Sprzedaż motocykli w roku 2012 nie zachwyciła
O tym, że rok 2012 będzie trudny dla importerów motocykli wiadomo było od jeszcze zanim ten się rozpoczął. Kolejne miesięczne raporty, które wam prezentowaliśmy, potwierdzały pesymistyczne scenariusze, które ukształtowała panująca w Europie od kilku lat sytuacja ekonomiczna. Pytanie brzmi, czy rzeczywiście było tak źle? Jakie z obecnej sytuacji płyną dla nas wnioski, zarówno w naszej krajowej mikroskali, jak też w skali globalnej. Zapraszamy do naszego krótkiego raportu, który opiera się na wskaźnikach pierwszych rejestracji motocykli i motorowerów w Centralnej Ewidencji Pojazdów MSW. Raport ten zawiera też dane przygotowane przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Nawet jeśli dane PZPM nie obejmują 100% rynku jednośladów (dane dla PZPM są przekazywane przez importerów pojazdów, którzy w wymianie danych chcą uczestniczyć), to dają cenną wiedzę na temat tego, co dzieje się na rynku.
W ostatnim miesiącu 2012 roku zarejestrowano w sumie 1 964 nowych i używanych jednośladów, czyli o 35,8% (1 097 szt.) mniej niż przed rokiem. W liczbie tej znajduje się 766 nowych jednośladów, wśród których spadek w porównaniu do grudnia 2011 wyniósł 45,1% (629 szt.). Cały rok 2012 zamknął się liczbą 123 605 pierwszych rejestracji wszystkich jednośladów w Polsce. Jest to liczba o 17 426 sztuk (12,4%) niższa niż w roku 2011. Spadki dotknęły zarówno rynek jednośladów nowych: 67 754 (-13,4% r/r, -10 468 szt.) jak i używanych: 55 851 (-11,1% r/r, -6 958 szt.).
Rynek motocykli
W całym 2012 roku zarejestrowano 45 469 nowych i używanych motocykli, czyli 9,5% mniej niż przed rokiem. Zaledwie co szósty był nowym pojazdem, tj. 17% ogólnej liczby, czyli 7 750 (-1 211; -13,5% r/r). Tendencja spadkowa w rejestracjach nowych motocykli utrzymywała się właściwie przez cały rok. Tylko marzec zamknął się wynikiem lepszym niż w 2011 roku.
Warto zauważyć, że spadki nie dosięgnęły importerów w podobnym stopniu. Widać to wyraźnie na przykładzie japońskich producentów motocykli. Honda, która wprowadziła do oferty dużą liczbę nowych modeli, tańszych i lepiej dopasowanych do portfeli zanotowała najmniejsze spadki. Pozostali producenci z Japonii, których fabryki nie przygotowały podobnych, tanich, motocykli miały utrudnioną walkę o klienta, co przełożyło się na wyższe spadki sprzedaży. Polacy coraz bardziej lubią także offroad. Odzwierciedleniem tego są nie tylko dobre wyniki KTMa, ale wzrost w całym segmencie offroadowym. Spada natomiast zainteresowanie motocyklami sportowymi. W skali całego roku sprzedało się ich w sumie mniej niż 100, co jest od dawna nienotowanym wynikiem w tym segmencie.
Największym powodzeniem wśród kupujących nowe motocykle cieszyły się marki: Romet Motors (1 402, wzrost o 6,8%), Honda (980; -7,6%) oraz Yamaha (664, -35,7%). W pierwszej dziesiątce jedynie dwie marki odnotowały wzrost. Pierwsza, to Romet Motors a druga, to wspomniany wyżej KTM, który zwiększył pierwsze rejestracje o ponad 10% w porównaniu z rokiem poprzednim. W ciągu ostatnich pięciu latach, po rekordowym 2008 roku, kiedy zarejestrowano 10 696 nowych motocykli, rok 2012 zamknął się najsłabszym wynikiem.
Polacy wybierają małe motocykle
Najczęściej wybieranymi nowymi motocyklami w 2012 roku były niezmiennie pojazdy z silnikami do 125 cm3 pojemności, których zarejestrowano 2 497 (-19,6% r/r, -608 szt.). Ich udział w rynku zmniejszył się z 34,7% w 2011 roku do 32,2%. Następnie klienci wybierali motocykle największe, z silnikami o pojemności ponad 750 cm3. One z kolei objęły 25,8% udział w rynku, który był niższy zaledwie o 0,3 punktu procentowego niż w roku 2011. Niezmienni są liderzy tych dwóch grup. Wśród małych motocykli - Romet Motors (806 sztuki, -4,6% r/r), Junak (399; -24,1%) i Honda (239; -32,9%). Wśród ciężkich - BMW (487 sztuk -18,3% r/r), Harley-Davidson (361; -12,6%) i Yamaha (207; -31,9%), która o włos wyprzedziła Kawasaki (206; + 7,9%).
Według segmentacji rynku (PZPM), w 2012 roku najwięcej zarejestrowano motocykli typu Street (2 950 sztuk), przy znaczącym spadku (-24,3%) w porównaniu do ubiegłego roku. Segment ten stanowi 38,1% rynku i chociaż jest niemal dwukrotnie większy od kolejnego, stracił swój udział o 5,4 punktu procentowego. Na drugim miejscu znalazły się motocykle typu Chopper i Cruiser (1 505 sztuk; -1,8% r/r) z 19,4% udziałem w rynku. Na kolejnych pozycjach znajdują się kategorie On/Off (1 033 szt., -2,3%) oraz duże skutery (985, +1,5%) z odpowiednio 13,3% oraz 12,7% udziałem w rynku.
Mniej motocykli używanych
Motocykle używane pod wieloma względami są równie ważne, jeśli nie ważniejsze dla rynku motocyklowego, niż motocykle nowe. Ich obecność na rynku generuje zapotrzebowanie na części zamienne, akcesoria i daje dostęp do jednośladów w stopniu o wiele większym niż pojazdy nowe. Jako społeczeństwo na dorobku jeszcze przez wiele lat chętniej będziemy sięgali po pojazdy używane, niż po nowe. Niestety, podobnie jak w przypadku nowych pojazdów, spadek dotyczy także przywozu używanych motocykli, chociaż jest on nieco mniejszy, niż w przypadku pierwszych rejestracji nowych. W 2012 roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 37 719 motocykli sprowadzonych, czyli o 3 580, 8,7% mniej niż w roku 2011. W rankingu marek motocykli najchętniej sprowadzanych jednak nie nastąpiły większe zmiany w porównaniu z rokiem 2011. Najwięcej zarejestrowano motocykli Honda (9 889; -9,2% r/r), następne są Yamaha (8 945; -11,1%) i Suzuki (7 214; -11,1%). Na kolejnych miejscach zachowały swoje pozycje sprzed roku - Kawasaki (3502; -13,6%) i BMW, które jako jedyne w pierwszej piątce odnotowało wzrost rejestracji (1 433; +3,1%).
Rynek motorowerów
W roku 2012 zarejestrowano ogółem 78 136 nowych i używanych motorowerów. Liczba rejestracji w porównaniu z rokiem poprzednim spadła tym samym o 12 635 sztuki (-13,9%). Nowe motorowery stanowiły 76,8% wszystkich rejestracji. Zarejestrowano ich 60 004, mniej o -13,4% niż w roku 2011. Tutaj podobnie jak w rejestracjach motocykli spadki utrzymywały się przez cały rok. Tylko w lipcu zarejestrowano więcej motorowerów niż przed rokiem, ale chociaż był to miesiąc z najwyższą sprzedażą, nie miało to większego wpływu na wynik całoroczny.
Najchętniej wybierane marki nowych motorowerów to: Romet Motors (17 938, +50,2%), Zipp (7 994, -19,4%) i Toros (6 264, +25%). Romet Motors i Zipp utrzymały swoje pozycje w rankingu sprzed roku natomiast Toros wspiął się o jedną pozycję wyżej. Router, który w 2011 roku był na trzeciej pozycji zniknął z pierwszej dziesiątki. Preferencje kupujących sprowadzane używane motorowery są stałe, podobnie jak wśród kupujących używane motocykle. Najwięcej motorowerów zarejestrowano marek: Peugeot (2 494; +5,4%), Piaggio (2 068, +0,1%) i Yamaha (1 862; +2,0%). Kolejność sprzed roku została zachowana.
Byle do wiosny
Bardzo słaby rok 2012 już jest za nami. Optymistyczne prognozy gospodarcze mówią o tym, że rozpoczynający się rok może być końcem spowolnienia i nasza gospodarka zacznie powoli zwiększać obroty. Realiści podkreślają jednak, że motocykle, jako specyficzny towar, dla większości klientów ciągle mający status drogiej zabawki, są czymś bez czego można się obyć. Dlatego też sprzedaż jednośladów reaguje na sytuację na rynku z opóźnieniem, co znaczy, że w 2013 popyt na jednoślady wcale nie musi iść w parze sytuacją gospodarczą kraju. Co gorsza, doświadczenie pokazuje, że na sprzedaż motocykli mogą w naszym kraju wpływać czynniki zupełnie niezależne od importerów pojazdów. Wystarczy bowiem kilka tygodni chłodnej deszczowej pogody, aby natychmiast znalazło to swoje przełożenie na sprzedaż zarówno motocykli, jak też akcesoriów. W zeszłym roku na poziom sprzedaży zdaniem wielu wpływ miało Euro 2012.
Czego zatem życzyć w 2013 roku polskiej branży motocyklowej? Lepszej kondycji finansowej Polaków, długiego i ciepłego sezonu, oraz spokoju. Tylko tyle i aż tyle. Tego właśnie życzymy.
RODZAJ | ROK NARASTAJĄCO STYCZEŃ-GRUDZIEŃ |
zmiana | |
2012 | 2011 | ||
MOTOCYKL | 45 469 | 50 260 | -9,5% |
MOTOROWER | 78 136 | 90 771 | -13,9% |
RAZEM | 123 605 | 141 031 | -12,4% |
Tab. 1. Pierwsze rejestracje nowych i używanych (łącznie) jednośladów w Polsce w 2012, źródło: CEPiK, MSW
Tab. 2. Struktura rynku jednośladów w Polsce w roku 2012, źródło: CEPiK, MSW
MOTOCYKLE | ROK NARASTAJĄCO STYCZEŃ-GRUDZIEŃ |
zmiana | |
2012 | 2011 | ||
NOWE | 7 750 | 8 961 | -13,5% |
UŻYWANE | 37 719 | 41 299 | -8,7% |
RAZEM | 45 469 | 50 260 | -9,5% |
Tab. 3 Pierwsze rejestracje nowych i używanych motocykli w Polsce w 2012, źródło: CEPiK, MSW
MOTOROWERY | ROK NARASTAJĄCO STYCZEŃ-GRUDZIEŃ |
zmiana | |
2012 | 2011 | ||
NOWE | 60 004 | 69 261 | -13,4% |
UŻYWANE | 18 132 | 21 510 | -15,7% |
RAZEM | 78 136 | 90 771 | -13,9% |
Tab. 4. Rynek motocykli nowych w roku 2012. Źródło: analizy PZPM na podstawie danych CEP, MSW
UWAGA:* przyjęto - nowe motocykle tj. bez daty pierwszej rejestracji za granicą i nie starsze niż 3 lata
Pozycja | Marka | Rok narastająco Styczeń - Grudzień | ||||
2012 | Udział % | 2011 | Udział % | % Zmiana | ||
1 | ROMET MOTORS | 1402 | 18,1% | 1313 | 14,7% | 6,8% |
2 | HONDA | 980 | 12,6% | 1061 | 11,8% | -7,6% |
3 | YAMAHA | 664 | 8,6% | 1033 | 11,5% | -35,7% |
4 | JUNAK | 635 | 8,2% | 813 | 9,1% | -21,9% |
5 | BMW | 527 | 6,8% | 622 | 6,9% | -15,3% |
6 | SUZUKI | 496 | 6,4% | 615 | 6,9% | -19,3% |
7 | KAWASAKI | 392 | 5,1% | 484 | 5,4% | -19,0% |
8 | ZIPP | 385 | 5,0% | 589 | 6,6% | -34,6% |
9 | HARLEY-DAVIDSON | 361 | 4,7% | 413 | 4,6% | -12,6% |
10 | KTM | 292 | 3,8% | 265 | 3,0% | 10,2% |
RAZEM 1-10 | 6134 | 79,1% | 7208 | 80,4% | -14,9% | |
POZOSTAŁE MARKI | 1616 | 20,9% | 1753 | 19,6% | -7,8% | |
RAZEM | 7750 | 100% | 8961 | 100% | -13,5% |
Tab. 5. Pierwsze rejestracje nowych i używanych motorowerów w Polsce w 2012, źródło: CEPiK, MSW
Pozycja | Marka | Rok narastająco Styczeń - Grudzień | ||||
2012 | Udział % | 2011 | Udział % | % Zmiana | ||
1 | ROMET MOTORS | 17938 | 29,89% | 11943 | 17,24% | 50,2% |
2 | ZIPP | 7994 | 13,32% | 9915 | 14,32% | -19,4% |
3 | TOROS | 6264 | 10,44% | 5010 | 7,23% | 25,0% |
4 | TAOTAO | 3410 | 5,68% | 1920 | 2,77% | 77,6% |
5 | YAMASAKI | 2274 | 3,79% | 3272 | 4,72% | -30,5% |
6 | JUNAK | 1845 | 3,07% | 1472 | 2,13% | 25,3% |
7 | DAFIER | 1807 | 3,01% | 1739 | 2,51% | 3,9% |
8 | WONJAN | 1795 | 2,99% | 1605 | 2,32% | 11,8% |
9 | WANGYE | 1447 | 2,41% | 1727 | 2,49% | -16,2% |
10 | LONGJIA | 1432 | 2,39% | 3094 | 4,47% | -53,7% |
RAZEM 1-10 | 46206 | 77,0% | 41697 | 60,2% | 10,8% | |
POZOSTAŁE MARKI | 13798 | 23,0% | 27564 | 39,8% | -49,9% | |
RAZEM | 60004 | 100% | 69261 | 100% | -13,4% |
Tab. 6. Rynek motorowerów nowych w roku 2012. Źródło: analizy PZPM na podstawie danych CEP, MSW
UWAGA:* przyjęto - nowe motorowery tj. bez daty pierwszej rejestracji za granicą i nie starsze niż 3 lata
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarzeJa jestem ciekaw ile nowych Hyosungów się sprzedało
OdpowiedzDzięki Ministrowi Transportu Panu Nowakowi, od lutego pójdą w górę ceny kursów, egzaminów, siądzie zdawalność egzaminów na prawo jazdy. Czemu o tym wspominam pod tym artykułem? Już prostuje. Jeśli ...
OdpowiedzMasz racje kolego bo na ten moment wszystkie ośrodki szkolenia straciły możliwość szkolenia na kat A gdyż wymogiem jest posiadanie motocykla o poj. 600cc i mocy min. 40 KW, nie wspomnę już że od tego roku kandydat na już na pierwszej lekcji będzie musiał usiąść na 600. Będzie to dłuuuuuga droga do uprawnionego dokumentu
Odpowiedzsłabo słabo...
OdpowiedzFajna statystyka. Brakuje tylko wypowiedzi kogos od zielonych. Kawasaki na swojej stronie informuje, że sprzedało ponad 1000 pojazdów łącznie z quadami, skuterami wodnymi i crossami. Skoro ...
OdpowiedzKawasaki sprzedało 1000szt a dealerzy niecałe 400szt więc 600sztuk jest nadal w salonach ;))))
OdpowiedzNie ma co się dziwić. Polacy zarabiają groszę i żeby kupić nowy motocykl z salonu potrzebują 30 wypłat.
OdpowiedzPołowa pensji trafia z podatkami do rynsztoku na wiejskiej a,że u mnie w Wielkopolsce zarabia się 1200 zł netto miesięcznie ( nie ważne po jakim kierunku ) potrzebujemy ze 60 wypłat. Tymczasem myjąc publiczne kible w Szwajcarii za 17 000 = zł odliczając koszty życia po 3 miesiącach starczy na zielony cud.A oczywiście wykształceni ludzie zarabiają o wiele więcej.
Odpowiedzto, że ty zarabiasz najniższą krajową świadczy o braku wykształcenia, umiejętności lub obrotności. Może coś nie tak z tobą, co? Na Zachodzie nieudacznicy za płace minimalną 1000-1500 EUR mogą więce to pewne ale koszt życia jest również inny. Wg. mnie mniej moto to oprócz pensji poniżej/okolicach 1000EUR, głównym problemem jest to, że w PL można śmigać bezstresowo raptem 3-4 miechy w roku. A potem kto wie. Moto to zabawka, dodatek, bez którego mozna przeżyć i jak musisz decydować na co kasę wydać to moto odchodzi na dalszy plan.
OdpowiedzŚwietne podsumowanie. Kawał dobrej roboty!
Odpowiedz