tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Stan rynku motocyklowego w Polsce na koniec października
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Stan rynku motocyklowego w Polsce na koniec października

Autor: Lovtza 2012.11.13, 13:08 10 Drukuj

Sezon motocyklowy 2012 zbliża się wielkimi krokami ku końcowi. W ostatnich dniach zasypujemy was informacjami o nowościach na zbliżający się sezon, warto więc przyjrzeć się temu jak motocykle sprzedawały się w Polsce w kończącym się sezonie. Sporo światło na kondycję naszego rynku rzuca ostatni raport Polskiego Związku Przemysłu Motocyklowego, który traktuje o sprzedaży w ostatnich 10 miesiącach mijającego roku. Wnioski niekoniecznie są optymistyczne.

Dane sprzedażowe za październik publikowaliśmy wam kilka dni temu. Wynika z nich jasno że październik nie był łaskawy dla importerów motocykli i jedynie firmy handlujące używanymi motocyklami mogą mówić o jakichkolwiek powodach do zadowolenia. Sytuacja wygląda gorzej gdy spojrzymy na pierwsze 10 miesięcy mijającego sezonu. Zacznijmy od tego że motocykli zarówno nowych, jak i używanych sprzedało się znacznie mniej:

MOTOCYKLE PAŹDZIERNIK zmiana ROK NARASTAJĄCO
STYCZEŃ-PAŹDZIERNIK
zmiana
2012 2011 2012 2011
NOWE 395 467 -15,4% 7 369 8 388 -12,1%
UŻYWANE 1 982 1 645 20,5% 35 432 38 823 -8,7%
RAZEM 2 377 2 112 12,5% 42 801 47 211 -9,3%

Gdy wyniki sprzedaży rozbijemy na najważniejszych w Polsce importerów motocykli wyraźne stają się pewne trendy. Największy wzrost sprzedaży zanotował Romet. Podkarpacki importer ma w swojej ofercie pojazdy najbardziej przystosowane do możliwości naszych portfeli, ponadto w ostatnich latach mocno rozbudował sieć sprzedaży, zatem wyniki te nie dziwią. Wyraźny wzrost sprzedaży zanotował KTM i jest to z pewnością wynik zarówno coraz większego zainteresowania off-roadem w Polsce, jak również wprowadzeniem do oferty tanich modeli Duke 125 i Duke 200. Z dużych koncernów najlepiej radzi sobie Honda, która zanotowała niewielki, ale jednak wzrost sprzedaży. Tutaj procentuje bardzo dobra oferta modelowa i nakierowanie się na tanie i ekonomiczne pojazdy bardziej dostępne dla klientów w dobie dekoniunktury.

Dalej są już tylko spadki. Od małych, jakie zanotowało BMW, przez duże w przypadku Suzuki, Kawasaki, Harley-Davidsona, aż po bardzo duże jeśli chodzi o Zippa i Yamahę. Jeśli chodzi o cały rynek nowych motocykli mamy w pierwszych dziesięciu miesiącach spadek na poziomie 12,1%.

Nowe* MOTOCYKLE - ranking marek - 2012 narastająco
Pozycja Marka Rok narastająco Styczeń - Październik
2012 Udział % 2011 Udział % % Zmiana
1 ROMET MOTORS 1356 18,4% 1228 14,6% 10,4%
2 HONDA 937 12,7% 914 10,9% 2,5%
3 YAMAHA 635 8,6% 991 11,8% -35,9%
4 JUNAK 616 8,4% 781 9,3% -21,1%
5 BMW 501 6,8% 550 6,6% -8,9%
6 SUZUKI 462 6,3% 586 7,0% -21,2%
7 ZIPP 377 5,1% 561 6,7% -32,8%
8 KAWASAKI 362 4,9% 458 5,5% -21,0%
9 HARLEY-DAVIDSON 315 4,3% 393 4,7% -19,8%
10 KTM 275 3,7% 257 3,1% 7,0%
RAZEM 1-10 5836 79,2% 6719 80,1% -13,1%
POZOSTAŁE MARKI 1533 20,8% 1669 19,9% -8,1%
RAZEM 7369 100% 8388 100% -12,1%
Źródło: analizy PZPM na podstawie danych CEP, MSW
UWAGA:* przyjęto - nowe motocykle tj. bez daty pierwszej rejestracji za granicą i nie starsze niż 3 lata

Poniższe dane dosyć dobrze obrazują w których segmentach silni są poszczególni importerzy. Z przytoczonych liczb wynika jasno, że segment małych motocykli 125-250cc to jedyny, który w ostaniem czasie rozwija się bez zakłóceń. Coraz lepiej sprzedają się też duże skutery, co nie dziwi nas specjalnie w kontekście rosnącego zakorkowania polskich miast. Najwyższe spadki, zgodnie zresztą z oczekiwaniami dotknęły segmentu motocykli sportowych.

Nowe MOTOCYKLE - ranking marek wg DCC - 2012 narastająco
Pojemność silnika Marka Rok narastająco Styczeń - Październik
2012 2011 Zmiana
r/r
2012
Udział %
2011
Udział %
<=125cm3 ROMET MOTORS 778 785 -0,9%    
  JUNAK 387 508 -23,8%    
  HONDA 227 270 -15,9%    
  pozostałe marki 1024 1319 -22,4%    
<=125cm3 Suma   2416 2882 -16,2% 32,8% 34,4%
125cm3<poj.sil.<=250cm3 ROMET MOTORS 578 443 30,5%    
  ZIPP 188 278 -32,4%    
  HONDA 151 89 69,7%    
  pozostałe marki 396 446 -11,2%    
125cm3<poj.sil.<=250cm3 Suma 1313 1256 4,5% 17,8% 15,0%
250cm3<poj.sil.<=500cm3 JUNAK 164 259 -36,7%    
  KTM 98 66 48,5%    
  KYMCO 92 119 -22,7%    
  pozostałe marki 180 216 -16,7%    
250cm3<poj.sil.<=500cm3 Suma   534 660 -19,1% 7,2% 7,9%
500cm3<poj.sil.<=750cm3 HONDA 414 398 4,0%    
  SUZUKI 272 294 -7,5%    
  YAMAHA 157 248 -36,7%    
  pozostałe marki 390 439 -11,2%    
500cm3<poj.sil.<=750cm3 Suma 1233 1379 -10,6% 16,7% 16,4%
>750cm3 BMW 462 528 -12,5%    
  HARLEY-DAVIDSON 315 393 -19,8%    
  YAMAHA 198 293 -32,4%    
  pozostałe marki 876 975 -10,2%    
poj.sil.>750cm3 Suma   1851 2189 -15,4% 25,1% 26,1%
INNE   22 22 0,0% 0,3% 0,3%
RAZEM 7369 8388 -12,1% 100% 100%
Nowe MOTOCYKLE - ranking marek wg segmentów - 2012 narastająco
Segment Marka Rok narastająco Styczeń - Październik
2012 2011 Zmiana
r/r
2012
Udział %
2011
Udział %
BIG SCOOTER KYMCO 270 226 19,5%    
  HONDA 221 213 3,8%    
  YAMAHA 128 131 -2,3%    
  pozostałe marki 340 286 18,9%    
BIG SCOOTER Suma 959 856 12,0% 13,0% 10,2%
CHOPPER & CRUISER ROMET MOTORS 555 258 115,1%    
  HARLEY-DAVIDSON 203 251 -19,1%    
  JUNAK 158 255 -38,0%    
  pozostałe marki 523 687 -23,9%    
CHOPPER & CRUISER Suma 1439 1451 -0,8% 19,5% 17,3%
STREET ROMET MOTORS 692 898 -22,9%    
  JUNAK 440 526 -16,3%    
  ZIPP 268 416 -35,6%    
  pozostałe marki 1392 1869 -25,5%    
STREET Suma   2792 3709 -24,7% 37,9% 44,2%
SPORT KAWASAKI 37 25 48,0%    
  SUZUKI 36 45 -20,0%    
  HONDA 23 27 -14,8%    
  pozostałe marki 0 0      
SPORT Suma   96 97 -1,0% 1,3% 1,2%
SUPERSPORT HONDA 176 163 8,0%    
  YAMAHA 40 110 -63,6%    
  KAWASAKI 33 74 -55,4%    
  pozostałe marki 101 144 -29,9%    
SUPERSPORT Suma 350 491 -28,7% 4,7% 5,9%
TOURIST BMW 105 105 0,0%    
  HONDA 84 105 -20,0%    
  KAWASAKI 73 74 -1,4%    
  pozostałe marki 154 232 -33,6%    
TOURIST Suma 416 516 -19,4% 5,6% 6,2%
ON/OFF BMW 287 294 -2,4%    
  KTM 218 210 3,8%    
  SUZUKI 144 116 24,1%    
  pozostałe marki 322 340 -5,3%    
ON/OFF Suma   971 960 1,1% 13,2% 11,4%
OFF ROAD HUSABERG 22 29 -24,1%    
  HONDA 14 1 1300,0%    
  GAS GAS 13 13 0,0%    
  pozostałe marki 26 33 -21,2%    
OFF ROAD Suma   75 76 -1,3% 1,0% 0,9%
INNE SAM 164 166 -1,2%    
  SHENKE 42 0      
  ROMET MOTORS 23 20 15,0%    
  pozostałe marki 42 46 -8,7%    
INNE Suma 271 232 16,8% 3,7% 2,8%
RAZEM 7369 8388 -12,1% 100% 100%

Rynek skuterów i motorowerów nie prezentuje się lepiej, niż rynek motocyklowy. Do października sprzedało się u nas o 13% nowych skuterów mniej i przy liczbie poniżej 70 tysięcy sprzedanych sztuk w pierwszych 10 miesiącach roku możemy mówić o realnym zapadnięciu się rynku, który jeszcze kilka lat temu dobijał z roczną sprzedażą do 200 tysięcy sztuk. Prawdą jest, że obecny stan rynku to wynik wypadnięcia z niego importerów najtańszej chińskiej produkcji, ale liczby wyglądają tak jak wyglądają.

MOTOROWERY PAŹDZIERNIK zmiana ROK NARASTAJĄCO
STYCZEŃ-PAŹDZIERNIK
zmiana
2012 2011 2012 2011
NOWE 2 272 2 409 -5,7% 58 179 66 868 -13,0%
UŻYWANE 878 877 0,1% 17 300 20 506 -15,6%
RAZEM 3 150 3 286 -4,1% 75 479 87 374 -13,6%

W sytuacji gdy niektóre firmy szybko tracą rynek, inne dynamicznie go zdobywają. W 50-tkach dominuje u nas Romet, który sprzedaje zarówno pod marką Romet jak i Toros. Spadek, i to spory, zanotował dobrze znany na naszym rynku Zipp.

Nowe MOTOROWERY - ranking marek - 2012 narastająco
Pozycja Marka Rok narastająco Styczeń - Październik
2012 Udział % 2011 Udział % % Zmiana
1 ROMET MOTORS 17461 30,01% 11444 17,11% 52,6%
2 ZIPP 7726 13,28% 9580 14,33% -19,4%
3 TOROS 6150 10,57% 4922 7,36% 24,9%
4 TAOTAO 3323 5,71% 1885 2,82% 76,3%
5 YAMASAKI 2180 3,75% 3105 4,64% -29,8%
6 JUNAK 1787 3,07% 1398 2,09% 27,8%
7 DAFIER 1757 3,02% 1620 2,42% 8,5%
8 WONJAN 1730 2,97% 1556 2,33% 11,2%
9 WANGYE 1402 2,41% 1635 2,45% -14,3%
10 LONGJIA 1391 2,39% 2981 4,46% -53,3%
RAZEM 1-10 44907 77,2% 40126 60,0% 11,9%
POZOSTAŁE MARKI 13272 22,8% 26742 40,0% -50,4%
RAZEM 58179 100% 66868 100% -13,0%
Źródło: analizy PZPM na podstawie danych CEP, MSW
UWAGA:* przyjęto - nowe motorowery tj. bez daty pierwszej rejestracji za granicą i nie starsze niż 3 lata
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 7
Pokaż wszystkie komentarze
Autor:Jubilat 13/11/2012 20:07

Polska na rowery! ;)

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę