tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Suzuki GSV-R w tunelu aero
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

6
5
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Suzuki GSV-R w tunelu aero

Autor: Michał "Mick" Fiałkowski 2008.11.20, 11:02 3 Drukuj

Zanim udadzą się na dwudniowe testy do Australii w przyszłym tygodniu, zawodnicy ekipy Rizla Suzuki wskoczą na model GSV-R w tunelu aerodynamicznym w Japonii.

Tunele aerodynamiczne są wyjątkowo ważne dla zespołów Formuły 1, które spędzają w nich całe godziny. Motocykl co prawda nie posiada elementów mających przyciskać go do ziemi i poprawiać przyczepności, ale odpowiedni przepływ powietrza jest bardzo ważny nie tylko na końcu prostej.

Od momentu wprowadzenia do MotoGP motocykli z silnikami 800ccm wzrosła prędkość w zakrętach a skrócona została droga hamowania, co oznacza jeszcze trudniejsze wyprzedzanie na końcu prostych. Jeśli maszyna nie jest w stanie zrównać się z motocyklami konkurencji przed zakrętem, nie ma mowy o ataku na hamowaniu.

Przez dwa ostatnie lata nie było to jednak głównym zmartwieniem Suzuki w MotoGP. Model GSV-R ma spore problemy z utrzymaniem odpowiedniego tempa gdy mocno zużyją się opony Bridgestone (szczególnie w pełnych złożeniach), a do tego brakuje mu stabilności, nie tylko na prostych, ale przede wszystkim w długich, szybkich zakrętach.

Z tego właśnie powodu podopieczni Paula Denninga każdego roku zaliczają dodatkowy test na australijskiej wyspie Filipa, gdzie powyższe problemy najbardziej dają im się we znaki. Tak będzie też przyszłym tygodniu, ale zanim Chris Vermeulen i Loris Capirossi udadzą się do Australii w tym samym czasie, w którym reszta stawki będzie testować w Jerez, czeka ich wizyta w tunelu aero.

Testy odbędą się w siedzibie Suzuki na przedmieściach Hamamatsu, ale w przeciwieństwie do zespołów Formuły 1, do prób zostanie wykorzystany model GSV-R w skali 1:1. Na maszynie zasiądą także zawodnicy, a inżynierowie będą próbować znaleźć dla nich idealną pozycję na maszynie i poprawić dzięki temu opływ powietrza. „Chris zawsze był wolniejszy niż Loris - a wcześniej John Hopkins - na końcu prostych, ale z zakrętów wychodził tak samo szybko." - Paul Denning powiedział oficjalnej stronie MotoGP, motogp.com. „To może być tylko winą aerodynamiki, dlatego mamy nadzieję, że te testy mu pomogą."

Jak bardzo tunel aerodynamiczny potrafi pomóc zawodnikom motocyklowym? W minionym sezonie w klasie 125ccm najwyższe prędkości na torze najczęściej uzyskiwał Stefan Bradl. Niemiec, który dysponował taką samą Aprilią jak inni zawodnicy z czołówki, przed sezonem zaliczył właśnie testy w tunelu aerodynamicznym i do perfekcji opanował sztukę chowania się za owiewkami.

Na dokładne relacje z testów Suzuki i Kawasaki na Phillip Island i reszty zespołów MotoGP w Jerez de la Frontera, zapraszamy w przyszłym tygodniu na strony portalu Ścigacz.pl.


NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Autor:Artur 20/11/2008 13:03

zajebisty

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę