SCT w Krakowie. Ruszy za rok, ale obejmie ca³e miasto
Krakowianie wreszcie poznali datę wprowadzenia strefy czystego transportu (SCT) w swoim mieście - od 1 lipca 2025 roku zacznie obowiązywać nowa regulacja.
Decyzja ta była przedmiotem wielu debat i formalnych sporów, które opóźniły pierwotne plany wprowadzenia strefy. Początkowo SCT miała obejmować całe miasto już wcześniej, jednak z powodu różnych przeszkód, w tym wyborów i niejasności prawnych, jej wprowadzenie zostało przesunięte.
Pomimo wcześniejszych problemów, Wojewoda Małopolski, Krzysztof Jan Klęczar, uznał uchwałę Rady Miasta Krakowa za zgodną z prawem, co pozwoliło na ostateczne ustalenie daty. Podjęta w czerwcu 2024 roku uchwała zmienia jedynie termin wprowadzenia SCT, dlatego wojewoda uznał, że nie ma potrzeby przeprowadzania nowych konsultacji społecznych. Mimo to Prezydent Krakowa, Aleksander Miszalski, zapowiedział organizację takich konsultacji, aby lepiej przygotować mieszkańców na zmiany.
Planowana strefa czystego transportu ma objąć całe miasto z wyjątkiem dojazdów do parkingów P+R, umożliwiając przyjezdnym pozostawienie samochodów na obrzeżach Krakowa. Wprowadzenie SCT ma na celu znaczne ograniczenie emisji szkodliwych substancji - tlenków azotu (NOx) oraz pyłów PM 2,5 i PM 10, co przyczyni się do poprawy jakości powietrza w mieście.
Miasto planuje szeroko zakrojoną kampanię informacyjną, aby zapewnić mieszkańcom i odwiedzającym pełne zrozumienie nowych przepisów. W ramach działań informacyjnych pojawią się kampanie billboardowe, ulotki, a także współpraca z dziennikarzami naukowymi i influencerami prowadzącymi popularne kanały wideo. Miasto wykorzysta wszystkie dostępne kanały komunikacji, od mediów społecznościowych po plakaty na przystankach, a także zorganizuje czasowe punkty informacyjne w różnych miejscach Krakowa.
Wymogi SCT, które będą obowiązywać w Krakowie, podajmy poniżej, natomiast dobra informacja jest taka, że na podstawie uchwały Rady Gminy wśród pojazdów wyłączonych z wymogów Strefy Czystego Transportu znalazły się motocykle. Dobra nasza!
Warto przypomnieć, że 1 lipca bieżącego roku uruchomiono SCT w stolicy naszego kraju. Nie obyło się bez ekscesów. Uchwaleniu Strefy Czystego Transportu w Warszawie towarzyszyła siedmiogodzinna dyskusja, gwizdy, buczenie i obraźliwe okrzyki przeciwników tej inicjatywy. Pierwszy etap w Warszawie jest symboliczny, co oznacza, że obejmuje niewielki wycinek miasta, a obostrzenia nie dotyczą mieszkańców Warszawy. Co z jakością powietrza? Eksperci są zdania, że prawdziwa poprawa jego jakości nastąpi dopiero w 2028 roku…
Wymogi obwiązujące w strefie:
- Do 30 czerwca 2026 r. pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 r. będą podlegały bardzo łagodnym ograniczeniom:
- w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (także z instalacją LPG) - minimum norma Euro 1/ Euro I lub odpowiadające im daty produkcji,
- w przypadku pojazdów z silnikami Diesla (także z instalacją LPG) - minimum norma Euro 2/ Euro II lub odpowiadające im daty produkcji.
- Do 30 czerwca 2026 r. pojazdy zarejestrowane po raz ostatni po 1 marca 2023 r. będą podlegały następującym ograniczeniom:
- w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (także z instalacją LPG) - minimum norma Euro 3/ Euro III lub odpowiadające im daty produkcji,
- w przypadku pojazdów z silnikami Diesla (także z instalacją LPG) - minimum norma Euro 5/ Euro V lub odpowiadające im daty produkcji.
- Od 1 lipca 2026 r. wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom:
- w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (także z instalacją LPG) - minimum norma Euro 3/ Euro III lub odpowiadające im daty produkcji,
- w przypadku pojazdów z silnikami Diesla (także z instalacją LPG) - minimum norma Euro 5/ Euro V lub odpowiadające im daty produkcji.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze