Po³±czenie A4 i S74 coraz bli¿ej. Rusza projekt nowej trasy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na nowy odcinek drogi krajowej nr 9, który ma połączyć trasę S74 w okolicach Tarnobrzega z węzłem Rzeszów Zachód na autostradzie A4.
Planowana inwestycja obejmie budowę 60-kilometrowej trasy, która znacząco poprawi płynność ruchu na kierunku północ-południe oraz przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.
Projekt zakłada realizację trzech odcinków, które uzupełnią istniejącą infrastrukturę drogową, w tym obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, powstające w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Nowa trasa ma również na celu ograniczenie negatywnego wpływu ruchu tranzytowego na tereny zabudowane, co poprawi komfort życia mieszkańców.
Nowa droga zostanie podzielona na trzy odcinki: odcinek od drogi ekspresowej S74 do obwodnicy Nowej Dęby (około 19 km), odcinek od obwodnicy Nowej Dęby w miejscowości Komorów do obwodnicy Kolbuszowej (około 11 km), odcinek od obwodnicy Kolbuszowej w miejscowości Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (około 14 km). Wykonawcy będą mogli składać oferty na jeden, dwa lub wszystkie trzy odcinki. Kryteria oceny ofert obejmują cenę (60%) oraz doświadczenie zespołu (40%), co podkreśla znaczenie jakości realizacji projektu.
Przyszły wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz dotyczących ruchu drogowego, środowiska oraz aspektów technicznych. Celem tych analiz będzie ustalenie optymalnego przebiegu trasy oraz sposobu jej połączenia z sąsiadującymi odcinkami dróg. Ważnym elementem będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), co umożliwi dalsze prace nad koncepcją programową.
Budowa nowego odcinka drogi krajowej nr 9 ma szczególne znaczenie dla poprawy transportu w osi północ-południe, zwłaszcza na odcinkach obciążonych dużym ruchem tranzytowym. Statystyki Generalnego Pomiaru Ruchu wskazują, że na niektórych odcinkach DK9 dzienne natężenie ruchu wynosiło od 6 do 33 tysięcy pojazdów.
Planowana trasa pozwoli na odsunięcie ruchu tranzytowego od terenów zabudowanych, co przyczyni się do poprawy komunikacji i bezpieczeństwa. Dodatkowo nowa droga pomoże wyeliminować tzw. wąskie gardła, które obecnie spowalniają ruch i utrudniają podróż. Inwestycja ta stanowi ważny krok w rozwoju polskiej infrastruktury drogowej, mając na celu podniesienie standardów podróży oraz bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników dróg.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze