R1300GS Pista: Jak motocykl przygodowy chcia³ zostaæ królem toru
BMW R1300GS to synonim motocykla przygodowego, który potrafi sprostać niemal każdemu wyzwaniu. Jednak ściganie się na torze to nie jego mocna strona. Czy wariant Pistma może to zmienić?
Hiszpańska firma Puig, znana z produkcji akcesoriów motocyklowych, postanowiła zrewolucjonizować tę koncepcję, tworząc torową wersję — przynajmniej z wyglądu.
Wprowadzenie BMW R1300GS w miejsce modelu 1200GS było jednym z ważniejszych wydarzeń na rynku motocykli przygodowych. Nowy model zyskał uznanie dzięki swojej solidności, innowacjom i wysokim standardom, choć jego waga nadal pozostawała wyzwaniem dla miłośników jazdy po szutrowych drogach. Teraz, dzięki modyfikacjom Puig, motocykl zyskał nową tożsamość.
Na targach EICMA 2024 zaprezentowano model R1300GS Pista - wersję przystosowaną do jazdy na torze. "Pista" to po włosku "tor", co oddaje ducha tego projektu. Puig podkreśla, że nowa wersja to coś więcej niż tylko zmiana wyglądu. To całkowita "transformacja motocykla przygodowego w maszynę torową". Mocne słowa. Czy tak sie stało?
Rzecyzwiście łatwo zauważyć, że w przedniej części motocykla znalazł się nowy panel z wingletami, które generują docisk aerodynamiczny, poprawiając stabilność przy dużych prędkościach. Zastosowano również osłony hamulców i kanały kierujące przepływem powietrza, inspirowane rozwiązaniami z MotoGP. Ciekawym elementem są regulowane boczne osłony, pozwalające dostosować przepływ powietrza w okolicach nóg kierowcy.
W ramach modyfikacji Puig zmniejszył rozmiar przedniego koła z 19 cali do 17 cali, co wpłynęło na bardziej agresywną geometrię podwozia. Zarówno przednie, jak i tylne koła wykonano z ultralekkiego włókna węglowego Rotobox, co znacząco zmniejszyło masę motocykla i poprawiło jego zwrotność. Opony Pirelli Diablo, z szeroką sekcją z tyłu, dodatkowo zwiększają przyczepność i precyzję prowadzenia.
Czekacie pewnie teraz na najlepsze, czyli modyfikacje silnika, jego charakterystyki, skrzyni biegów. Nic z tych rzeczy. Innymi słowy, R1300GS Pista to zmiana głównie kosmetyczna, którą finalnie podkreśla nowy wariant kolorystyki - szarej z żółtymi akcentami, nawiązującej do klasycznych barw BMW oraz pierwszego logo Puig. Projekt ten jest hołdem dla 60-letniej historii hiszpańskiej firmy. Modyfikacje obejmują również aluminiowe elementy, takie jak dźwignie, podnóżki i osłony, a także krótki tłumik Arrow, który nadaje maszynie sportowy charakter. Kluczowe jest owo "nadaje". To nie to samo, co "zmienia" w sportową maszynę.
Mimo sportowych dodatków R1300GS Pista pozostaje motocyklem legalnym do jazdy po drogach publicznych. Puig zamierza wprowadzić zestaw modyfikacji do sprzedaży, umożliwiając właścicielom R1300GS przekształcenie swoich maszyn bardziej "torowe" warianty.
Oczywiście zainspirowany tym projektem koncern BMW, rzeczywiście może wprowadzić na rynek hybrydę torowego motocykla i maszyny przygodowej. Już teraz producent posiada patent na nazwę "M 1300 GS", ale nie jest jasne, czy będzie to wersja bardziej torowa, czy odchudzone enduro.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze