tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Szkolenie techniczne nt. opon Bridgestone z Fabianem Francois [RELACJA]
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Szkolenie techniczne nt. opon Bridgestone z Fabianem Francois [RELACJA]

Autor: Konrad Bartnik 2020.02.12, 12:51 Drukuj

We wtorek 11 lutego odbyło się w Warszawie spotkanie z Fabianem Francois, jednym z głównych specjalistów firmy Bridgestone i prawdziwą skarbnicą wiedzy o oponach. Wzięli w nim udział nie tylko przedstawiciele mediów motocyklowych, ale też członkowie teamów wyścigowych oraz dystrybutorzy opon.

Fabian Francois to pochodzący z Belgii inżynier i manager zajmujący się w Bridgestone całościowym rozwojem kolejnych modeli opon motocyklowych - od pomysłu i projektu, aż do etapu produkcji. Jest on również aktywnym zawodnikiem oraz szefem własnego zespołu wyścigowego. Można więc powiedzieć, że jest kimś w rodzaju grającego trenera. O motocyklowych gumach wie dosłownie wszystko i żadne pytanie z tego obszaru nie jest w stanie go zaskoczyć. Jako rozchwytywany specjalista jest na co dzień trudno dostępny, tym bardziej ucieszyła nas możliwość wzięcia udziału w prowadzonym przez niego szkoleniu. 

NAS Analytics TAG

Fabian zaczął od przypomnienia podstaw budowy opon motocyklowych oraz ich podziału ze względu na konstrukcję i zastosowanie. Przedstawił też proces projektowania i testowania opon w specjalnym ośrodku firmy Bridgestone. Pracuje tam m.in. opatentowana maszyna testująca z tysiącami czujników, skracająca cały proces z miesięcy do kilku dni. Wszystkie opony motocyklowe tej firmy produkowane są w Japonii, w fabryce w Nasu, wyłącznie ze sztucznego kauczuku. Finalną inspekcję gotowych produktów wykonują nie tylko maszyny, ale też wykwalifikowani pracownicy, którzy w ciągu 8 sekund na każdą oponę są w stanie wykryć drobne nieprawidłowości.

Z dużą przyjemnością przysłuchiwaliśmy się rozmowom Fabiana Francois z obecnymi na szkoleniu uczestnikami z branży wyścigowej, m.in. członkami ekipy technicznej polskiego zespołu Rabin Racing. Omawiano m.in. charakterystyki europejskich torów oraz polecane na poszczególne z nich rodzaje mieszanek. Okazuje się, że w Europie praktycznie nie ma torów o dużej przyczepności, takich jak Sepang, Motegi czy Phillip Island - wszystkie są zimne i gładkie. Na niektórych z nich, np. Oschersleben, wybiera się w zasadzie zawsze mniejsze zło. Omawiano też wpływ zastosowanego ciśnienia na zachowanie, punktowe nagrzewanie i zużycie opon torowych. Fabian zaprezentował również kilka przykładów nietypowego, przedwczesnego zużycia, związanego z nieprawidłowymi ustawieniami motocykla lub pozycji kierowcy.  

Garść ciekawych informacji zebrali także obecni przedstawiciele sklepów i dystrybutorów opon. Fabian szczegółowo omówił warunki bezpiecznego składowania, które jest kluczowe dla zachowania wszystkich właściwości opony przez długi czas. Wspomniał przy okazji o przypadłości znanej jako "DOT-obsesja", na którą cierpią głównie klienci z rynków Polski, Włoch i Wielkiej Brytanii, którzy kupując opony w styczniu-lutym, żądają już egzemplarzy z bieżącego roku produkcji. Przedstawił sprawę jasno - opony Bridgestone zachowują wszystkie swoje parametry przez 5 lat, a fabryka może wysyłać do dystrybutorów opony maksymalnie dwuletnie. Najważniejsze jest ich odpowiednie przechowywanie, z czego największą rolę, zwłaszcza w przypadku delikatnych opon wyścigowych, gra temperatura. 

W szkoleniu wzięli również udział nasi koledzy dziennikarze z kilku motocyklowych redakcji. Mogliśmy spytać o rzeczy związane z eksploatacją naszych prywatnych i testowych maszyn. Całościowe spojrzenie na temat opon, jakie zaprezentował nam Fabian, pozwoli nam coraz bardziej kompetentnie tworzyć materiały na ich temat. Dobór i eksploatacja opon jest jak balansowanie na jednokołowym rowerku - liczy się właściwa kombinacja wielu różnych elementów, takich jak właściwy model, ciśnienie, ustawienie zawieszenia, geometria, a także pozycja kierowcy. Z nieprawidłowego użytkowania bierze się bowiem wiele mitów na temat poszczególnych modeli opon różnych producentów.

Dziękujemy firmie Bridgestone za możliwość skorzystania z wiedzy i doświadczenia Fabiana Francois. Przyda się nam wszystkim!

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę