tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Sejm przyjął przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych i innych UTO
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Sejm przyjął przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych i innych UTO

Autor: Redakcja 2021.02.26, 10:22 Drukuj

Status prawny elektrycznych hulajnóg i innych urządzeń transportu osobistego wreszcie doczekał się regulacji. Sejm na czwartkowym posiedzeniu przyjął nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadza odpowiednie przepisy.

Droga do ustalenia statusu e-hulajnóg i innych UTO była wyboista. Rządzący nie potrafili się zdecydować, czy takie pojazdy mają jeździć tylko po drogach, tylko po ścieżkach rowerowych, czy może także po chodnikach. Ostatecznie zgodnie z przyjętą nowelizacją, kierujący hulajnogą elektryczną będzie musiał korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów - z prędkością dopuszczalną 20 km/h.

NAS Analytics TAG

W przypadku, gdy drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów nie ma, kierujący hulajnogą elektryczną będzie mógł korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, jednak i tam nie będzie mógł przekroczyć 20 km/h.

Tu pojawia się pierwsze (i nie ostatnie) pytanie, na które ustawodawca raczej sobie nie odpowiedział. Co z wymaganym na drogach publicznych oświetleniem? Trudno bowiem zakładać, że osoby poruszające się takimi pojazdami będą to robić jedynie w ciągu dnia i przy dobrej widoczności.

Hulajnogą elektryczną będzie można poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, w przypadku gdy na jezdni pojazdy mogą poruszać się z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów. Po chodniku trzeba będzie jednak jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszym oraz nie utrudniać im ruchu.

Ciekawi nas, w jaki sposób, zarówno na ścieżkach rowerowych, jak i chodnikach, będzie mierzona prędkość tych pojazdów? Na tzw. "oko"? Bo raczej trudno sobie wyobrazić drogówkę biegająca po ścieżkach i chodnikach z "suszarkami". A jeśli ustawodawca przewidział mandaty za przekroczenie prędkości, ich nakładanie nie może się przecież odbywać w sposób uznaniowy.

Do kierowania hulajnogą elektryczną przez osoby w wieku 10-18 lat wymagane będzie posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób, które ukończyły 18 rok życia, taki dokument nie będzie wymagany. Z kolei dzieci w wieku do 10 lat będą mogły jeździć hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Przyznajmy szczerze, czy mając takie prawo jazdy, ktoś w ogóle wybrałby zamiast motocykla hulajnogę?

Podobne przepisy przewidziano dla kierujących urządzeniami transportu osobistego, z tą różnicą, że użytkownicy tych pojazdów będą mogli się poruszać wyłącznie po drogach dla rowerów i chodnikach.

Nowelizacja przewiduje również kary za poruszanie się hulajnogą elektryczną, UTO lub urządzeniem wspomagającym ruch chodnikiem lub drogą dla pieszych - z prędkością większą niż prędkość zbliżona do prędkości pieszego lub za nieustępowanie pierwszeństwa pieszemu.

Czy takie rozwiązania sprawdzą się w praktyce? Czy rzeczywiście realnie ograniczą ułańską fantazję użytkowników e-hulajnóg, którzy do tej pory bezkarnie gnali po chodnikach lub, często bez żadnych uprawnień, jeździli po drogach, na których dozwolona prędkość była wyższa niż 30 km/h? Mamy poważne obawy, że część przyjętych regulacji, może okazać się w praktyce martwa.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę