Specjalny beton na A2. Jest niskoemisyjny. Koniec z brudnym asfaltem
W rejonie Siedlec trwa budowa odcinka autostrady A2, gdzie po raz pierwszy w Polsce zostanie zastosowana nawierzchnia z betonu niskoemisyjnego. Jadąc po nim, może nie poczujesz dużej różnicy, ale ona istnieje. Już wyjaśniam, o co chodzi.
Początkowo planowano użycie asfaltu, jednak finalnie zostanie wdrożone innowacyjne rozwiązanie mające na celu zmniejszenie śladu węglowego, a także poprawę trwałości i bezpieczeństwa na drodze. Projekt obejmuje budowę odcinka A2 Siedlce Południe - Malinowiec o długości blisko 19 kilometrów. Przetarg na realizację inwestycji wygrała firma Strabag w 2021 roku, a kontrakt był realizowany w formule "zaprojektuj i wybuduj". Początkowo planowano budowę nawierzchni bitumicznej, co było wówczas bardziej ekonomiczne. Jednak na etapie projektowania stwierdzono, że zastosowanie betonu niskoemisyjnego będzie bardziej ekologiczne i korzystniejsze pod względem kosztów.
Wybór technologii powstał we współpracy z Cementem Ożarów, który dostarczył specjalny cement zawierający granulowany żużel wielkopiecowy, zastępujący 20% klinkieru. Ten dodatek, będący ubocznym produktem przy produkcji stali, obniżył ślad węglowy cementu o 30%, co przełożyło się na znaczne zmniejszenie emisji CO₂ w całym procesie budowy.
Projekt został zaakceptowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), a testy laboratoryjne potwierdziły trwałość i wytrzymałość nowej technologii. Analizy cyklu życia wykazały, że zastosowanie betonu niskoemisyjnego pozwala na redukcję śladu węglowego o około 30%. Beton ten jest nie tylko bardziej ekologiczny, ale również jaśniejszy, co zwiększa bezpieczeństwo na drodze poprzez lepszą widoczność i zmniejsza koszty oświetlenia na węzłach drogowych.
Mariusz Adamek, prezes Cementu Ożarów, podkreśla, że to pierwsze w Polsce zastosowanie nawierzchni o obniżonej emisyjności na taką skalę. Z kolei prof. Jan Deja, dyrektor Stowarzyszenia Producentów Cementu, wskazuje, że zmieniające się warunki klimatyczne wymuszają na branży budowlanej wprowadzenie bardziej ekologicznych rozwiązań. Celem jest tworzenie trwałych, bezpiecznych i przyjaznych środowisku dróg. Polski przemysł cementowy, dysponujący nowoczesnymi zakładami, ma możliwości produkcji zarówno nawierzchni betonowych, jak i asfaltowych, z dostosowaniem do wysokich standardów ekologicznych.
Budowa odcinka A2 pomiędzy Siedlcami a Malinowcem obejmuje dwie jezdnie o szerokości 11 metrów każda, z pasami awaryjnymi i dwoma pasami ruchu. Do ułożenia jest około 400 tysięcy metrów kwadratowych nawierzchni betonowej o grubości 27 cm, z czego 22 cm stanowi warstwa dolna, a 5 cm warstwa górna.
Prace realizowane są w trybie całodobowym, na dwie zmiany, co pozwala na układanie około kilometra nawierzchni dziennie. Obecnie postęp prac przy budowie nawierzchni wynosi około 46%, a podbudowa jest wykonana w 70%. Proces ten wymaga starannej koordynacji, ponieważ maszyna do układania nawierzchni musi poruszać się w stałym tempie 0,6-0,8 metra na minutę. Do sprawnej realizacji niezbędna jest regularna dostawa materiału - jeden cementowóz wystarcza na około 20 metrów nawierzchni, co oznacza, że w ciągu doby na plac budowy musi dojechać około 50 transportów.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze