Skutery Vespa kontra unijny Zielony £ad. "To nie jest transformacja energetyczna, tylko jakie¶ szaleñstwo"
Włosi są znani ze swojej dumy i z tego, że bardzo bronią swoich symboli narodowych, a za jeden z nich są uważane skutery Vespa. Marka powstała w 1946 r., ale jest postrzegana jako element dziedzictwa narodowego. Dlatego pojawiły się propozycje uratowania ich przed unijnym Zielonym Ładem.
Choć wielu twierdzi, że ten pomysł jest szalony, to Unia Europejska dąży do całkowitego zakazu sprzedaży pojazdów z silnikami spalinowymi. Na ten moment dyskusja dotyczy bardziej samochodów niż motocykli, ale w najbliższych latach to może się zmienić. Na przykład Paryż już teraz nagradza za przesiadkę na motocykl elektryczny tym, że jego właściciel może liczyć na darmowe parkowanie. Pojawiły się też pomysły zakazu jazdy motocyklami spalinowymi w nocy.
Tymczasem włoska partia rządząca, Lega, której przewodzi minister transportu - Matteo Salvini chce, żeby marka Vespa została uznana za element włoskiego dziedzictwa narodowego. Według polityków, ten ruch miałby sprawić, że spalinowe Vespy wymkną się spod unijnego topora. Eksperci są jednak sceptyczni i wskazują, że przecież w ofercie włoskiej marki są skutery elektryczne, które wyglądają jak spalinowe. Mowa tu o modelu Elettrica, który bazuje na nadwoziu Primavery.
- Włączenie Vespy na listę pojazdów będących elementem dziedzictwa narodowego, żeby chronić ją przed jakimikolwiek ograniczeniami ruchu, to rozsądna propozycja, którą wspieramy, by bronić dziedzictwa i włoskiego symbolu na dwóch kołach, który jest podziwiany na całym świecie - napisał Salvini w uzasadnieniu. Dodał, że Vespy "muszą poruszać się swobodnie, niezależnie od ograniczeń związanych z normami emisji spalin."
- W imię ochrony środowiska ktoś wpadł na pomysł, że nawet w Vespie silniki spalinowe zostaną zastąpione elektrycznymi. To nie jest transformacja energetyczna, tylko jakieś szaleństwo, które odbywa się kosztem naszej historii, doskonałości i tożsamości. Za wszelką cenę musimy się temu sprzeciwić - powiedział Riccardo Augusto Marchetti, członek komisji transportu i jeden z pierwszych, którzy podpisali się pod pomysłem uznania Vespy za element włoskiego dziedzictwa narodowego.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze