SWM V1200 Stormbreaker rusza na podbój Europy. Chiñczycy skopiowali Harleya-Davidsona Forty-Eight
Chińską firmę Shineray znamy między innymi z klona silnika Evolution Harleya-Davidsona, który został pokazany w połowie bieżącego roku. Teraz okazuje się, że w tym szaleństwie jest metoda. Silnik został umieszczony w motocyklu, który wyglądem nawiązuje do modelu Forty-Eight marki z Milwaukee.
Aby rzecz mogła się udać, Chińczycy wpierw zakupili włoską markę motocykli. Chodzi o SWM, którego czasy świetności przypadają na lata 70. i 80. za sprawą motocykli trialowych, enduro i crossowych, które zebrały imponującą kolekcję zwycięstw w kilku dyscyplinach wyścigów terenowych. SWM produkował szereg motocykli aż do zaprzestania działalności w 1984 roku.
Trzydzieści lat później nazwa SWM została wskrzeszona przez Ampelio Macchiniego, byłego inżyniera i kierownika technicznego Aprilii, Cagivy i Husqvarny, przy wsparciu finansowym chińskiego biznesmena Daxing Gonga, który stoi na czele… chińskiego giganta motoryzacyjnego Shineray Group.
Dziś włoski dział produkcji znajduje się w starej fabryce Husqvarany w Lombardii, w której wciąż pracuje wielu byłych pracowników tej marki. W asortymencie sprzedażowym prym wiedzie model RS500R enduro — zasadniczo aktualizacja Husqvany TE510 - i kilka maszyn drogowych, pochodnych Shineray. Teraz do kolekcji trafi nowy SWM Custom V1200 Stormbreaker, który jest zarówno największym motocyklem, jaki kiedykolwiek powstał wysiłkiem Shineray, jak i pierwszym przedsięwzięciem firmy w segmencie cruiser.
Oczywiście nowy motocykl jest bardzo podobny do Harleya-Davidsona Forty-Eight zarówno pod względem wyglądu, jak i budowy mechanicznej. V-twin Shineray to 45-stopniowy widlak o pojemności 1202 cm3, który osiąga moc 60 KM i 90 Nm momentu obrotowego, co jest wartością porównywalną z amerykańskim oryginałem.
Pamiętajmy, że Forty-Eight został już wycofany z produkcji — przynajmniej na rynkach europejskich, wraz z resztą chłodzonej powietrzem gamy Sportsterów i zastąpiony przez chłodzone cieczą piece DOHC modeli Nightster i Sportster S. Te motocykle są znacznie mocniejszymi i bardziej zaawansowanymi technologicznie maszynami.
Przy wadze 250 kg SWM Custom V1200 Stormbreaker ma masę zbliżoną do Forty-Eight, a jego 16-calowe koła ze stopu mają noszą gumy 130/90-16 i 150/80-16 tak jak Harley. Długość 2165 mm jest, jak się domyślacie, taka sama jak w Forty-Eight, a wymiary wysokości i szerokości są oczywiście zbliżone do wymiarów amerykańskiego motocykla. Z podwójnymi amortyzatorami z tyłu, ramą z rur stalowych, standardowym widelcem i podwójnymi, dwutłoczkowymi hamulcami przednimi, reszta specyfikacji również odpowiada starej wersji Forty-Eight modelu Sportster.
Godne uwagi odstępstwa obejmują znacznie dłuższy, szerszy, 14-litrowy zbiornik paliwa. Przypomnijmy, że bak Harleya w tym wydaniu miał tylko 8 litrów. Wizualnie, głównym odstępstwem jest bardziej współczesny projekt reflektora, nachylony lekko do tyłu, zamiast małej, okrągłej lampy, którą preferował Harley. Co ciekawe, prototyp SWM i rysunki projektowe Shineray ukazują napęd przenoszony paskiem, tak jak w Forty-Eight, ale w finalnej specyfikacji pięciobiegowa skrzynia biegów przenosi moc na koło poprzez klasyczny łańcuch.
Motocykl został podobno opracowany we Włoszech przez SWM. Może i tak, natomiast silnik został po raz pierwszy zaprezentowany w Chinach i pierwotnie nosił plakietkę Shineray.
SWM Custom V1200 Stormbreaker być może będzie konkurować z używanymi Harleyami ze starszej gamy 1200 Sportster. Te motocykle nie są już, jak zostało powiedziane wcześniej, oferowane w Europie, a produkcja linii w USA wygaśnie w 2023 roku. Jednocześnie włoska, a w zasadzie chińska marka twierdzi, że jej motocykl trafi do dealerów we wrześniu 2023 roku. To doskonale się składa. Czekamy teraz na informacje o cenie.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze