Skromne pocz±tki motocykli Husqvarna - pierwsze lata XX wieku
Kiedy w 1903 roku pojawiły się pierwsze szwedzkie jednoślady z silnikiem, firma Husqvarna była obecna na rynku już od ponad 200 lat! Wcześniej zajmowała się m.in. wytwarzaniem broni oraz maszyn do szycia. W latach 1903-1910 Husqvarna produkowała cztery różne modele pojazdów z grubsza przypominających już motocykle.
Początek XX wieku to okres prawdziwej rewolucji w transporcie. Wciąż dobrze miały się zaprzęgi konne, natomiast do powszechnego użytku weszły już pojazdy silnikowe, w tym motocykle i motorowery. To najprawdopodobniej w małej firmie, zlokalizowanej nad rzeką Huskvarna i w mieście o tej samej nazwie, w 1903 roku powstało używane do dziś określenie "Moped", które jest skrótem od "Motorvelociped", czyli "rower z silnikiem". Szwedzcy inżynierowie prowadzili przez jakiś czas testy takiego pojazdu i ostatecznie do jego napędu wybrano jednostkę produkowaną przez belgijskie przedsiębiorstwo FN (Fabrique Nationale), którą montowano w ramie roweru wytwarzanego na miejscu.
Silnik pierwszego motoroweru Husqvarny miał pojemność 225 cm3 i rozwijał zawrotną moc 1,25 KM. Na czterolitrowym zbiorniku można było przejechać do 150 km z prędkością 40-50 km/h, co jak na tamte czasy było dosyć poważnym osiągnięciem. Zasadniczo pojazd ten wciąż był zwykłym rowerem, do którego po prostu dołączono niewielki silnik. Tylne koło napędzane było za pomocą skórzanego pasa. Obsługa silnika nie była tak prosta, jak to ma miejsce we współczesnych pojazdach. Przykładowo, w przypadku zgęstnienia paliwa na mrozie i problemów z odpaleniem, instrukcja obsługi proponowała podgrzanie gaźników za pomocą płonącej gazety. Jednocześnie stanowczo przestrzegała przed użyciem do tego celu aparatów spawalniczych :)
Motorower z namalowanym na zbiorniku paliwa logo Husqvarny produkowany był w niewielkich ilościach w latach 1903-1906, nie przetrwały niestety do naszych czasów dane o jego ówczesnych wynikach sprzedaży. W ostatnim roku produkcji podniesiono moc silnika do 2,75 KM, ale wciąż występowały problemy z układem elektrycznym, opartym na prostym iskrowniku. Pojazdy te były wykorzystywane do codziennego transportu, ale także w rodzącym się wtedy sporcie motorowym. W 1907 roku wprowadzono na próbę nowe niemieckie silniki NSU o mocy 3,25 KM, które były montowane przez kolejne dwa lata.
W 1908 roku Husqvarna podała swoje pierwsze oficjalne wyniki sprzedaży, które wynosiły imponujące 14 sztuk. W tym samym roku podjęto udaną współpracę ze szwajcarską firmą Motosacoche, mającą siedzibę w Genewie, lecz której fabryka zatrudniająca 300 pracowników mieściła się we włoskiej Genui. Szwajcarzy dostarczali wtedy silniki i inne podzespoły do wielu europejskich fabryk. Owocem czteroletniej współpracy jest model 58, który zaczął już przypominać klasyczny motocykl. Kolejnym partnerem biznesowym Husqvarny została Moto-Reve, również firma ze Szwajcarii, dzięki której w modelu 65 pojawił się w 1910 roku pierwszy V-twin, o pojemności 298 cm3 i mocy 2 KM.
Łącznie w latach 1903-1910 Husqvarna sprzedała prawie sto egzemplarzy swoich motorowerów i położyła fundament pod przyszłe sukcesy. Następnym ważnym etapem rozwoju firmy były lata 1911-1920, o których napiszemy już niedługo.
Komentarze 0
Poka¿ wszystkie komentarze