SCT w Krakowie. Władze miasta maja pomysł, jak przekonać mieszkańców
W Krakowie rusza kampania informacyjna, która ma na celu promowanie Strefy Czystego Transportu (SCT) oraz uświadamianie mieszkańców na temat wpływu transportu drogowego na zanieczyszczenie powietrza.
Agencja odpowiedzialna za kampanię planuje wykorzystać różnorodne media, w tym plakaty, billboardy oraz platformy społecznościowe, aby dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców. Całkowity koszt kampanii wynosi 819 tys. zł, a realizacja działań ma potrwać maksymalnie trzy miesiące.
Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) w Krakowie podpisał 20 września 2024 roku umowę z agencją ANDO na przygotowanie i przeprowadzenie kampanii promującej SCT. Zgodnie z harmonogramem, agencja musi rozpocząć działania najpóźniej do 20 października. Maciej Sergiusz Piotrkowski, przedstawiciel ZTP, wyjaśnia, że głównym celem kampanii jest edukacja mieszkańców na temat wpływu spalin na jakość powietrza oraz przybliżenie pojęcia normy Euro, która dotyczy emisji zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego.
Kampania będzie obejmować różnorodne formy komunikacji. Plakaty i billboardy będą widoczne w przestrzeni miejskiej, a działania w mediach społecznościowych, w tym na TikToku, mają dotrzeć do młodszej grupy odbiorców. Ponadto planuje się zaangażowanie popularnych twórców internetowych z YouTube'a, choć na chwilę obecną do udziału w kampanii zgłosił się tylko jeden youtuber.
ZTP planuje również przeprowadzić ankiety wśród mieszkańców, aby poznać ich opinie na temat SCT. Wyniki tych ankiet, a także decyzja Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA), będą kluczowe dla stworzenia nowej uchwały dotyczącej strefy. Piotrkowski podkreśla, że uchwała o SCT musi wejść w życie, jednak może nie być zbyt restrykcyjna. "Ankiety pokażą, jakie są oczekiwania mieszkańców" - zaznaczył.
Warto przypomnieć, że Krakowska Rada Miasta przyjęła uchwałę dotyczącą Strefy Czystego Transportu w 2022 roku, jednak Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał ją za nieważną. Sprawa trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego. W międzyczasie, w wyniku społecznych protestów, Rada Miasta Krakowa zdecydowała o przesunięciu terminu wprowadzenia SCT z 1 lipca 2024 roku na 1 lipca 2025 roku.
Strefy Czystego Transportu (SCT) stały się tematem szeroko dyskutowanym w Polsce od 2021 roku, kiedy to znowelizowano przepisy dotyczące elektromobilności i paliw alternatywnych. Jednak dopiero w 2024 roku pojawiły się konkretne plany dotyczące ich wprowadzenia w polskich miastach. Koncepcja SCT nie jest nowością na świecie - wiele miast, jak Berlin, wprowadziło podobne strefy już wcześniej, np. w 2008 roku. Inne przykłady to Londyn czy Antwerpia. Każde państwo ustala własne regulacje dotyczące wymagań dla samochodów w takich strefach, a przepisy te są skierowane do właścicieli pojazdów.
Pierwszym polskim miastem, które zdecydowało się na wytyczenie SCT, była Warszawa. Strefa ruszyła w stolicy w czerwcu 2024 roku. Urząd Miasta Warszawy ogłosił, że normy dotyczące dopuszczalnych pojazdów będą stopniowo zaostrzane co dwa lata, począwszy od 2026 roku. Warto zaznaczyć, że mieszkańcy Warszawy, którzy płacą podatki w stolicy, będą przez pierwsze 3,5 roku zwolnieni z przestrzegania wymogów SCT.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze