Stan rynku motocyklowego w Polsce na koniec października
Sezon motocyklowy 2012 zbliża się wielkimi krokami ku końcowi. W ostatnich dniach zasypujemy was informacjami o nowościach na zbliżający się sezon, warto więc przyjrzeć się temu jak motocykle sprzedawały się w Polsce w kończącym się sezonie. Sporo światło na kondycję naszego rynku rzuca ostatni raport Polskiego Związku Przemysłu Motocyklowego, który traktuje o sprzedaży w ostatnich 10 miesiącach mijającego roku. Wnioski niekoniecznie są optymistyczne.
Dane sprzedażowe za październik publikowaliśmy wam kilka dni temu. Wynika z nich jasno że październik nie był łaskawy dla importerów motocykli i jedynie firmy handlujące używanymi motocyklami mogą mówić o jakichkolwiek powodach do zadowolenia. Sytuacja wygląda gorzej gdy spojrzymy na pierwsze 10 miesięcy mijającego sezonu. Zacznijmy od tego że motocykli zarówno nowych, jak i używanych sprzedało się znacznie mniej:
MOTOCYKLE | PAŹDZIERNIK | zmiana | ROK NARASTAJĄCO STYCZEŃ-PAŹDZIERNIK |
zmiana | ||
2012 | 2011 | 2012 | 2011 | |||
NOWE | 395 | 467 | -15,4% | 7 369 | 8 388 | -12,1% |
UŻYWANE | 1 982 | 1 645 | 20,5% | 35 432 | 38 823 | -8,7% |
RAZEM | 2 377 | 2 112 | 12,5% | 42 801 | 47 211 | -9,3% |
Gdy wyniki sprzedaży rozbijemy na najważniejszych w Polsce importerów motocykli wyraźne stają się pewne trendy. Największy wzrost sprzedaży zanotował Romet. Podkarpacki importer ma w swojej ofercie pojazdy najbardziej przystosowane do możliwości naszych portfeli, ponadto w ostatnich latach mocno rozbudował sieć sprzedaży, zatem wyniki te nie dziwią. Wyraźny wzrost sprzedaży zanotował KTM i jest to z pewnością wynik zarówno coraz większego zainteresowania off-roadem w Polsce, jak również wprowadzeniem do oferty tanich modeli Duke 125 i Duke 200. Z dużych koncernów najlepiej radzi sobie Honda, która zanotowała niewielki, ale jednak wzrost sprzedaży. Tutaj procentuje bardzo dobra oferta modelowa i nakierowanie się na tanie i ekonomiczne pojazdy bardziej dostępne dla klientów w dobie dekoniunktury.
Dalej są już tylko spadki. Od małych, jakie zanotowało BMW, przez duże w przypadku Suzuki, Kawasaki, Harley-Davidsona, aż po bardzo duże jeśli chodzi o Zippa i Yamahę. Jeśli chodzi o cały rynek nowych motocykli mamy w pierwszych dziesięciu miesiącach spadek na poziomie 12,1%.
Nowe* MOTOCYKLE - ranking marek - 2012 narastająco | ||||||
Pozycja | Marka | Rok narastająco Styczeń - Październik | ||||
2012 | Udział % | 2011 | Udział % | % Zmiana | ||
1 | ROMET MOTORS | 1356 | 18,4% | 1228 | 14,6% | 10,4% |
2 | HONDA | 937 | 12,7% | 914 | 10,9% | 2,5% |
3 | YAMAHA | 635 | 8,6% | 991 | 11,8% | -35,9% |
4 | JUNAK | 616 | 8,4% | 781 | 9,3% | -21,1% |
5 | BMW | 501 | 6,8% | 550 | 6,6% | -8,9% |
6 | SUZUKI | 462 | 6,3% | 586 | 7,0% | -21,2% |
7 | ZIPP | 377 | 5,1% | 561 | 6,7% | -32,8% |
8 | KAWASAKI | 362 | 4,9% | 458 | 5,5% | -21,0% |
9 | HARLEY-DAVIDSON | 315 | 4,3% | 393 | 4,7% | -19,8% |
10 | KTM | 275 | 3,7% | 257 | 3,1% | 7,0% |
RAZEM 1-10 | 5836 | 79,2% | 6719 | 80,1% | -13,1% | |
POZOSTAŁE MARKI | 1533 | 20,8% | 1669 | 19,9% | -8,1% | |
RAZEM | 7369 | 100% | 8388 | 100% | -12,1% | |
Źródło: analizy PZPM na podstawie danych CEP, MSW | ||||||
UWAGA:* przyjęto - nowe motocykle tj. bez daty pierwszej rejestracji za granicą i nie starsze niż 3 lata |
Poniższe dane dosyć dobrze obrazują w których segmentach silni są poszczególni importerzy. Z przytoczonych liczb wynika jasno, że segment małych motocykli 125-250cc to jedyny, który w ostaniem czasie rozwija się bez zakłóceń. Coraz lepiej sprzedają się też duże skutery, co nie dziwi nas specjalnie w kontekście rosnącego zakorkowania polskich miast. Najwyższe spadki, zgodnie zresztą z oczekiwaniami dotknęły segmentu motocykli sportowych.
Nowe MOTOCYKLE - ranking marek wg DCC - 2012 narastająco | |||||||
Pojemność silnika | Marka | Rok narastająco Styczeń - Październik | |||||
2012 | 2011 | Zmiana r/r |
2012 Udział % |
2011 Udział % |
|||
<=125cm3 | ROMET MOTORS | 778 | 785 | -0,9% | |||
JUNAK | 387 | 508 | -23,8% | ||||
HONDA | 227 | 270 | -15,9% | ||||
pozostałe marki | 1024 | 1319 | -22,4% | ||||
<=125cm3 Suma | 2416 | 2882 | -16,2% | 32,8% | 34,4% | ||
125cm3<poj.sil.<=250cm3 | ROMET MOTORS | 578 | 443 | 30,5% | |||
ZIPP | 188 | 278 | -32,4% | ||||
HONDA | 151 | 89 | 69,7% | ||||
pozostałe marki | 396 | 446 | -11,2% | ||||
125cm3<poj.sil.<=250cm3 Suma | 1313 | 1256 | 4,5% | 17,8% | 15,0% | ||
250cm3<poj.sil.<=500cm3 | JUNAK | 164 | 259 | -36,7% | |||
KTM | 98 | 66 | 48,5% | ||||
KYMCO | 92 | 119 | -22,7% | ||||
pozostałe marki | 180 | 216 | -16,7% | ||||
250cm3<poj.sil.<=500cm3 Suma | 534 | 660 | -19,1% | 7,2% | 7,9% | ||
500cm3<poj.sil.<=750cm3 | HONDA | 414 | 398 | 4,0% | |||
SUZUKI | 272 | 294 | -7,5% | ||||
YAMAHA | 157 | 248 | -36,7% | ||||
pozostałe marki | 390 | 439 | -11,2% | ||||
500cm3<poj.sil.<=750cm3 Suma | 1233 | 1379 | -10,6% | 16,7% | 16,4% | ||
>750cm3 | BMW | 462 | 528 | -12,5% | |||
HARLEY-DAVIDSON | 315 | 393 | -19,8% | ||||
YAMAHA | 198 | 293 | -32,4% | ||||
pozostałe marki | 876 | 975 | -10,2% | ||||
poj.sil.>750cm3 Suma | 1851 | 2189 | -15,4% | 25,1% | 26,1% | ||
INNE | 22 | 22 | 0,0% | 0,3% | 0,3% | ||
RAZEM | 7369 | 8388 | -12,1% | 100% | 100% |
Nowe MOTOCYKLE - ranking marek wg segmentów - 2012 narastająco | ||||||
Segment | Marka | Rok narastająco Styczeń - Październik | ||||
2012 | 2011 | Zmiana r/r |
2012 Udział % |
2011 Udział % |
||
BIG SCOOTER | KYMCO | 270 | 226 | 19,5% | ||
HONDA | 221 | 213 | 3,8% | |||
YAMAHA | 128 | 131 | -2,3% | |||
pozostałe marki | 340 | 286 | 18,9% | |||
BIG SCOOTER Suma | 959 | 856 | 12,0% | 13,0% | 10,2% | |
CHOPPER & CRUISER | ROMET MOTORS | 555 | 258 | 115,1% | ||
HARLEY-DAVIDSON | 203 | 251 | -19,1% | |||
JUNAK | 158 | 255 | -38,0% | |||
pozostałe marki | 523 | 687 | -23,9% | |||
CHOPPER & CRUISER Suma | 1439 | 1451 | -0,8% | 19,5% | 17,3% | |
STREET | ROMET MOTORS | 692 | 898 | -22,9% | ||
JUNAK | 440 | 526 | -16,3% | |||
ZIPP | 268 | 416 | -35,6% | |||
pozostałe marki | 1392 | 1869 | -25,5% | |||
STREET Suma | 2792 | 3709 | -24,7% | 37,9% | 44,2% | |
SPORT | KAWASAKI | 37 | 25 | 48,0% | ||
SUZUKI | 36 | 45 | -20,0% | |||
HONDA | 23 | 27 | -14,8% | |||
pozostałe marki | 0 | 0 | ||||
SPORT Suma | 96 | 97 | -1,0% | 1,3% | 1,2% | |
SUPERSPORT | HONDA | 176 | 163 | 8,0% | ||
YAMAHA | 40 | 110 | -63,6% | |||
KAWASAKI | 33 | 74 | -55,4% | |||
pozostałe marki | 101 | 144 | -29,9% | |||
SUPERSPORT Suma | 350 | 491 | -28,7% | 4,7% | 5,9% | |
TOURIST | BMW | 105 | 105 | 0,0% | ||
HONDA | 84 | 105 | -20,0% | |||
KAWASAKI | 73 | 74 | -1,4% | |||
pozostałe marki | 154 | 232 | -33,6% | |||
TOURIST Suma | 416 | 516 | -19,4% | 5,6% | 6,2% | |
ON/OFF | BMW | 287 | 294 | -2,4% | ||
KTM | 218 | 210 | 3,8% | |||
SUZUKI | 144 | 116 | 24,1% | |||
pozostałe marki | 322 | 340 | -5,3% | |||
ON/OFF Suma | 971 | 960 | 1,1% | 13,2% | 11,4% | |
OFF ROAD | HUSABERG | 22 | 29 | -24,1% | ||
HONDA | 14 | 1 | 1300,0% | |||
GAS GAS | 13 | 13 | 0,0% | |||
pozostałe marki | 26 | 33 | -21,2% | |||
OFF ROAD Suma | 75 | 76 | -1,3% | 1,0% | 0,9% | |
INNE | SAM | 164 | 166 | -1,2% | ||
SHENKE | 42 | 0 | ||||
ROMET MOTORS | 23 | 20 | 15,0% | |||
pozostałe marki | 42 | 46 | -8,7% | |||
INNE Suma | 271 | 232 | 16,8% | 3,7% | 2,8% | |
RAZEM | 7369 | 8388 | -12,1% | 100% | 100% |
Rynek skuterów i motorowerów nie prezentuje się lepiej, niż rynek motocyklowy. Do października sprzedało się u nas o 13% nowych skuterów mniej i przy liczbie poniżej 70 tysięcy sprzedanych sztuk w pierwszych 10 miesiącach roku możemy mówić o realnym zapadnięciu się rynku, który jeszcze kilka lat temu dobijał z roczną sprzedażą do 200 tysięcy sztuk. Prawdą jest, że obecny stan rynku to wynik wypadnięcia z niego importerów najtańszej chińskiej produkcji, ale liczby wyglądają tak jak wyglądają.
MOTOROWERY | PAŹDZIERNIK | zmiana | ROK NARASTAJĄCO STYCZEŃ-PAŹDZIERNIK |
zmiana | ||
2012 | 2011 | 2012 | 2011 | |||
NOWE | 2 272 | 2 409 | -5,7% | 58 179 | 66 868 | -13,0% |
UŻYWANE | 878 | 877 | 0,1% | 17 300 | 20 506 | -15,6% |
RAZEM | 3 150 | 3 286 | -4,1% | 75 479 | 87 374 | -13,6% |
W sytuacji gdy niektóre firmy szybko tracą rynek, inne dynamicznie go zdobywają. W 50-tkach dominuje u nas Romet, który sprzedaje zarówno pod marką Romet jak i Toros. Spadek, i to spory, zanotował dobrze znany na naszym rynku Zipp.
Nowe MOTOROWERY - ranking marek - 2012 narastająco | ||||||
Pozycja | Marka | Rok narastająco Styczeń - Październik | ||||
2012 | Udział % | 2011 | Udział % | % Zmiana | ||
1 | ROMET MOTORS | 17461 | 30,01% | 11444 | 17,11% | 52,6% |
2 | ZIPP | 7726 | 13,28% | 9580 | 14,33% | -19,4% |
3 | TOROS | 6150 | 10,57% | 4922 | 7,36% | 24,9% |
4 | TAOTAO | 3323 | 5,71% | 1885 | 2,82% | 76,3% |
5 | YAMASAKI | 2180 | 3,75% | 3105 | 4,64% | -29,8% |
6 | JUNAK | 1787 | 3,07% | 1398 | 2,09% | 27,8% |
7 | DAFIER | 1757 | 3,02% | 1620 | 2,42% | 8,5% |
8 | WONJAN | 1730 | 2,97% | 1556 | 2,33% | 11,2% |
9 | WANGYE | 1402 | 2,41% | 1635 | 2,45% | -14,3% |
10 | LONGJIA | 1391 | 2,39% | 2981 | 4,46% | -53,3% |
RAZEM 1-10 | 44907 | 77,2% | 40126 | 60,0% | 11,9% | |
POZOSTAŁE MARKI | 13272 | 22,8% | 26742 | 40,0% | -50,4% | |
RAZEM | 58179 | 100% | 66868 | 100% | -13,0% | |
Źródło: analizy PZPM na podstawie danych CEP, MSW | ||||||
UWAGA:* przyjęto - nowe motorowery tj. bez daty pierwszej rejestracji za granicą i nie starsze niż 3 lata |
Komentarze 7
Pokaż wszystkie komentarze"W 50-tkach dominuje u nas Romet, który sprzedaje zarówno pod marką Romet jak i Toros." O ile dobrze mi wiadomo, to marka Toros jest marką Zippa, a nie Rometa. Chyba, że się mylę?
OdpowiedzMoze wina jest to ze motocykle w ciagu ostatnich lat podrozaly o 50%. Euro stoi na poziomie 4.2 od wielu lat a ceny wszystkiego rosna z roku na rok. Dealerzy i importerzy sa coraz bardziej ...
OdpowiedzTo, co piszesz nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Zmienia się zarówno kurs jena, jak i kurs Euro. Wzrasrają koszty pracy, dochodzi inflacja, wzrost Vatu etc.. A sprzedawcy zarabiają niestety coraz mniej, a nie coraz więcej.
Odpowiedz35% ? kto Ci takie bajki naopowiadał ? przypomnę Ci ze gdy w 2008 roku ceny motocykli były zdecydowanie niższe, np gsx1000r z 51900 na 36500 to i tak ludzie kręcili nosem że za drogo... taka mentalność polaków wiecznie nie zadowoleni, wiecznie marudzący...
OdpowiedzBełkoczesz jak potłuczony. Po pierwsze w stosunku do zarobków motocykle jeszcze nigdy nie były tak tanie jak dziś. Zarówno w Europie jak i w Polsce. Po drugie marża 15% to marzenie wielu sprzedawców. Wielu sprzedaje taniej, albo bez marży, aby cokolwiek sprzedać i zarobić na serwisie. Jak ja lubię jak matoły zabierają głos...
OdpowiedzPolska na rowery! ;)
OdpowiedzJednym słowem bida, Panie, bida ! I niestety jeszcze długo tak będzie na polskim rynku jednośladów, szczególnie tych droższych, o większej pojemności. Relacja ceny nowego motocykla klasy 500-600cc ...
OdpowiedzTe dane w zestawieniu z informacją, że jesteśmy prawie 40 milionowym narodem są po prostu MAKABRYCZNE :-(
OdpowiedzYamaha zgodziła się na upublicznienie tych danych :O ?
Odpowiedz