Rejestracja motocykla - jak zarejestrowaæ nowy i u¿ywany motocykl krok po kroku?
Kiedy po długich poszukiwaniach uda wam się kupić wymarzony motocykl, czy to nowy, czy używany, konieczna będzie jego rejestracja. Podpowiadamy, jakie dokumenty skompletować, by pani w okienku wydziału komunikacji nie okazała się przeciwnikiem nie do pokonania.
Rejestracja motocykla to stosunkowo łatwy proces, choć raczej mało kto lubi wizyty w urzędach. Jest on jednak niezbędny, zwłaszcza wobec niedawnego zaostrzenia przepisów za niezarejestrowanie zakupionego pojazdu w terminie. Jeśli nie zrobicie tego w ciągu miesiąca od daty zakupu, możecie zostać ukarani mandatem w wysokości nawet 1000 zł!
Rejestracja motocykla nowego
Tutaj nie powinno być większych problemów - jeśli kupujecie nowy motocykl, salon na pewno zadba o komplet potrzebnych dokumentów. Na pierwszą wizytę w wydziale komunikacji powinniście zabrać:
-
Dowód własności pojazdu, czyli najczęściej fakturę zakupu.
-
Kartę pojazdu, którą zapewnia importer.
-
Świadectwo homologacji, specjalny dokument potwierdzający zgodność parametrów pojazdu z wymogami prawa UE.
-
Swój dowód tożsamości, ewentualnie pełnomocnictwo, jeśli rejestrujecie pojazd należący do kogoś innego.
-
Wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu, który możecie ściągnąć z internetu i wypełnić w domu lub zrobić to dopiero w urzędzie. Znajdują się tam szczegółowe dane pojazdu, takie jak nr model, rok produkcji, nr VIN, masa itp oraz dane właściciela.
Po wniesieniu stosownych opłat otrzymacie tablicę rejestracyjną oraz tzw. "miękki" dowód rejestracyjny. Kiedy wasz nowy motocykl ma już nadany numer rejestracyjny, najlepiej od razu udać się do ubzpieczyciela, u którego wykupicie albo pełen pakiet (zalecane dla nowych pojazdów) lub samo obowiązkowe OC. Z tablicą, dowodem rejestracyjnym i opłaconym ubezpieczeniem możecie już ponownie udać się do dealera, odebrać zakupiony motocykl i wrócić nim na kołach do domu.
Rejestracja motocykla używanego kupionego w Polsce
Bezproblemowa rejestracja maszyny, która wcześniej miała jednego lub kilku właścicieli wymaga przede wszystkim dużej czujności już w momencie zakupu. Należy się upewnić, że otrzymamy komplet potrzebnych dokumentów prawidłowo wypełnionych oraz w oryginałach. Dotyczy to zarówno kupna motocykla od osoby fizycznej, jak również używki z salonu lub komisu. Często zdarza się bowiem, że firmy nie rejestrują pojazdów na siebie - wtedy konieczne jest zebranie oryginalnych umów lub faktur od poprzednich właścicieli. Jeśli otrzymacie tylko kserokopie, możecie spodziewać się problemów w wydziale komunikacji. "Ścieżka właścicielska" musi być udokumentowana bez żadnych wątpliwości.
Jeśli zakupiliście motocykl od osoby fizycznej na umowę, pierwsze kroki powinniście skierować do urzędu skarbowego. Tam wypełnicie deklarację PCC-3 i zapłacicie podatek od czynności cywilnoprawnych. Jest to 2% od ceny pojazdu, pod warunkiem, że kosztował powyżej 1000 zł. Tańszych maszyn to nie dotyczy, podobnie jak zakupionych na terenie UE (wtedy potrzebny jest dowód odprawy) oraz kupionych na fakturę. Na opłacenie podatku jest tylko 14 dni od daty zakupu, więc staramy się to zrobić najpierw. Uwaga - zwyczajowo podatek płaci osoba kupująca, ale nie jest to sztywny wymóg. Zapis w tej sprawie powinien się znaleźć w umowie kupna-sprzedaży. Nie ma również co liczyć na niższą kwotę, jeśli w umowie wpiszecie niższą cenę, niż w rzeczywistości zapłaciliście. Urzędnicy dysponują tabelami Eurostatu ze średnią ceną danych modeli i roczników, w skrajnych przypadkach mogą więc narzucić wam kwotę wyższą, niż zapłacilibyście uczciwie przedstawiając sprawę.
Po zapłaceniu podatku, do wydziału komunikacji zabieracie:
-
Dowód własności pojazdu, czyli umowę kupna-sprzedaży lub fakturę. Upewnijcie się, że zawarte tam dane zgadzają się ze stanem faktycznym co do jednego znaku. Dotyczy to zwłaszcza długich numerów, np. VIN. W umowie powinny być tez pełne dane kupującego i sprzedającego, spisane z dowodów tożsamości - nazwiska, adresy, numery PESEL. Umowa zawsze powinna być spisana w dwóch jednakowych egzemplarzach.
-
Kartę pojazdu - to szczególnie ważne, gdyż wydanie wtórnika wiąże się z długim i żmudnym procesem. Przy zakupie upewnijcie się, że karta jest, a zawarte w niej dane nie budzą wątpliwości. Brak karty pojazdu może świadczyć o nie do końca uczciwym działaniu sprzedającego - pojazd może być np. zajęty przez komornika lub pochodzić z kradzieży.
-
Dotychczasowy dowód rejestracyjny i tablicę. Jeśli pojazd kupiliście w tym samym powiecie, nie trzeba zmieniać tablicy, otrzymacie tylko nową nalepkę legalizacyjną.
-
Potwierdzenie aktualnego ubezpieczenia OC - teoretycznie urzędnicy mogą już sprawdzić to w bazie CEPiK, warto jednak wziąć ze sobą druk na wszelki wypadek.
-
Swój dowód tożsamości lub pełnomocnictwo, jeśli rejestrujecie na kogoś innego.
Ile to kosztuje?
Koszt zarejestrowania motocykla zależy od kilku czynników, przede wszystkim od tego, czy potrzebna jest nowa tablica rejestracyjna. Nie licząc ewentualnego podatku 2% od czynności cywilnoprawnych, podstawowa kwota za wydanie tymczasowego i stałego dowodu rejestracyjnego oraz naklejki na tablicę to 81 zł. Jeśli mamy otrzymać nową tablicę, dopłacimy 40,50 zł za zwykłą lub aż 500,50 zł za indywidualną. Wyrobienie wtórnika zagubionej karty pojazdu to z kolei 75 zł.
W całym procesie może się pojawić jeszcze jeden koszt. Jeśli potrzebujemy, by ktoś zarejestrował pojazd z nas, lub my robimy to za kogoś, potrzebne jest pisemne upoważnienie. Jeśli są to członkowie najbliższej rodziny - mąż, żona, dzieci, rodzice - wtedy nie wiąże się to z dodatkowymi kosztami. Jeśli natomiast osoba ta jest spoza tego kręgu, trzeba wnieść opłatę skarbową wynoszącą 17 zł.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze