Valeo, producent czê¶ci samochodowych, pokaza³ motocykl elektryczny
Valeo to francuska firma znana głównie z produkcji części i asortymentu samochodowego na rynek pierwotny i wtórny. Nie jest to nowa marka, bo Valeo będzie obchodzić w przyszłym roku stulecie historii.
Firma została założona w podparyskim Saint-Ouen przez Eugene Buissona. Co ciekawe, od 1923 roku profil Valeo właściwie nie uległ zmianie, bo firma rozpoczęła produkcje od okładzin hamulcowych i tarcz sprzęgłowych, czym nadal się zajmuje. Oczywiście asortyment Valeo jest obecnie o wiele szerszy, a produkty francuksie marki są znane nie tylko w Europie.
Mimo wszystko, raczej nikt nie spodziewał się po Valeo aspiracji w segmencie motocykli elektrycznych. Wczoraj, podczas odbywających się właśnie w Las Vegas targach CES, Valeo pokazało swój zasilany prądem jednoślad.
Motocykl będzie wyposażony w 48-woltowy elektryczny system napędowy Valeo, z chłodzonym powietrzem silnikiem w jednostce, która obejmuje również bezstopniową skrzynię biegów i elektroniczne sterowanie. Valeo produkuje już podobny 48-woltowy silnik, przekładnię i elektronikę dla Citroena Ami, czyli mikro samochodu miejskiego sprzedawanego od 2020 roku.
Nie wiadomo jeszcze, czy silnik motocykla będzie miał wspólne komponenty z tą jednostką napędową, ale francuska marka rzeczywiście ma duże doświadczenie w tworzeniu tanich, masowych elektronicznych układów napędowych. Valeo twierdzi, że korzysta z "solidnej i sprawdzonej technologii".
Motocykl pokazany podczas CES ma osiągi zbliżone do benzynowego skutera o pojemności 125 cm3 i wygląda na to, że chociaż jednostka napędowa pochodzi od Valeo, to sama maszyna zapożycza całkiem sporo od Super Soco TC Max. Chodzi o nadwozie, instrumenty pokładowe, ramę, reflektory i przednie zawieszenie. Podobnie szprychowe koła, które są zresztą opcjonalnym wyposażeniem TC Max produkowanego w Chinach.
Jak konkretnie prezentują się osiągi e-motocykla Valeo? 48-woltowy układ napędowy stosowany w Citroenie Ami osiąga moc 8 KM (6 kW), co stawia go przed 60-woltowym układem o mocy 6,7 KM (5 kW) stosowanym standardowo w Super Soco TC Max. Moc szczytowa wynosi aż 12kW (16KM).
Biorąc pod uwagę pozycję Valeo jako znanego dostawcy podzespołów, prawdopodobnie 48-woltowy zespół napędowy i elektronika pojawią się w formie pakietu dostępnego dla wszystkich marek i producentów, którzy zechcą zastosować ten układ w swoich konstrukcjach.
Nie bez znaczenia jest fakt, że jednostka napędowa, przekładnia i elektronika ważą mniej niż 17 kg, a 48-woltowa konstrukcja jest zgodna z kierunkiem obranym przez kilku innych producentów. W Japonii konsorcjum złożone z Hondy, Yamahy, Suzuki i Kawasaki ustanowiło już standard 48 V dla wymiennych akumulatorów motocyklowych.
Podobna współpraca w Europie, do której przystąpiła Honda, Yamaha, Piaggio i KTM, wydaje się przynosić podobne efekty, ponieważ wszyscy czterej producenci uwzględnili już 48-woltowe motocykle elektryczne w swoich planach na przyszłość.
Działalność produkcyjna Valeo w Polsce zaczęła się od wynajmowanej hali w Zielonkach, niedaleko Krakowa, gdzie w roku 1996 została wyprodukowana pierwsza chłodnica. W 1997 roku Grupa Valeo podjęła decyzję o budowie fabryki w Skawinie, co stało się pierwszym krokiem do rozwoju biznesu w Polsce.
Obecnie Valeo w Polsce posiada 4 zakłady produkcyjne, Centrum Sprzedaży i Dystrybucji w Warszawie oraz Centrum Usług Wspólnych w Skawinie.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze