Wymiana skrzyni biegów w R1 - jak to wygl±da?
Jesienią ubiegłego roku informowaliśmy Was o akcji serwisowej, jaką Yamaha zmuszona była uruchomić dla swojego nowego modelu R1 i R1M. Źródłem problemu okazało się koło zębate drugiego biegu, które zagrożone było zniszczeniem w wyniku dużego obciążenia lub w rezultacie nieprawidłowej zmiany biegów. U podłoża problemu leżeć miała niewłaściwa wytrzymałość materiału użytego do wykonania kół zębatych oraz niewłaściwy rozkład obciążeń na zębach.
Ostatecznie 2921 egzemplarzy motocykli R1 i R1M trafiło na całym świecie do lokalnych ASO Yamahy gdzie wymieniano im skrzynie biegów, bez wymiany całego silnika. Brzmi prosto, ale to poważna i pracochłonna operacja. Każda wymiana skrzyni to 16 godzin pracy wykwalifikowanego mechanika. To bardzo dużo i w skali całego świata oznacza to koszt minimum 5 milionów dolarów za samą robociznę. Jeśli dodamy do tego koszt części oraz materiałów niezbędnych do przeprowadzenia napraw koszt dla fabryki z Iwata skacze do ponad 10 milionów dolarów.
Na poniższym materiale wideo zobaczycie w przyspieszonym tempie jak wygląda taka operacja:
Komentarze 3
Poka¿ wszystkie komentarzeBrawo dla Yamahy, tylko oni wiedz± ile realnie kosztowa³a ta akcja, ale tak dzia³a prê¿ny marketing. Co¶ zrobili ¼le, ale byli w stanie ponie¶æ tego konsekwencje, buduj±c zarazem dobry wizerunek ...
OdpowiedzNie "brawa yamaha", tylko nale¿y rzec - wstyd yamaha ! Za takie pieni±dze, po takiej napince i po takiej akcji reklamowej ,dostarczyæ klientom taki ch³am ! Po prostu wstyd ...
OdpowiedzDok³adnie :-) Te¿ to od razy sprawdzi³em. Ciekawe sk±d redakcja ma takie dane ?
Odpowiedz¦rednio roboczogodzina w aso yamahy kosztuje lekko ponad $100 :)
Odpowiedz