tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Sherco Trial 2010 - powiew świeżości
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Sherco Trial 2010 - powiew świeżości

Autor: Mariusz Ambrożewicz 2009.11.23, 11:47 Drukuj

Umieszczenie umieszczenia środka ciężkości jak najniżej w niektórych rodzajach motocykli sportowych jest jak najbardziej wskazane

Umieszczenie umieszczenia środka ciężkości jak najniżej w niektórych rodzajach motocykli sportowych jest jak najbardziej wskazane. Jednym ze sposobów jego dodatkowego obniżenia jest zamiana miejscami zbiornika paliwa z obudową filtra powietrza. Jednak w motocyklach trialowych sposób ten pozostawał rozwiązaniem niszowym, stosowanym jednie przez eksperymentatorów, takich jak choćby Greeves. Powodem jest mała masa sprzętu trialowego w stosunku do wagi kierowcy. W takim przypadku motocyklista sam wydatnie podnosi środek ciężkości, ale też jest w stanie w pełni nad nim panować (o ile oczywiście panuje nad swym ciałem!). Ponadto ewentualne korzyści z tej operacji niweluje konieczność zastosowania dodatkowego osprzętu np. w postaci pompy paliwa. W sumie trzeba jasno sobie powiedzieć, że konstruktorzy walczyliby o 3 kg przesunięte w dół o ok. 30 cm. Taka jest mniej więcej waga paliwa w przeciętnej trialówce. Czy warto?

Na to pytanie odpowiedź twierdzącą dała ostatnio fabryka spod Barcelony. W swoim nowym Sherco 2010 Trial postanowiła zawalczyć o te 3 kg. Właściwie mówimy tutaj o trzech modelach. Najmniejszy ST 1.25 oraz większy ST 2.9. Obok nich czterosuw ST 3.2F. Dotychczas szczegóły konstrukcyjne utrzymywano w tajemnicy, ale 5 listopada na targach Dirt Bike Show niedaleko Coventry (W. Brytania) nastąpiła oficjalna prezentacja motocykli. W ubiegłym tygodniu maszyny te można było zobaczyć także w Mediolanie na targach EICMA.

Trzeba przyznać, że znakomicie udała się sztuka zamiany zbiornika z filtrem powietrza. Obecnie zbiorniczek na paliwo jest bardzo lekki, gdyż wykonany został z aluminium. W efekcie operacji scentralizował się środek ciężkości oraz zwiększyła odporność na zalanie filtra powietrza podczas jazdy w wodzie.

Z pozostałych „nowinek" wraca w Sherco do łask rama rurowa. Okazuje się, że jest lżejsza od poprzedniej, tłoczonej z blachy. Motocykl z nową ramą stał się węższy. Nowo zaprojektowany układ wydechowy (tłumik przedni i tylny) ma poprawić wydajność silnika. Nowy widelec Ceriani z pokryciem Micro Crom ma o 15% lepszy poślizg oraz niższą o ćwierć kilogramów wagę w porównaniu do poprzednich, „czarnych lag". W tylnym zawieszeniu zastosowano inną sprężynę, a jego tłumienie dostosowano do geometrii nowej ramy. Zmieniono również uchwyt mocujący głowicę cylindra do ramy, w efekcie czego zwiększona została sztywność całej konstrukcji, zmniejszono przenoszone na ramę wibracje i uzyskano więcej miejsca do zamontowania osprzętu elektrycznego. Na listę zmian konstrukcyjnych trafiła również nowa węższa chłodnica w kształcie litery U. Dopełnieniem zmian jest nowy wygląd motocykla podkreślony tradycyjnie niebieską grafiką, szerszym tylnym błotnikiem i lampami typu LED.

Zobaczymy, czy motocykl z wlewem paliwa pod siedzeniem znajdzie uznanie wśród trialowców. Jeśli tak, to być może kolejnym krokiem na drodze obniżania środka ciężkości będzie silnik z leżącym cylindrem, takim jak w motorach żużlowych? Swoją drogą, może w żużlówkach wzorem Sherco przydałoby się wrzucić zbiorniczek paliwa pod siedzenie?

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę