Sprzedaż jednośladów w Polsce w roku 2010 - zapaść trwa
Co miesiąc na naszych stronach znaleźć możecie raporty rynkowe, w których krótko charakteryzujemy wam sytuację na polskiej scenie jednośladów. Dziś przedstawiamy wam, jak wyglądał rynek w skali całego roku 2010.
W woli wyjaśnienia
Na wstępie warto zauważyć, że będziemy pisali o dwóch typach wartości. Pierwsza, to liczba sprzedanych przez importerów jednośladów i trzeba pamiętać, że są to wartości deklaratywne. Obejmuje ona 63,2% rynku, a są to importerzy głównych marek, ci zrzeszeni w Polskim Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, czyli: BMW, Honda, Suzuki, Yamaha, Daelim, Hyosung, Polaris, Vectrix, Zipp, Kawasaki oraz Triumph. Do tej wartości wliczają się również motocykle kupione, ale nierejestrowane (np. do wyścigów przez osoby prywatne), pojazdy niehomologowane do użytku na drogach publicznych (np. motocross) oraz w zależności od danych podanych przez importera - pojazdy sprzedane do dealera (stojące w salonie), sprzedane do pucharów markowych oraz sprzedane służbom (np. do policji).
Druga wartość dotyczy wydanych pierwszych dowodów rejestracyjnych dla jednośladów, na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów oraz z MSWiA. W skrócie chodzi o pojazdy po raz pierwszy zarejestrowane w Polsce. W tych liczbach mowa jest o wszystkich jednośladach, bez względu na markę i fakt zrzeszenia importera tej marki w PZPM. W przypadku, gdy w pierwszej wartości traktujemy wyłącznie o nowych sprzętach, tutaj kwalifikują się również używane, dzięki czemu mamy wgląd na 100% rynku. Warto wspomnieć, że według prawa, nowy pojazd to taki, który nie posiada daty pierwszej rejestracji za granicą oraz nie jest starszy niż 3 lata.
W 2010 roku wydano w Polsce łącznie 134 586 dowodów rejestracyjnych dla nowych i używanych jednośladów. Jest to mniej o 28 685 (spadek o 17,6%) niż w analogicznym okresie rok wcześniej oraz mniej o 84 808 (spadek o 38,7%) niż w roku 2008, który był najlepszym dla naszego rynku w ciągu ostatnich kilku lat. Udział motocykli (pow. 50 ccm) w puli jednośladów wyniósł 34,9% i był większy o 4,5 punktu procentowego, niż w roku poprzednim. Było to konsekwencją większego spadku liczby pierwszych rejestracji motorowerów (-22,9%) niż motocykli (-5,4%).
Pierwsze rejestracje nowych i używanych jednośladów w Polsce | |||
RODZAJ | ROK NARASTAJĄCO STYCZEŃ-GRUDZIEŃ |
zmiana | |
2010 | 2009 | ||
MOTOCYKL | 47 008 | 49 666 | -5,4% |
MOTOROWER | 87578 | 113 605 | -22,9% |
RAZEM | 134586 | 163 271 | -17,6% |
Pierwsze rejestracje nowych i używanych jednośladów w Polsce, miesiące 2010 vs 2009 | ||||||||
RODZAJ | STY | LUTY | MAR | KWI | MAJ | CZE | RAZEM | RYNEK: |
MOTOCYKL | 1136 | 1716 | 6045 | 7940 | 5890 | 6148 | 47008 | 34,9% |
MOTOROWER | 1247 | 1898 | 7420 | 12104 | 11039 | 13908 | 87578 | 65,1% |
RAZEM 2010r. | 2383 | 3614 | 13465 | 20044 | 16929 | 20056 | 134586 | 100,0% |
2010 vs 2009 ZMIANA % r/r | -52,2% | -43,6% | -10,0% | -24,7% | -25,1% | -13,8% | -17,6% |
Pierwsze rejestracje nowych i używanych jednośladów w Polsce, miesiące 2010 vs 2009 | ||||||||
RODZAJ | LIP | SIE | WRZ | PAŹ | LIS | GRU | RAZEM | RYNEK: |
MOTOCYKL | 5829 | 4527 | 2904 | 1906 | 1678 | 1289 | 47008 | 34,9% |
MOTOROWER | 16418 | 11542 | 5682 | 3173 | 2088 | 1059 | 87578 | 65,1% |
RAZEM 2010r. | 22247 | 16069 | 8586 | 5079 | 3766 | 2348 | 134586 | 100,0% |
2010 vs 2009 ZMIANA % r/r | -5,6% | -4,9% | -22,5% | -11,4% | -1,3% | -30,2% | -17,6% |
Motocykle
W całym 2010 roku wydano w Polsce łącznie 47 008 dowodów rejestracyjnych dla nowych i używanych motocykli, co stanowi o 2 658 sztuk, czyli o 5,4% mniej, niż rok wcześniej. Udział nowych motocykli w całej puli wzrósł o 0,6 punka procentowego i wynosi 18,6%, jednak wciąż liczba ta jest mniejsza o 208 sztuk (czyli 2,3%) w stosunku do 2009 r. oraz mniejsza aż o 1970 (spadek o 18,4%) w stosunku do najlepszego 2008 roku.
Liczba pierwszych rejestracji nowych oraz używanych motocykli (MC) | |||||||||||||
STY | LUT | MAR | KWI | MAJ | CZE | LIP | SIE | WRZ | PAŹ | LIS | GRU | RAZEM | |
ROK 2009: | |||||||||||||
NOWE MC* 2009 | 362 | 469 | 1030 | 1595 | 1260 | 1025 | 1053 | 773 | 611 | 324 | 228 | 204 | 8934 |
UŻYWANE MC** 2009 | 1626 | 2104 | 4495 | 7267 | 5330 | 4680 | 4659 | 3514 | 2677 | 1777 | 1336 | 1267 | 40732 |
RAZEM MC 2009 | 1988 | 2573 | 5525 | 8862 | 6590 | 5705 | 5712 | 4287 | 3288 | 2101 | 1564 | 1471 | 49666 |
ROK 2010: | |||||||||||||
NOWE MC* 2010 | 149 | 255 | 1111 | 1481 | 1218 | 1219 | 1119 | 812 | 544 | 310 | 282 | 226 | 8726 |
UŻYWANE MC** 2010 | 987 | 1461 | 4934 | 6459 | 4672 | 4929 | 4710 | 3715 | 2360 | 1596 | 1396 | 1063 | 38282 |
RAZEM MC 2010 | 1136 | 1716 | 6045 | 7940 | 5890 | 6148 | 5829 | 4527 | 2904 | 1906 | 1678 | 1289 | 47008 |
zmiana RAZEM r/r | -42,9% | -33,3% | 9,4% | -10,4% | -10,6% | 7,8% | 2,0% | 5,6% | -11,7% | -9,3% | 7,3% | -12,4% | -5,4% |
zmiana NOWE r/r | -58,8% | -45,6% | 7,9% | -7,1% | -3,3% | 18,9% | 6,3% | 5,0% | -11,0% | -4,3% | 23,7% | 10,8% | -2,3% |
zmiana UZYWANE r/r | -39,3% | -30,6% | 9,8% | -11,1% | -12,3% | 5,3% | 1,1% | 5,7% | -11,8% | -10,2% | 4,5% | -16,1% | -6,0% |
NOWE MC - udział% | 13,1% | 14,9% | 18,4% | 18,7% | 20,7% | 19,8% | 19,2% | 17,9% | 18,7% | 16,3% | 16,8% | 17,5% | 18,6% |
Wśród wpisów na pierwszych dowodach rejestracyjnych dla nowych motocykli, najczęściej pojawiały się marki Romet Motors i Romet (2161 sztuk), Yamaha (1065) oraz Honda (805). Największym elementem rynku nowych motocykli, okazały się jednoślady o pojemności 50-125 ccm, a ich liczba stanowiła 33,8% wszystkich pierwszych dowodów rejestracyjnych. Cieszące się największą popularnością marki w tej kategorii, to Romet Motors, Zipp oraz Yamaha. Na drugim miejscu w statystykach znalazła się natomiast klasa motocykli powyżej 750 ccm – wydano 2214 dowodów dla nowych jednośladów, co stanowi 25,4% rynku.
Powodów dużego udziału małych pojemności można upatrywać w popularności takich sprzętów na dojazdy do pracy lub do użytku w małych miejscowościach. Wysoką pozycję Yamahy na pewno umacnia też fakt istnienia kategorii prawa jazdy A1 i co za tym idzie, popularności modelu YBR 125. Na drugim miejscu znalazły się motocykle z największej grupy pojemnościowej. Jest to zasługą przede wszystkim chopperów oraz motocykli endurowo-turystycznych i turystycznych, o czym świadczy obecność w czołówce marek BMW, Harley-Davidson oraz Suzuki.
Pierwsze rejestracje nowych motocykli w Polsce w podziale na klasy pojemności silnika | ||||||
POJEMNOŚĆ SILNIKA | MARKA | ROK NARAST. 1-12 2010 |
ROK NARAST. 1-12 2009 |
zmiana r/r |
2010 udział % |
2009 udział % |
<=125cm3 | ROMET MOTORS | 1513 | 1187 | 27% | ||
ZIPP | 293 | 285 | 3% | |||
YAMAHA | 176 | 255 | -31% | |||
pozostałe marki | 969 | 984 | -2% | |||
<=125cm3 Suma | 2951 | 2711 | 8,9% | 33,8% | 30,3% | |
125cm3<=250cm3 | ROMET MOTORS | 569 | 530 | 7,4% | ||
JINLUN | 276 | 283 | -2,5% | |||
YAMAHA | 224 | 382 | -41,4% | |||
pozostałe marki | 616 | 890 | -30,8% | |||
125cm3<=250cm3 Suma | 1685 | 2085 | -19,2% | 19,3% | 23,3% | |
250cm3<=500cm3 | JUNAK | 96 | ||||
KYMCO | 53 | 43 | 23,3% | |||
KTM | 50 | 84 | -40,5% | |||
YAMAHA | 50 | 37 | 35,1% | |||
pozostałe marki | 198 | 169 | 17,2% | |||
250cm3<=500cm3 Suma | 447 | 333 | 34,2% | 5,1% | 3,7% | |
500cm3<=750cm3 | HONDA | 364 | 505 | -27,9% | ||
YAMAHA | 360 | 377 | -4,5% | |||
SUZUKI | 283 | 292 | -3,1% | |||
pozostałe marki | 410 | 408 | 0,5% | |||
500cm3<=750cm3 Suma | 1417 | 1582 | -10,4% | 16,2% | 17,7% | |
>750cm3 | BMW | 561 | 382 | 46,9% | ||
HARLEY-DAVIDSON | 418 | 279 | 49,8% | |||
SUZUKI | 328 | 362 | -9,4% | |||
pozostałe marki | 907 | 1159 | -21,7% | |||
poj.sil.>750cm3 Suma | 2214 | 2182 | 1,5% | 25,4% | 24,4% | |
inne | 12 | 41 | 0,1% | 0,5% | ||
RAZEM | 8726 | 8934 | -2,3% | 100,0% | 100,0% |
Motorowery
Rok 2010 był dla motorowerów zdecydowanie słabszy, aniżeli dla motocykli. Wydano łącznie 87578 pierwszych dowodów rejestracyjnych dla motorowerów nowych oraz używanych, co jest liczbą mniejszą o 26027 sztuk, czyli 22,9%, niż w roku 2009. Udział dowodów rejestracyjnych dla nowych motorowerów stanowił 82,4%, czyli 72196. Jest to liczba mniejsza o 22361 (23,6%) niż w roku 2009, natomiast w stosunku do lat 2008 oraz 2007, spadek wynosił odpowiednio 63798 sztuk (-46,9% ) oraz 19717 (-21,5%). Poniższy wykres najlepiej ukazuje skalę spadków w branży skuterów i jednośladów o pojemnościach poniżej 50 ccm. W roku 2008 zanotowaliśmy wielki skok popularności tanich rollerów, natomiast teraz powód tego wzrostu jest już jasny. Była to tylko swoista bańka mydlana napompowana tanimi skuterami z supermarketów, która oczywiście musiała pęknąć.
Pierwsze rejestracje nowych motorowerów (MP) – 2010 vs 2009 | |||
RODZAJ | ROK NARASTAJĄCO STYCZEŃ-GRUDZIEŃ |
zmiana | |
2010 | 2009 | ||
NOWE MP | 72 196 | 94 557 | -23,6% |
Najwięcej pierwszych dowodów rejestracyjnych dla nowych motorowerów wydano dla pojazdów marki Romet Motors, Router oraz Zipp - odpowiednio 9436, 9403 oraz 6482 sztuk. Ciekawym zjawiskiem jest Router oraz Inca, czyli dość nowe marki promowane przez większych producentów, a przy tym tanie i używające sprawdzonego w innych konstrukcjach, azjatyckiego osprzętu. Taka polityka sprzedażowa gwarantuje jak widać całkiem dobre wyniki.
Pierwsze rejestracje nowych motorowerów w Polsce | ||||||
MARKA | ROK NARASTAJĄCO STYCZEŃ - GRUDZIEŃ |
|||||
2010 | Udział | 2009 | Udział | zmiana | ||
1 | ROMET MOTORS | 9436 | 13,1% | 10555 | 11,2% | -10,6% |
2 | ROUTER | 9403 | 13,0% | 263 | 0,3% | 3475,3% |
3 | ZIPP | 6482 | 9,0% | 5605 | 5,9% | 15,6% |
4 | YAMASAKI | 4668 | 6,5% | 2354 | 2,5% | 98,3% |
5 | LONGJIA | 4159 | 5,8% | 4696 | 5,0% | -11,4% |
6 | INCA | 3222 | 4,5% | 227 | 0,2% | 1319,4% |
7 | KEEWAY | 2299 | 3,2% | 5262 | 5,6% | -56,3% |
8 | BAOTIAN | 2277 | 3,2% | 8300 | 8,8% | -72,6% |
9 | HUATIAN | 2016 | 2,8% | 1698 | 1,8% | 18,7% |
10 | KYMCO | 1947 | 2,7% | 3320 | 3,5% | -41,4% |
RAZEM 1-10 | 45909 | 63,6% | 42280 | 44,7% | 8,6% | |
POZOSTAŁE MARKI | 26287 | 36,4% | 52277 | 55,3% | -49,7% | |
RAZEM | 72196 | 100,0% | 94557 | 100,0% | -23,6% |
Komentarze 18
Pokaż wszystkie komentarzeJestem mieszkańcem małego miasteczka w którym są sklepy dwóch okupujących pierwsze miejsca tych tabeli marek czyli Rometa i Zippa,niestety nie poszedłem przy wyborze jednośladu głosem serca ...
OdpowiedzDlaczego ktoś miałby się śmiać? Kymco nie jest wcale jakimś tam badziewiem. Wszystko, co jest sygnowane marką Kymco jest produkowane na licencji Hondy, i co najlepsze Kymco produkuje częśći do samochodów, motocykli i pojazdów ATV właśnie marki Honda
OdpowiedzWiem,sprawdziłem przed kupnem dokładnie skąd to pochodzi i jak jest z awaryjnością i dostępem części,stąd mój wybór a nie pobiegnięcie do oddalonego o 100 metrów sklepu w którym handlują chińszczyzną "na wagę" i na dodatek twierdzą że to produkt polski hehe koń by się uśmiał!Owszem miałem przelotny krótki romans z pojazdem wytworzonym przez tą pracowitą nację ale posiadając odrobinę kultury technicznej nie był to romans burzliwy i rozstaliśmy się ze sobą z łezką w oku i...reflektorze.
OdpowiedzAutor tego jakże ciekawego artykułu zapomniał lub nie wie, że ROUTER to najbardziej badziewny chłam z marketów ROMETA. Marka stworzona tylko po to aby zapchać wszystkie sklepy tanim produktem ...
OdpowiedzHa ha ha, a to chyba sam jesteś tym tzw"dealerem" co ma tego dość! Gdybyś czytał ze zrozumieniem to zauważyłbyś ile wynosi wzrost sprzedaży Routera w tym roku, po drugie biorąc pod uwagę iż w porównaniu do roku 2009 marka ROMET nie jest juz sprzedawana w marketach, to wyjdzie na to że ich sprzedaż u dealerów i w sieci partnerskiej znacznie wzrosła! A co do "chłamów" z marketów to...gdyby nie było popytu, to nie było by podaży!!! Ps. Zerknij jeszcze co tam w Media Expercie sprzedają, a wyjdzie na to że wszystko w cenie do 8 tyś to tzw. "Chłam". Pozdrawiam i zapraszam do merytorycznej dyskusji
OdpowiedzDyskusja niepotrzebna. Wszystko i tak sprowadza się do tego, że jesteśmy za biedni na normalny rynek. Pozdrawiam
OdpowiedzLudzie nauczcie sie kupowac za cene z metki... liczycie ze co wszyscy beda wam sprzedawac po kosztach bo wielka kurde motocyklowa brac ;/ tarogowac sie w salonie, ja pierdziele jak po mleko ...
OdpowiedzSprzedawca przemówił.....
Odpowiedzprzeczytaleś komentarz do końca ??
OdpowiedzTak przeczytałem. To że ludzie chcą kupować tanio Mnie nie dziwi. Ostatnio kupowałem kurtkę i spodnie. Podjechałem do trzech sklepów i porównałem ceny. W najtańszym koszt zestawu 1870 zł w najdroższym 2311 zł. Wspomnę, iż mówimy tu o identycznym modelu i producencie. Siedzę w handlu i wiem, że niektóre rzeczy wszędzie kosztują tyle samo i według Mnie to jest zdrowa konkurencja. Wspominając jeszcze o paliwie jakie straciłem. Przypuszczam że było to ok 30 zł. A pisząc, że ludzie mają nie patrzeć na ceny tylko brać i płacić kojarzysz mi się ze sprzedawcą. Teraz wszyscy liczą każdy wydany złoty.
Odpowiedzja tez licze kazda zlotowke ale nie patrze na produkt na ktory mnie nie stac z nadziaja ze jak sie polasze to mi cene tak spuszca ze bedzie kosztowal polowe, a co do kupowania w necie pilem do szarej strefy ktora w wiekszosci wypadkow nie daje gwarancji ale o tym ludzie akurat juz nie mysla, ciesza sie ze tanio kupili a jak cos sie spierdzieli to pretensje do niewiadomo kogo...
Odpowiedzty ziyrytowany bywalec ,skąd ty sie urwaleś ,co ty zabzdury wypisujesz ,po prostu ośmieszasz się tu pisząc takie brednie.Wg mnie to ty nigdy nic nie kupowałeś ,może poza "spożywką"."Nauczci esię kupowac po cenie takiej jak na metce"-aleś koleś przysrał.Porównujesz kupno mleka ,czy innych towarów spoż.,do sprzetu za kilka ,kilanaście ,czy kilkadziesiąt tys.?niezły pacjent z ciebie. Ja w handlu pracowałem przez 6 lat {nie spożywczym ,żebyś se nie myślał]i jak ktoś przychodził,i próbował się targować ,czy żeby mu ewent.zawiść towar za fri ,bo dużo kupił ,to ja to rozumiałem .Tak samo zresztą jak 11 lat temu kupowałem auto w salonie,to najpierw obdzwoniłem najbliższe i pytałe co mogę utargować ,a potem pojechałem do tego co dał najlepsze dla mnie warunki.I powiem ci ,bo pewnie tego nie wiesz ,ale na zach europy tak samo klienci robią ,to nie jest mój ,czy innych klientów w tym kraju wymysł.ta
OdpowiedzJest to chore i tyle co do moich zakupow to niewiele wiesz, a ciekawe przy czym pracowałeś w handlu ze ludzie sciagajacy Ci gacie do kostek Cie nie dziwia i ich rozumiesz....
Odpowiedzto jest malo istotne co sprzedawałem ,natomiast ty masz marne pojeci o handlu ,o konkurencji ,i o wolnym rynku.Jak jesteś sprzedawca i narzekasz na klientów ,że chcą się targowac,to nie nadajesz sie do tej roboty.Marzy ci się chyba prl.Ale jak tak bardzo chcesz to takie warunki handlu jak w prl-u znajdziesz na Bialorusi .To niedaleko ,a i język maja podobny ,przenieś tam swój biznes ,i będziesz mial takie warunki o jakich marzysz.
Odpowiedza ty pracujac w handl;u powinienes miec pojecie ze na wszystko sa cenniki :) oficjalni dealerzy korzystajacuy z oficjalnego importu sa zobligowani do przestrzegania oficjalnych cennikow i to niezalerznie od dziedziny handlu...
Odpowiedza na każdy cennik jest rabat.... prawda jest taka, że teraz praktycznie nikt nie sprzedaje po tzw. sugerowanej cenie producenta. Pozdrawiam.
OdpowiedzKażdy z was ma trochę racji. Wszyscy chcielibyśmy kupować tanio, ale kij jak zwykle ma dwa końce. Moim zdaniem rynek się skurczył(społeczeństwo ubożeje), konkurencji przybyło i doszło do b.dużych opustów cenowych. Tak naprawdę to droga donikąd. Salony okroją inwestycje, zwolnią część pracowników w rezultacie spadnie jeszcze bardziej i tak niska jakość usług. Ktoś tu wspomniał o handlu spożywką. Scenariusz będzie podobny. Zmienią się właściciele z niewielkich sklepów w markety (POLO,LOUIS). Cieszyć się będziemy bardzo krótko, z czasem odbiją sobie inwestycje. Ale co tam, tu i teraz! Pozdrawiam
Odpowiedztylko aby ten rabat dostawac wypadalo by cos kupic wczesniej, pozatym rabaty sa przyznawane z tego co zauwarzylem po zakupach w znakomitej czesci salonow, ale to dla ludzi za malo.
OdpowiedzPiękna dyskusja. Żyjemy w kraju gdzie ceny są europejskie, a zarobki z innej bajki. Życzę wam abyście dobrze zarabiali i nie targowali się z handlowcami. Szanujmy się.
OdpowiedzWitam. Byłem ostatnio w salonie Kawasaki w jednym z miast na śląsku. Był 27.01.11, a na drzwiach kartka remanent do 21.01.11. Wchodzę myśląc że zapomnieli zdjąć kartki. Towar na półkach był ...
Odpowiedzu nas jest złe podejście. dilerka jednej marki w jednym mieście licytuje się nawzajem. zrób wycieczkę po warszawie. każdy da ci taniej. to jest wojna totalna, każdy, każdemu nogę podkłada. na ...
Odpowiedzale yamaszka i trampek dostali w dupę. trampka to rozumiem bo szkopek promował, ale yamaha? no tak startował na tym też i to na starym modelu wygrał mp
Odpowiedz