Suzuki patentuje sportowy motocykl hybrydowy
Do Japońskiego Biura Patentowego trafiła niedawno dokumentacja dotycząca ochrony patentowej nowego typu napędu hybrydowaego dla motocykla sportowego wraz z półautomatycznym przeniesieniem napędu.
Z dokumentacji wynika, że silnik elektryczny umieszczony będzie za blokiem cylindrów i będzie wykorzystywany do wspomagania silnika spalinowego. Silnik elektryczny pracować może również jako alternator, a duży akumulator do jego obsługi umieszczony jest pod siedzeniem kierowcy.
Oba silniki przenoszą swoją moc na tylne koło za pośrednictwem tego samego układu przeniesienia napędu. Gdy motocykl pracuje tylko na napędzie spalinowym, silnik elektryczny wykorzystywany jest w roli generatora do ładowania baterii. Zgromadzona w niej energia może zostać wykorzystana do wspomagania głównego napędu, gdy kierowca potrzebuje pełnej mocy, lub jazdy na mniejszych odległościach, np. do najbliższej stacji benzynowej.
Półautomatyczne przeniesienie napędu oznacza możliwość przełączania biegów bez dotykania dźwigni sprzęgła. Zmiana biegów nadal odbywa się przy wykorzystaniu lewej stopy kierowcy, ale samo przesuwanie kół zębatych odbywa się przy pomocy siłownika sterowanego elektronicznie. Czujnik położenia dźwigni odczytuje informację o wychyleniu dźwigni zmiany biegów w górę lub w dół i w zależności od tego jednostka sterująca przeniesieniem napędu (Transmission Control Unit) zarządza wyłączanie sprzęgła i zmiany przełożeń. TCU działa razem z ECU, które w odpowiedni sposób operuje gazem i gdy trzeba - odcina zapłon.
Prawa końcówka kierownicy wyposażona jest w przełączniki do sterowania napędem elektrycznym. Kierowca może za ich pośrednictwem wybrać tryb jazdy - czysto elektryczny, wspomaganie silnika spalinowego, lub jazdę tylko na silniku spalinowym. Rysunki sugerują także, że hybryda bazowała będzie na silniku obecnego modelu GSX-R1000, choć możliwe, że grafiki z tą jednostką napędowo wykorzystano wyłącznie do celu ilustracji dokumentacji patentowej. Czy motocykl ten trafi do produkcji? Tego oczywiście nie wiadomo, ale sam wniosek o patent świadczy o tym, że Suzuki poważnie bierze taką możliwość pod uwagę.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze