Seniorzy za kierownic±. KE proponuje dodatkowe badania. Zmiany wkrótce
Komisja Europejska planuje kolejne zmiany w przepisach dotyczących kierowców w podeszłym wieku.
KE chciałaby dodatkowych badań psychologicznych dla kierowców powyżej 65. roku życia. Testy mają pomóc w ocenie zdolności seniorów do kierowania pojazdami i wykluczyć zmotoryzowanych, którzy mają problemy z pamięcią, koordynacją ruchową i koncentracją. Badania mają być obowiązkowe, pod rygorem utraty prawa jazdy, i powtarzane co dwa lata.
W przypadku seniorów po 75. roku życia badania mają być powtarzane jeszcze częściej, czyli co roku. Zmiany w przepisach zaczęłyby obowiązywać już w bieżącym roku, ale to nie koniec planów Komisji Europejskiej. W dalszej kolejności wprowadzone zostaną obowiązkowe kursy odświeżające dla seniorów, którzy nie zrezygnują z prowadzenia pojazdów.
Nowe wymogi zaproponowane przez KE są uzasadniane danymi pozyskanymi z raportów UE dotyczących wypadków. Chodzi o nadreprezentację seniorów wśród sprawców wypadków drogowych, w odniesieniu do innych grup wiekowych.
Jednocześnie inicjatywa KE nie jest skierowana przeciwko starszym zmotoryzowanym, zresztą podobne rozwiązania z powodzeniem funkcjonują już poza Unią Europejską. W Anglii i na Antypodach seniorzy po 70. przechodzą obowiązkowe badania co 3 lata. W niektórych krajach Azji granicę obniżono do 65 lat, a badania trzeba przechodzić co roku.
Osoby starsze wolniej adaptują się do zmiennych warunków na drogach, popełniają błędy w ocenie sytuacji, nie dość szybko reagują na zmiany w ruchu. Seniorzy często nie uświadamiają sobie zagrożeń wynikających z podeszłego wieku i ograniczeń psychofizycznych. Ale podeszły wiek to nie tylko ograniczenia. Dojrzali kierowcy cechują się często większą rozwagą i bagażem wielu lat doświadczeń, praktyki za kółkiem.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze