Rekordy elektryków. RW-5 Voxan pobi³ a¿ cztery!
RW-5 Voxan, innowacyjny motocykl elektryczny, osiągnął spektakularny sukces na słonej niecce w Bonneville, gdzie pobił aż cztery światowe rekordy prędkości. Te imponujące wyniki to efekt współpracy między Ohio State University a francuską firmą Venturi Group.
Venturi, znana z produkcji sportowego samochodu Atlantique oraz innych pojazdów wyścigowych i zaawansowanych technologii, takich jak łazik FLEX, zaprojektowany dla księżycowej misji SpaceX, jest właścicielem marki Voxan. Dzięki tej współpracy - zresztą trwającej już ponad 15 lat - firma może poszczycić się wieloma rekordami prędkości.
Cztery rekordy prędkości ustanowione przez RW-5 Voxan w sierpniu tego roku dotyczą motocykli elektrycznych o masie poniżej 150 kg, zarówno z owiewką, jak i bez. Wszystkie osiągnięcia czekają teraz na oficjalne potwierdzenie przez Międzynarodową Federację Motocyklową (FIM).
Na czele zespołu, który pobił rekordy, stanął francuski motocyklista Louis-Marie Blondel. Podczas prób na RW-5 w wersji bez owiewki osiągnął prędkość 271,515 km/h na dystansie 1 km i 271,323 km/h na dystansie 1 mili. W wersji z owiewką motocykl uzyskał prędkości rzędu 289,787 km/h na dystansie kilometra i 289,738 km/h na dystansie mili.
Gildo Pastor, prezes Grupy Venturi, podkreślił znaczenie tych osiągnięć, mówiąc: "Cztery nowe światowe rekordy prędkości to wspaniały sposób na uczczenie 15-lecia naszej współpracy z Ohio State University. Dotychczas mieliśmy pięć rekordów, teraz liczba ta wzrosła do dziewięciu".
RW-5 Voxan to motocykl elektryczny wyposażony w akumulator litowo-jonowy oraz chłodzony cieczą silnik o mocy 80 kW z magnesami trwałymi. Generuje on moment obrotowy 180 Nm i moc 107 KM. Choć te parametry są zbliżone do typowych motocykli elektrycznych na drogach publicznych, wyjątkowy aerodynamiczny profil i niska masa - zaledwie 150 kg - pozwalają RW-5 na osiągnięcie prędkości dochodzącej do 289 km/h.
Motocykl ma rozstaw osi 1,68 m oraz długość całkowitą 2,57 m w wersji z owiewką. Jego konstrukcja jest owocem pracy studentów inżynierii z Ohio State University, którzy wspólnie z zespołem projektowym Venturi Group opracowali wszystkie kluczowe elementy, w tym zawieszenie, akumulator oraz system stabilizacji.
Warto przypomnieć, że współpraca Venturi i Ohio State University po raz pierwszy zwróciła na siebie uwagę mediów w 2021 roku, kiedy to włoski kierowca Max Biaggi, sześciokrotny mistrz świata, pobił szereg rekordów prędkości na ówczesnym modelu Voxan-Wattman. Biaggi ustanowił wówczas rekordy na dystansach jednego kilometra, jednej mili oraz ćwierć mili.
Venturi ma bogatą historię w dziedzinie ustanawiania rekordów prędkości, w tym tytuł najszybszego pojazdu napędzanego wodorem w 2010 roku. Ich pojazd VBB-2 osiągnął maksymalną prędkość 487,671 km/h, co zostało później poprawione przez jego następców - VBB 2.5 oraz VBB-3.
RW-5 Voxan to rzeczywiście dobry przykład rozwoju technologii pojazdów elektrycznych. Chociaż ten motocykl został stworzony z myślą o pobijaniu rekordów, może w przyszłości posłużyć jako platforma testowa dla innowacji, które trafią do seryjnej produkcji motocykli elektrycznych. Podobną drogę rozwoju widzimy przecież od lat w branży motocykli zasilanych benzyną i adaptacji rozwiązań technologicznych ze sportu do maszyn "cywilnych".
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze