licznej grupy amatorów turystyki motocyklowej, usunęli z FZS 1000 Fazer niektóre drogie i lekkie elementy, zastępując je elementami tańszymi, lecz cięższymi. W efekcie model turystyczny jest tańszy od swojego sportowego protoplasty o około 20%, cięższy o ponad 30 kilogramów i przez to bardziej "masowy".
Chcąc zmieścić układ napędowy w sztywnej podwójnej ramie kołyskowej, zastąpiono znany z R1 gaźnik 40mm gaźnikiem Mikuni 37mm, przez co konieczna była również wymiana głowicy. W stosunku do R1 zmniejszono również poziom sprężania i wygładzono wykres mocy (zwiększając ciężar wału korbowego o 650 gram), co poskutkowało obniżeniem mocy, momentu obrotowego i zakresu obrotów, przy których te dwa parametry osiągają swoje wartości maksymalne.
Mniejsza moc, mniejszy moment obrotowy, dużo większa masa. Osoby kupujące FZS 1000 nie mogą mieć złudzeń, że kupują dużo tańszą R1. Jazda FZS 1000 jest możliwa dopiero po przekroczeniu 6000 obrotów (chociaż motor budzi się do życia już po przekroczeniu 4000 obrotów). Gdy obroty przekroczą 10 500, motocykl znów zapada na dziwną przypadłość rozkojarzonego ucznia, który z jednej strony rozumie instrukcje, wydawane mu przy pomocy manetki gazu, lecz z drugiej strony nie dońca wie, w jaki sposób te instrukcje wypełnić. Chcąc dojść do porozumienia z Fazerem 1000, musimy przemawiać do niego "językiem obrotów", gdyż język "momentu obrotowego" sprawia motocyklowi wiele trudności.
Siedzenie na Fazerze 1000 jest wygodne. Jednak osoby, które miały przyjemność jazdy Yamahą R1, mogą mieć na początku problemy z takim rozwarciem ramion, aby ująć w obie ręce dłuższą o prawie 5 centymetrów kierownicę. Jej szerokość ułatwia powolną jazdę po krętych drogach, jednak w połączeniu z miękkim zawieszeniem i przesuniętym do tyłu środkiem ciężkości zapewnia co najwyżej 75% precyzji prowadzenia R1.
Jeżeli jednak jesteś motocyklistą, który nigdy nie prowadził jednośladów klasy Yamahy R1, to nie zwrócisz uwagi na drobne niedociągnięcia w dynamice i kulturze prowadzenia Fazera 1000. Dla ciebie będzie to przede wszystkim szybki, dynamiczny motocykl o agresywnej stylistyce i dużych predyspozycjach do popisowej jazdy. Jazda na tylnym kole, czyli "guma", jest możliwa na pierwszym biegu już od 3 500 obrotów. Również jadąc na drugim biegu wystarczy dynamicznie odkręcić manetkę gazu przy obrotach na poziomie 6 000 obrotów, a przednie koło szybko znajdzie się ponad linią horyzontu. Na przeprowadzenie tego manewru na trzecim biegu brakuje już momentu obrotowego, jednak niewielka pomoc sprzęgłem rekompensuje te niedobory. Kwestię "palenie gumy" skwitujemy jedynie stwierdzeniem, że gdyby Fazer 1000 był quadem z napędem na wszystkie koła, to zasób mocy wystarczyłby na szybkie spalenie wszystkich czterech opon oraz metrowego pasa przylegającej do jezdni zieleni.
Hamulce Fazera 1000 pochodzą z modelu R1 i praktycznie zakopują przednie koło pod asfalt. W tych warunkach "stoppie" wykonuje się samo, jednak motocyklista musi utrzymywać równowagę, gdyż masa motocykla może dość szybko doprowadzić do zakończenia "stoppie" na jednym z boków.
Otwarte pozostaje jedynie pytanie, czym jest Yamaha FZS 1000 Fazer. Pewne nie jest nawet to, czy jest to Yamaha FZS 1000 Fazer, gdyż Yamaha od pewnego czasu w różnych krajach popularyzuje nazwę Yamaha FZ1. Zakładając, że specjalistom od marketingu uda się w końcu namówić klientów do określania Fazera nazwą FZ1, to co otrzymamy, kupując ten motocykl? Odsłonięty "brzuszek" budzi jednoznaczne skojarzenia ze street fighterem. Mniej radykalna w stosunku do R1 charakterystyka układu kierowniczego i zawieszenia, połączone z opcją zaczepienia bo bokach kufrów bagażowych, nadają motocyklowi cech turysty. Jednak silnik z R1, chociaż zepsuty przez różne modyfikacje "oszczędnościowe", jest urodzonym sportowcem sprawiającym, że producent umieszcza Fazera 1000 na stronie modeli sportowych tuż pod YZF R1. Jak widać, kupując FZS 1000 Fazer możemy cieszyć się z posiadania FZ1 i cokolwiek pomyślimy o naszym nabytku, to według specjalistów od marketingu Yamahy będzie prawdą. Takie są atrybuty motocykla dla masowego odbiorcy.
Dane techniczne (model 2004):
Silnik | |
Liczba cylindrów: | 4 |
Liczba zaworów na cylinder: | 5 |
Pojemność: | 998cc |
Stopień sprężania: | 11.4/1 |
Moc: | 143 KM przy 10 000 obr/min |
Moment obrot.: | 105,9 Nm przy 7 500 rpm |
Osiągi | |
0-100: | 2,9 sek. |
0-200: | 9,6 sek. |
Prędkość max: | 250 km/h |
Pozostałe dane | |
Liczba biegów: | 6 |
Masa: | 208 kg |
Długość: | 2 125 mm |
Szerokość: | 765 mm |
Wysokość: | 1 190 mm |
Wysokość siedzenia: | 820 mm |
Pojemnośc zbiornika paliwa: | 21 litrów |
Komentarze 9
Pokaż wszystkie komentarzewitam mam fazera 1000 z 2002 rok i che go pomalowac całego ma moze ktos nr lakieru orginalnego niebieski lub wisniowy z góry dziekuje
OdpowiedzPytanko mam. Jestem dość wysoki (ale nie gruby). 195cm i 100kg wagi. Czy na Fazerze nie będę wyglądał jak na rowerku? Miałem do tej pory Horneta 2003 i Cebre 954. Na Hornecie nie było zbyt dobrze, ...
OdpowiedzKolego FZ1 Fazer mimo swojej poręczności ,sprawia wrażenie potężniejszego niż jest .Ja sam mam 172cm i jest ok. Jeżdził nim mój brat 185cm i sobie chwalił. Co do 195cm to kolego wybrał bym raczej FJR :-)!
OdpowiedzTeż tak się właśnie zastanawiałem miedzy FZ1 a FJR. Tak szczerze to właśnie za FJR się rozglądałem, ale ostatnio miałem przyjemność przejechać się dłuższą trasę banditem 650 i na prawde pozytywnie mnie zaskoczył, tyle że design średnio mi się podoba. Dzięki za podpowiedź, na pewno wezmę ją do serca przy zakupie następnego moto. Pozdr!
OdpowiedzHej wszystkim posiadaczom Fazera 1000. Chciałbym podzielić się swoim spostrzeżeniem tj. mam fazera z 03 i miałem pod koniec sezonu okazje prowadzić ten nowy model z 08. Moc jest na tym samym ...
OdpowiedzNo to jest prawda, powyżej 7 tyś zaczyna chodzić zupełnie inaczej, po prostu bączek wariat. Coś pięknego. Tyle że takie obroty to na 2 biegu masz 130-150km/h :))) W ten sposób to ja sobie tylko wylatuje na rozbiegówce na autostradę, potem to mi szkoda silnika, kiedyś pojeździłem ze 20 min na obrotach tak 8-10tyś to mi farba na osłonie tłumika (ta osłonka srebna zaraz za stopką) się złuszczyła bo kolektor zrobił się czerwony :))) Ale generalnie niczego mi nie brakuje przy ruszaniu ze świateł ;)
Odpowiedzjak bardzo zwinna jest Yamaha FZ1? np wykładnikiem będzie czy dużym problemem jest zrobienie ósemki
OdpowiedzTak zwinna: http://www.youtube.com/watch?v=tjBOIIPArRk&feature=autofb
Odpowiedzwłaśnie kupiłem YAMAHA FZS 1 2005r. Czy ktoś mógłby mi podpowiedzieć czy są jakieś zabezpieczenia przed uruchomieniem motocykla ? Przy włączonym zapłonie nie chce wrzucić mi się luz (N) i nie ...
Odpowiedzstopkę podnieść
OdpowiedzCześć. Bardzo nie podoba mi się ten opis. Porównanie do R1, to czemu nowego FZ1 nie porównujecie do R1, albo FZ6 do R6 itd?
Odpowiedz