Nuda 900 i Nuda 900R - zdjêcia, akcesoria i dane techniczne
105 KM oraz 100 Nm nudy.
Husqvarna odkrywa kolejne karty. Ostatnio dowiedzieliśmy się, że Nuda 900R ma też swoją mniej wypasioną siostrę w postaci Nudy 900 „bez R”. Wiadomości, które wtedy opublikowaliśmy były jeszcze nieoficjalne, a do internetu zdjęcia motocykla wypłynęły „przypadkowo”. Teraz Husqvarna publikuje oficjalną i całkiem szczegółową informację prasową na temat swoich funbików, razem z fotkami motocykli wyposażonych we wszelkie elementy niezbędne do homologacji.
Informacja zaczyna się słowami „Husqvarna Motorcycles jest dumna, że może zaprezentować pierwsze motocykle nowej generacji: Nuda 900 i Nuda 900R”. Nie możemy się z tym nie zgodzić, nie mniej jednak oszczędzimy wam prasowych epitetów. Huska sama nie do końca chce określić segment, który Nuda sobą reprezentuje. Mówi, że Nuda łączy w sobie supermoto, nakeda i w zasadzie wszystko co chce kierowca, pozostając zawsze Husqvarną.
Silnik
Jednostka napędowa pochodzi z BMW F800R, jednak zanim została zamontowana w ramie, przeszła zabieg Husqvarny (w zasadzie dla Husqvarny, bo prowadzony przez BMW). Przede wszystkim zwiększono pojemność z 798 do 898 ccm poprzez większą o 2 mm średnicę tłoka (84mm) oraz większy o 5,4 mm skok (81mm). Kompresja została zwiększona do poziomu 13,2:1, a nowe są uszczelka pod głowicą, wałki, korbowody oraz większe zawory. Kolejność zapłonu została przestawiona z 0 na 315 stopni, co ma oferować niepowtarzalną charakterystykę i dźwięk silnika. Przepustnice mają 46 mm średnicy. Wszystko to zaowocowało mocą maksymalną 105 KM oraz 100 Nm momentu obrotowego, który znając charakterystykę tego typu jednostek, będzie dostępny już od niskich zakresów obrotomierza.
Aby zredukować wibracje, Husqvarna ulepszyła system wałków równoważących BMW. Sama jednostka wciąż ma suchą misę olejową i została przechylona o 30 st do. przodu. Pomimo jedynie 13-litrowego zbiornika paliwa (który umieszczony został pod siedzeniem), Nuda ma przejeżdżać 260 km. Spalanie ma więc stać na poziomie 5 litrów / 100 km.
Podwozie
Rama, którą użyto w Nudzie 900 pochodzi w prostej linii z F800GS – została jedynie zmodyfikowana pod względem geometrii. Jest krótsza, ma sztywniejszą, 80-milimetrową główkę, której kąt nachylenia został zmniejszony.
Na zawieszenie w Nudzie 900R składa się widelec Sachs 48 mm z pełną regulacją oraz tylny amortyzator Ohlins również z pełną regulacją, w tym wysokości. W porównaniu do zwykłej wersji, R ma podwyższony środek ciężkości oraz prześwit. Nuda 900 z przodu ma Sachsa 48 mm jedynie z ustawieniem napięcia wstępnego. Tylne zawieszenie to również Sachs, ale już z pełną regulacją. W mniej agresywnej Nudzie wszystko jest ustawione tak, aby oferować jazdę z większym poziomem komfortu i relaksu. Zawias dostosowany jest bardziej do użytku miejskiego lub turystycznego. Kanapa jest dwupoziomowa, aby zapewnić pasażerowi wygodę jazdy. Wysokość siedzenia to 860 mm w porównaniu do 875 w wersji R.
Za hamowanie w Huskach odpowiedzialne będzie Brembo. Oba motocykle mają tarcze o średnicy 320 mm oraz radialnie montowane, 4-tłoczkowe zaciski Brembo. W wersji R jest to wersja Monoblock. Na tylnej osi znalazły się tarcze 240 mm z zaciskami dwutłoczkowymi. Dzięki zastosowaniu kilku karbonowych elementów w wersji R (przede wszystkim puszki wydechu), jej waga nie przekroczy 175 kg.
Akcesoria
W tym temacie, jak to zwykle bywa w przypadku koncernu BMW, wybór będzie spory. Inspirując się uniwersalnością Nudy 900 i 900R, właściciel będzie mógł dostosować ją konkretnie dla swoich potrzeb. W katalogu znalazły się więc też takie pozycje, jak wysoka szyba, twarde lub miękkie kufry, czy też turystyczne kanapy.
Niestety póki co nieznana jest cena obu Husqvarn. Dzięki zastosowaniu podzespołów, takich jak silnik czy rama z posiadanych już przez BMW motocykli, możemy jednak spodziewać się, że nie będzie bardzo wygórowana.
|
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeMa³e sprostowanie zarówno haska jak i bmw maj± z tymi silnikami tyle wspólnego co Pan gad¿et z tañcem. Silniki te co prawda powsa³y na zamówienie BMW ale skonstruowane i wyprodukowane w ca³o¶ci ...
Odpowiedzrotax to kojarzy mi siê z silnikami do kosiarek, to mo¿e st±d taki d¼wiêk wydaj± te bmk-i?
Odpowiedz