tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Rajd Dakar 2023: 8500 kilometrów przez piaski Arabii. Nowe zasady nagrodzą odważnych
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Rajd Dakar 2023: 8500 kilometrów przez piaski Arabii. Nowe zasady nagrodzą odważnych

Autor: Dominika Jochymska 2022.12.02, 10:40 Drukuj

Trasa Rajdu Dakar 2023 została oficjalnie ogłoszona w Paryżu. Obejmie prawie 5000 kilometrów odcinków specjalnych między Morzem Czerwonym, a Zatoką Arabską. Rajd wystartuje w Sylwestra i potrwa dwa tygodnie.

Podczas wczorajszej konferencji, David Castera omówił kluczowe punkty Dakaru 2023. Trasa będzie obejmować dokładnie 4 704 km odcinków specjalnych z pomiarem czasu przy łącznie przejechanych ponad 8 500 km, co czyni go jednym z najdłuższych Dakarów w najnowszej historii.

NAS Analytics TAG

Trasa została rozłożona na 14 dni, czyli zyskała dodatkowe dwa w stosunku do poprzednich edycji, a zanim zawodnicy odpoczną w Rijadzie czeka ich osiem dni ścigania bez przerwy.

Obecny na konferencji Adrien Van Beveren, podkreślił, że ​​szybka jazda z pewnością nie będzie jedynym kluczem do sukcesu podczas tej edycji, nie bez znaczenia pozostanie wytrzymałość zawodników i niezawodność motocykli.

W tej edycji zostaną wprowadzone nowe zasady, w tym kluczowa, powstrzymująca efekt jo-jo. W 2023 roku zawodnicy mogą otrzymać premie czasowe za prowadzenie etapu przez określony dystans. Na przykład, jeśli zwycięzca poprzedniego etapu poprowadzi stawkę następnego dnia przez 200 km, otrzyma nagrodę w postaci bonusowych pięciu minut. Celem jest nagradzanie najszybszych kierowców za ich wysiłki i zaprzestanie niesprawiedliwego karania konkurentów poprzez wypychanie ich do przodu, aby wszyscy inni mogli za nimi podążać.

Podobnie nowe zasady obejmą podział roadbooków, co w zasadzie oznacza, że ​​nie wszyscy codziennie jadą tą samą trasą. To również ma na celu powstrzymanie zawodników przed jechaniem cały czas za sobą.

Rajd Dakar 2023 w pigułce:

- przez pierwsze pięć dni rajd będzie miał obóz w Sea Camp, kilka godzin na północ od Dżuddy. Tam też odbędą się odbiory techniczne i administracyjne,
- dzień pierwszy to 31 grudnia. W Sylwestra wystartuje 10-kilometrowy prolog wzdłuż wybrzeża Morza Czerwonego. Prolog jest o tyle ważny, że określi kolejność startu do pierwszego etapu, w którym najszybsi zawodnicy mogą wybrać swoje pozycje startowe,
- pierwszy etap o łącznej długości ponad 600 km zatoczy pętlę tam i z powrotem do Sea Camp i nie będzie wymagał zbyt wiele nawigowania. Organizatorzy obiecują, że będzie on dobrą rozgrzewką przed właściwym wyścigiem ze skałami, piaskiem i wydmami,
- drugi etap, o podobnej całkowitej długości, z 431 km odcinka specjalnego z Sea Camp do Al Ula, będzie kamienisty, zakurzony i skalisty bez prawdziwych odcinków piaszczystych,
- "absolutnie magiczny" początek trzeciego etapu to pierwsze poważne testy nawigacji w kanionach i na otwartej pustyni,
- pętla z Ha'il to piaszczyste góry na początku czwartego etapu, zanim później trudna nawigacja sprawdzi umiejętności kierowców pod względem precyzyjnego czytania roadbooka. Organizatorzy spodziewają się, że ten etap może być game changerem,
- piasek, piasek i jeszcze raz piasek na piątym etapie, który znajduje się w saudyjskim centrum wyścigów terenowych. Częścią trasy będą niezmierzone wydmy i "sekcja typu slalom", gdzie kierowcy pojadą różnymi szlakami, aby uniemożliwić im podążanie za sobą,
- najdłuższy, szósty etap o łącznej długości 877 km wiedzie na południe do Al Duwadimi z odcinkiem specjalnym o długości 466 km,
- etap siódmy będzie charakteryzował się zróżnicowanym terenem, z mnóstwem kamieni na trasie o długości ponad 470 km. Będzie to najdłuższy odcinek specjalny, który ze względu na swoją trudność może zadecydować o wynikach,
- trasa z Al Duwadimi do Rijadu to ósmy etap i ostatni dzień przed przerwą. Będzie to etap mieszany z dolinami i górami, a także otwartą pustynią, przed kilkoma szybkimi odcinkami na ostatnich 200 km,
- 9 stycznia to dzień odpoczynku w Rijadzie,
- etap dziewiąty będzie wymagać więcej nawigacji, gdy karawana skieruje się z Rijadu do Haradh. Trasa wyniesie łącznie 710 km,
- etap 10 to wczesny start, ponieważ dla pierwszych zawodników dzień rozpocznie się już o 3:30 rano. Kierowcy będa mieli do pokonania aż 623 km dojazdówki do odcinka specjalnego. Sam odcinek wyniesie jedynie 114 km i powiedzie wgłąb piasków Empty Quarter,
- etap 11 będzie pierwszą częścią maratonu. Kierowcy zmierzą się z Empty Quarter, gdzie nie będzie nic, tylko morza piasku i wydmy. Oznacza to, że ​​​​może być trudny dla motocykli, ale nie tak bardzo dla opon i musów, jak bywało w poprzednich latach. To część rajdu, która może być marzeniem lub koszmarem dla zawodników, którzy po przygotowaniu własnego motocykla będą musieli stawić czoła samotnej nocy w namiocie na pustyni,
- etap 12 to ponownie krótkie 185 km, ale chociaż dystans i prędkość będą mniejsze, dzień będzie długi z powodu trudnych wydm,
- wielkie zjazdy po wydmach przywitają kierowców, którzy na 13 etapie opuszczą Empty Quarter i skierują się do mety wzdłuż wybrzeża Zatoki Arabskiej. Trasa z Shaybah do Al Hofuf to przedostatni etap i znowu, choć wygląda na krótki ze 154 kilometrami odcinka specjalnego, to będzie to długi dzień, podczas którego do pokonania będzie łącznie z 669 km,
- 15 stycznia to łatwiejszy etap na zakończenie rajdu, który poprowadzi wzdłuż wybrzeża zatoki do Dammam z szybkim wyścigiem wzdłuż linii brzegowej. W tym momencie powinniśmy znać już zwycięzców, ale dopóki rajd trwa, wszystko może się zdarzyć. Podium zostanie usytuowane na różowym wybrzeżu, nawiązującym do historycznej lokalizacji mety przy Lac Rose w Afryce.

Na starcie przyszłorocznego Dakaru, wśród 145 motocykli i quadów, stanie sześć zespołów fabrycznych z co najmniej 10 zawodnikami, którzy mogą wygrać, w tym pięcioma byłymi mistrzami Dakaru. Jedna trzecia zgłoszonych motocykli to debiutanci. Zobaczymy również legendę włoskiego enduro Alexa Salviniego, który zadebiutuje na motocyklu marki Fantic. Będzie także pierwszy oficjalny zespół rajdowy z Chin WU PU DA HAI DAO, trzy startujące kobiety, w tym Sandra Gomez na fabrycznym Reiju oraz 27 zawodników, którzy pojadą solo bez wsparcia w kategorii Original by Motul.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę