tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Sprzedaż motocykli w roku 2012 nie zachwyciła
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Sprzedaż motocykli w roku 2012 nie zachwyciła

Autor: Lovtza 2013.01.14, 10:21 10 Drukuj

O tym, że rok 2012 będzie trudny dla importerów motocykli wiadomo było od jeszcze zanim ten się rozpoczął. Kolejne miesięczne raporty, które wam prezentowaliśmy, potwierdzały pesymistyczne scenariusze, które ukształtowała panująca w Europie od kilku lat sytuacja ekonomiczna. Pytanie brzmi, czy rzeczywiście było tak źle? Jakie z obecnej sytuacji płyną dla nas wnioski, zarówno w naszej krajowej mikroskali, jak też w skali globalnej. Zapraszamy do naszego krótkiego raportu, który opiera się na wskaźnikach pierwszych rejestracji motocykli i motorowerów w Centralnej Ewidencji Pojazdów MSW. Raport ten zawiera też dane przygotowane przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Nawet jeśli dane PZPM nie obejmują 100% rynku jednośladów (dane dla PZPM są przekazywane przez importerów pojazdów, którzy w wymianie danych chcą uczestniczyć), to dają cenną wiedzę na temat tego, co dzieje się na rynku.

W ostatnim miesiącu 2012 roku zarejestrowano w sumie 1 964 nowych i używanych jednośladów, czyli o 35,8% (1 097 szt.) mniej niż przed rokiem. W liczbie tej znajduje się 766 nowych jednośladów, wśród których spadek w porównaniu do grudnia 2011 wyniósł 45,1% (629 szt.). Cały rok 2012 zamknął się liczbą 123 605 pierwszych rejestracji wszystkich jednośladów w Polsce. Jest to liczba o 17 426 sztuk (12,4%) niższa niż w roku 2011. Spadki dotknęły zarówno rynek jednośladów nowych: 67 754 (-13,4% r/r, -10 468 szt.) jak i używanych: 55 851 (-11,1% r/r, -6 958 szt.).

Rynek motocykli

W całym 2012 roku zarejestrowano 45 469 nowych i używanych motocykli, czyli 9,5% mniej niż przed rokiem. Zaledwie co szósty był nowym pojazdem, tj. 17% ogólnej liczby, czyli 7 750 (-1 211; -13,5% r/r). Tendencja spadkowa w rejestracjach nowych motocykli utrzymywała się właściwie przez cały rok. Tylko marzec zamknął się wynikiem lepszym niż w 2011 roku.

Warto zauważyć, że spadki nie dosięgnęły importerów w podobnym stopniu. Widać to wyraźnie na przykładzie japońskich producentów motocykli. Honda, która wprowadziła do oferty dużą liczbę nowych modeli, tańszych i lepiej dopasowanych do portfeli zanotowała najmniejsze spadki. Pozostali producenci z Japonii, których fabryki nie przygotowały podobnych, tanich, motocykli miały utrudnioną walkę o klienta, co przełożyło się na wyższe spadki sprzedaży. Polacy coraz bardziej lubią także offroad. Odzwierciedleniem tego są nie tylko dobre wyniki KTMa, ale wzrost w całym segmencie offroadowym. Spada natomiast zainteresowanie motocyklami sportowymi. W skali całego roku sprzedało się ich w sumie mniej niż 100, co jest od dawna nienotowanym wynikiem w tym segmencie.

Kuba Rymkiewicz MarkiJakub Rymkiewicz, Honda Poland: Rok 2012 był niezwykle trudnym rokiem. Kryzys szczególnie widoczny był w drugiej połowie roku, gdy spadki sprzedaży wynosiły ponad 30%. Dodatkowo mistrzostwa Europy w piłce nożnej, które fantastycznie wypromowały Polskę na Świecie, paradoksalnie przyczyniły się do zapaści na rynku w najgorętszym okresie, czyli w sezonie. Pomimo tych czynników Honda jako jedyna marka odnotowała najniższy spadek sprzedaży w stosunku do roku 2011 a przez długi okres czasu udawało nam się pozostać przysłowiową zieloną wyspą i utrzymywaliśmy wzrost sprzedaży zwiększając udziały w rynku. Duży udział w tym sukcesie miała bardzo udana seria NC700 (NC700X, NC700S, NC700N), która została bardzo dobrze przyjęta nie tylko w Polsce, ale w całej Europie.

Mamy nadzieję, że nowa seria 500 (CB500, CBR500R i CB500X) spotka się z podobnym uznaniem klientów, tym bardziej, że są to motocykle dostosowane do kieszeni polskiego klienta oferując jednocześnie typową dla Hondy wysoką jakość wykonania. Pozostałe nowości na 2013, jak CB1100, Gold Wing Bagger, CBR600RR czy MSX125 poszerzają ofertę modelową Hondy o nowe produkty, które mamy nadzieję będą w stanie zaspokoić nawet najbardziej wygórowane oczekiwania klientów i dadzą radość z posiadania u użytkowania Hondy. Byle do wiosny...

Największym powodzeniem wśród kupujących nowe motocykle cieszyły się marki: Romet Motors (1 402, wzrost o 6,8%), Honda (980; -7,6%) oraz Yamaha (664, -35,7%). W pierwszej dziesiątce jedynie dwie marki odnotowały wzrost. Pierwsza, to Romet Motors a druga, to wspomniany wyżej KTM, który zwiększył pierwsze rejestracje o ponad 10% w porównaniu z rokiem poprzednim. W ciągu ostatnich pięciu latach, po rekordowym 2008 roku, kiedy zarejestrowano 10 696 nowych motocykli, rok 2012 zamknął się najsłabszym wynikiem.

Joanna Kazanecka Yamaha Motor PolskaJoanna Kazanecka, Yamaha Motor – Oddział w Polsce: Kolejny rok kryzysu gospodarczego odbija się również na wynikach sprzedaży jednośladów w Polsce. W następnych miesiącach możemy się spodziewać dalszego spadku, który nie ominie wszystkich producentów pojazdów markowych, w tym także Yamahy. Fabryka wykorzystuje ten czas na przemodelowanie swojej oferty i przygotowanie się do oczekiwanej w kolejnych latach poprawy sytuacji gospodarczej w Europie i Polsce oraz zwiększenia udziału w rynku. Dodatkowo, polski Oddział Yamaha Motor kontynuuje projekty wdrożone w zeszłym roku, skierowane do właścicieli motocykli używanych, takie jak ochrona gwarancyjna wraz z pakietem assistance na pojazdy kilkuletnie czy odkup starych maszyn przy zakupie nowego sprzętu.

Polacy wybierają małe motocykle

Najczęściej wybieranymi nowymi motocyklami w 2012 roku były niezmiennie pojazdy z silnikami do 125 cm3 pojemności, których zarejestrowano 2 497 (-19,6% r/r, -608 szt.). Ich udział w rynku zmniejszył się z 34,7% w 2011 roku do 32,2%. Następnie klienci wybierali motocykle największe, z silnikami o pojemności ponad 750 cm3. One z kolei objęły 25,8% udział w rynku, który był niższy zaledwie o 0,3 punktu procentowego niż w roku 2011. Niezmienni są liderzy tych dwóch grup. Wśród małych motocykli - Romet Motors (806 sztuki, -4,6% r/r), Junak (399; -24,1%) i Honda (239; -32,9%). Wśród ciężkich - BMW (487 sztuk -18,3% r/r), Harley-Davidson (361; -12,6%) i Yamaha (207; -31,9%), która o włos wyprzedziła Kawasaki (206; + 7,9%).

suzuki pawel iwanickiPaweł Iwanicki, Dyrektor Działu Motocykli Suzuki: Niestety w 2012 roku kryzys dotknął nie tylko polski rynek samochodowy, ale także motocyklowy. Suzuki Motor Poland odnotowało 14% spadek sprzedaży w 2012 roku w porównaniu z rokiem poprzednim. W 2012 roku zdecydowanie najpopularniejszym modelem Suzuki był turystyczny V-Strom 650/A, którego sprzedaż wzrosła o 12%. Z kolei największy wzrost zainteresowania klientów, wynoszący aż 43%, zaobserwowaliśmy w przypadku cruisera Suzuki Intruder VZR1800/Z. Hayabusa wciąż pozostaje najchętniej kupowanym motocyklem sportowym Suzuki. 2012 był kolejnym rokiem spadku zainteresowania pojazdami typu ATV.

Według segmentacji rynku (PZPM), w 2012 roku najwięcej zarejestrowano motocykli typu Street (2 950 sztuk), przy znaczącym spadku (-24,3%) w porównaniu do ubiegłego roku. Segment ten stanowi 38,1% rynku i chociaż jest niemal dwukrotnie większy od kolejnego, stracił swój udział o 5,4 punktu procentowego. Na drugim miejscu znalazły się motocykle typu Chopper i Cruiser (1 505 sztuk; -1,8% r/r) z 19,4% udziałem w rynku. Na kolejnych pozycjach znajdują się kategorie On/Off (1 033 szt., -2,3%) oraz duże skutery (985, +1,5%) z odpowiednio 13,3% oraz 12,7% udziałem w rynku.

Mniej motocykli używanych

Motocykle używane pod wieloma względami są równie ważne, jeśli nie ważniejsze dla rynku motocyklowego, niż motocykle nowe. Ich obecność na rynku generuje zapotrzebowanie na części zamienne, akcesoria i daje dostęp do jednośladów w stopniu o wiele większym niż pojazdy nowe. Jako społeczeństwo na dorobku jeszcze przez wiele lat chętniej będziemy sięgali po pojazdy używane, niż po nowe. Niestety, podobnie jak w przypadku nowych pojazdów, spadek dotyczy także przywozu używanych motocykli, chociaż jest on nieco mniejszy, niż w przypadku pierwszych rejestracji nowych. W 2012 roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 37 719 motocykli sprowadzonych, czyli o 3 580, 8,7% mniej niż w roku 2011. W rankingu marek motocykli najchętniej sprowadzanych jednak nie nastąpiły większe zmiany w porównaniu z rokiem 2011. Najwięcej zarejestrowano motocykli Honda (9 889; -9,2% r/r), następne są Yamaha (8 945; -11,1%) i Suzuki (7 214; -11,1%). Na kolejnych miejscach zachowały swoje pozycje sprzed roku - Kawasaki (3502; -13,6%) i BMW, które jako jedyne w pierwszej piątce odnotowało wzrost rejestracji (1 433; +3,1%).

Rynek motorowerów

W roku 2012 zarejestrowano ogółem 78 136 nowych i używanych motorowerów. Liczba rejestracji w porównaniu z rokiem poprzednim spadła tym samym o 12 635 sztuki (-13,9%). Nowe motorowery stanowiły 76,8% wszystkich rejestracji. Zarejestrowano ich 60 004, mniej o -13,4% niż w roku 2011. Tutaj podobnie jak w rejestracjach motocykli spadki utrzymywały się przez cały rok. Tylko w lipcu zarejestrowano więcej motorowerów niż przed rokiem, ale chociaż był to miesiąc z najwyższą sprzedażą, nie miało to większego wpływu na wynik całoroczny.

Najchętniej wybierane marki nowych motorowerów to: Romet Motors (17 938, +50,2%), Zipp (7 994, -19,4%) i Toros (6 264, +25%). Romet Motors i Zipp utrzymały swoje pozycje w rankingu sprzed roku natomiast Toros wspiął się o jedną pozycję wyżej. Router, który w 2011 roku był na trzeciej pozycji zniknął z pierwszej dziesiątki. Preferencje kupujących sprowadzane używane motorowery są stałe, podobnie jak wśród kupujących używane motocykle. Najwięcej motorowerów zarejestrowano marek: Peugeot (2 494; +5,4%), Piaggio (2 068, +0,1%) i Yamaha (1 862; +2,0%). Kolejność sprzed roku została zachowana.

Byle do wiosny

Bardzo słaby rok 2012 już jest za nami. Optymistyczne prognozy gospodarcze mówią o tym, że rozpoczynający się rok może być końcem spowolnienia i nasza gospodarka zacznie powoli zwiększać obroty. Realiści podkreślają jednak, że motocykle, jako specyficzny towar, dla większości klientów ciągle mający status drogiej zabawki, są czymś bez czego można się obyć. Dlatego też sprzedaż jednośladów reaguje na sytuację na rynku z opóźnieniem, co znaczy, że w 2013 popyt na jednoślady wcale nie musi iść w parze sytuacją gospodarczą kraju. Co gorsza, doświadczenie pokazuje, że na sprzedaż motocykli mogą w naszym kraju wpływać czynniki zupełnie niezależne od importerów pojazdów. Wystarczy bowiem kilka tygodni chłodnej deszczowej pogody, aby natychmiast znalazło to swoje przełożenie na sprzedaż zarówno motocykli, jak też akcesoriów. W zeszłym roku na poziom sprzedaży zdaniem wielu wpływ miało Euro 2012.

Czego zatem życzyć w 2013 roku polskiej branży motocyklowej? Lepszej kondycji finansowej Polaków, długiego i ciepłego sezonu, oraz spokoju. Tylko tyle i aż tyle. Tego właśnie życzymy.

RODZAJ ROK NARASTAJĄCO
STYCZEŃ-GRUDZIEŃ
zmiana
2012 2011
MOTOCYKL 45 469 50 260 -9,5%
MOTOROWER 78 136 90 771 -13,9%
RAZEM 123 605 141 031 -12,4%

Tab. 1. Pierwsze rejestracje nowych i używanych (łącznie) jednośladów w Polsce w 2012, źródło: CEPiK, MSW

struktura pierwszych rejestracji

Tab. 2. Struktura rynku jednośladów w Polsce w roku 2012, źródło: CEPiK, MSW

MOTOCYKLE ROK NARASTAJĄCO
STYCZEŃ-GRUDZIEŃ
zmiana
2012 2011
NOWE 7 750 8 961 -13,5%
UŻYWANE 37 719 41 299 -8,7%
RAZEM 45 469 50 260 -9,5%

Tab. 3 Pierwsze rejestracje nowych i używanych motocykli w Polsce w 2012, źródło: CEPiK, MSW

MOTOROWERY ROK NARASTAJĄCO
STYCZEŃ-GRUDZIEŃ
zmiana
2012 2011
NOWE 60 004 69 261 -13,4%
UŻYWANE 18 132 21 510 -15,7%
RAZEM 78 136 90 771 -13,9%

Tab. 4. Rynek motocykli nowych w roku 2012. Źródło: analizy PZPM na podstawie danych CEP, MSW

UWAGA:* przyjęto - nowe motocykle tj. bez daty pierwszej rejestracji za granicą i nie starsze niż 3 lata

Pozycja Marka Rok narastająco Styczeń - Grudzień
2012 Udział % 2011 Udział % % Zmiana
1 ROMET MOTORS 1402 18,1% 1313 14,7% 6,8%
2 HONDA 980 12,6% 1061 11,8% -7,6%
3 YAMAHA 664 8,6% 1033 11,5% -35,7%
4 JUNAK 635 8,2% 813 9,1% -21,9%
5 BMW 527 6,8% 622 6,9% -15,3%
6 SUZUKI 496 6,4% 615 6,9% -19,3%
7 KAWASAKI 392 5,1% 484 5,4% -19,0%
8 ZIPP 385 5,0% 589 6,6% -34,6%
9 HARLEY-DAVIDSON 361 4,7% 413 4,6% -12,6%
10 KTM 292 3,8% 265 3,0% 10,2%
RAZEM 1-10 6134 79,1% 7208 80,4% -14,9%
POZOSTAŁE MARKI 1616 20,9% 1753 19,6% -7,8%
RAZEM 7750 100% 8961 100% -13,5%

Tab. 5. Pierwsze rejestracje nowych i używanych motorowerów w Polsce w 2012, źródło: CEPiK, MSW

Pozycja Marka Rok narastająco Styczeń - Grudzień
2012 Udział % 2011 Udział % % Zmiana
1 ROMET MOTORS 17938 29,89% 11943 17,24% 50,2%
2 ZIPP 7994 13,32% 9915 14,32% -19,4%
3 TOROS 6264 10,44% 5010 7,23% 25,0%
4 TAOTAO 3410 5,68% 1920 2,77% 77,6%
5 YAMASAKI 2274 3,79% 3272 4,72% -30,5%
6 JUNAK 1845 3,07% 1472 2,13% 25,3%
7 DAFIER 1807 3,01% 1739 2,51% 3,9%
8 WONJAN 1795 2,99% 1605 2,32% 11,8%
9 WANGYE 1447 2,41% 1727 2,49% -16,2%
10 LONGJIA 1432 2,39% 3094 4,47% -53,7%
RAZEM 1-10 46206 77,0% 41697 60,2% 10,8%
POZOSTAŁE MARKI 13798 23,0% 27564 39,8% -49,9%
RAZEM 60004 100% 69261 100% -13,4%

Tab. 6. Rynek motorowerów nowych w roku 2012. Źródło: analizy PZPM na podstawie danych CEP, MSW

UWAGA:* przyjęto - nowe motorowery tj. bez daty pierwszej rejestracji za granicą i nie starsze niż 3 lata

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
logo PZPM
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarze
Autor:słuchawek 15/01/2013 09:55

słabo słabo...

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę