Opony Pirelli na Grand Prix Katalonii. Zawodnicy dostaną więcej mieszanek na wymagające warunki
Przed nami kolejna runda cyklu MotoGP. Tym razem zawodnicy wystartują na torze Montmelo, który jest wymagającym obiektem. Dlatego Pirelli dostarczy klasom Moto2 i Moto3 dodatkowe mieszanki opon, które powinny sprawdzić się w trudnych warunkach. Jakie rozwiązania przywiezie włoski producent do Katalonii?
Circuit de Barcelona-Catalunya jest wymagającym torem dla opon, a w określonych warunkach może znacznie przyspieszyć ich zużycie za sprawą niskiej przyczepności nawierzchni i samego układu obiektu, zwłaszcza w ostatnim sektorze, który jest techniczny i wymaga odpowiedniego zarządzania oponami.
Dlatego oprócz standardowych opon przewidzianych na sezon 2024 klasa Moto2 otrzyma dodatkowe opony SC3 (twarde) na przód i tył, a klasa Moto3 otrzyma eksperymentalną mieszankę C1096 (twardą). Opony SC3 w klasie Moto2 pojawiły się już w Stanach Zjednoczonych i Francji. Opony C1096 również były używane w tych krajach oraz w Katarze. Dodatkowo zwiększono liczbę opon dostępnych dla zawodników. Taka alokacja zapewni zespołom szeroką gamę rozwiązań, które pozwolą zmierzyć się z warunkami na torze w Katalonii.
- Doskonale znamy tor Montmelo, ponieważ ścigamy się tu od wielu lat, także z Mistrzostwami Świata Superbike. To nieprzewidywalny tor, ponieważ ma niską przyczepność, która bywa zmienna w zależności od temperatur asfaltu, a ten może być bardzo agresywny dla opon, co zwiększa ich zużycie. Z tego powodu, w ramach środków zapobiegawczych, udostępnimy zawodnikom twarde opony, takie jak przednie i tylne SC3 dla Moto2, które mogą być cennymi sojusznikami. Dodatkowo zwiększyliśmy liczbę opon z każdej specyfikacji i liczbę opon, które można użyć w trakcie weekendu, co ma związek z przepisami. To sprawia, że zespoły i zawodnicy będą mieli szeroki wybór rozwiązań i będą mogli skorzystać z opon, które im odpowiadają, bez martwienia się o to, czy ich nie zabraknie. Niezależnie od wyboru, trzeba podejść do tego toru z rozmysłem. Z perspektywy wyścigu kluczem do sukcesu jest znalezienie odpowiednich ustawień i odpowiednie zarządzanie oponami - powiedział Giorgio Barbier, dyrektor ds. wyścigów motocyklowych w Pirelli.
W klasie Moto2 zawodnicy będą mieli do dyspozycji opony SC3, SC2, SC3 i SC0. Liczba opon przednich w mieszance SC2 zostanie zwiększona z 6 do 8. Zawodnicy będą mieli do dyspozycji po 6 sztuk mieszanki SC3. Liczba opon SC0 na tył wzrośnie z 6 do 8. Na przód będą mogli wykorzystać także 6 opon SC3. W Moto3 liczba opon dla każdej z mieszanek wzrosła z 6 do 8. Liczba opon dostarczanych przez Pirelli jest zawsze większa niż ta dopuszczona do użytku w przepisach. Każdy zawodnik może użyć maksymalnie 17 opon - 8 na przód i 9 na tył. Zawodnicy Moto2 będą mieli do dyspozycji 1 oponę przednią i 1 oponę tylną więcej niż zazwyczaj. W Moto3 liczba tylnych opon zwiększy się z 9 do 10.
Tor Montmelo został oddany do użytku w 1992 r. i od samego początku jest gospodarzem Grand Prix. Nitka ma długość 4657 m i w jej skład wchodzi 16 zakrętów. Charakterystyczną cechą toru jest nieregularna przyczepność, ponieważ wiatr nawiewa piasek z okolicznych wsi. To jeden z obiektów najbardziej cenionych przez zawodników ze względu na zróżnicowanie. Mamy tu ostre hamowania, szerokie i szybkie zakręty oraz długą prostą, która mierzy 1047 m.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze