Nowoczesny tor w Gdañsku w 2014 roku?
Powstanie w Polsce toru z prawdziwego zdarzenia kilka miesięcy temu wydawało się nie nierealne, teraz może stać się rzeczywistością. Okazuje się że, Gdańsk może już niedługo gościć u siebie sportowe imprezy motocyklowe najwyższej rangi. W stolicy Pomorza planowana jest bowiem budowa Narodowego Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji, którego koncepcję i plan zaprezentowano podczas wczorajszej konferencji prasowej. Na spotkaniu obecny był Herman Tilke, autor projektu i jeden z najbardziej znanych na świecie projektantów torów wyścigowych MotoGP i Formuły 1.
Narodowe Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji ma składać się z kilku części. Najważniejszą będzie tor wyścigowy o długości ponad 4335 metrów, który będzie miał 17 zakrętów. Najdłuższa prosta ma mieć około 600 metrów. Będą na nim mogły być rozgrywane zawody motocyklowe i samochodowe. Wokół toru mają powstać trybuny, na których zasiądzie około 60 tysięcy widzów. W planach kompleksu jest także tor motocrossowy, kartingowy i żużlowy. Oprócz tego planowana jest budowa całej infrastruktury, w której miałby się znaleźć hotele, centrum medyczne, centrum handlowe, aleja biznesowa dla dilerów motoryzacji oraz park techniczny.
Inwestycja będzie podzielona na kilka etapów budowy. Na początku priorytetem będzie wybudowanie toru wyścigowego, którego ukończenie planowane jest na 2017 rok. Do rozpoczęcia budowy potrzebni są inwestorzy i decyzja środowiskowa. Podobno projektem zainteresowanych jest kilku polskich inwestorów, czekających na pozwolenie na budowę tego kompleksu. Koszt całego przedsięwzięcia to około 100 milionów euro. Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji ma powstać na 200 hektarach przy zbiegu Południowej Obwodnicy Gdańska i Obwodnicy Trójmiasta.
- Przybliżamy się do decyzji o realizacji tej inwestycji, ale ciągle jesteśmy na etapie analitycznym. Po zamknięciu etapu koncepcji architektonicznej przystąpimy do opracowania koncepcji technicznej i przygotowania biznesplanu. Budowa NCSMiR to koszt rzędu 100 mln euro. Pieniądze te zwróciłyby się po ok. 20-25 latach. Inwestycja miałaby zostać sfinansowana w ramach ppp, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego, albo ze środków rządowych przeznaczonych na budowę infrastruktury sportowej - mówił dla wydania gdańskiej Gazety Wyborczej Alan Aleksandrowicz, prezes Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego.
Życzymy powodzenia inwestycji i trzymamy za nią kciuki, nie mniej jednak jest kilka istotnych kwestii, które nas martwią. Najważniejszą jest sezon przedwyborczy, bo doskonale pamiętamy plany budowy toru Formuły 1 w Toruniu i Lublinie. Brak pozwolenia na budowę i nierozstrzygnięte kwestie środowiskowe oznaczają, że sama przygotowawcza papierologia może potrwa jeszcze długie lata. Pozostajemy jednak optymistami.
Komentarze 6
Poka¿ wszystkie komentarzeNarodowe centrum sportów motorowych jakby mia³o powstaæ to powinno byæ to w centralnej Polsce, gdzie¶ ko³o £odzi. Najlepsza obecnie lokalizacj± wydaje siê przebudowa ostatniego lotniska w ...
OdpowiedzIle? 100miln.erasów? czy wszystko maj± w po¿±dku z deklem?Po co taki Tilke ,czy jak mu tam.Czy nie mamy Polskich in¿.Ludzie ,kiedy na wyscigi w Polszy przysz³ 60 tys widzow.?W brnie siedz± na ...
Odpowiedzadamowiczowi i innym dostojnikom z trójmiasta, polecam odwiedziny w kilku domach dziecka - smród, brud i ubóstwo - niech siê zajm± najpierw tym a nie kie³bas± wyborcz±
Odpowiedztak, musi byæ tilke, poci±gi mj± byæ z w³och a wêgiel ze stanów, bo t± polskê trzeba jako¶ zajebaæ i przy okazji zarobiæ
OdpowiedzNo ale moze jednak dac szanse czesci z nich usiasc na trybunach, czy u nas wszystko musi klejone na sline, treningi za remiza, widzowie na polach ? Ale poruszyles ciekawy temat, czy faktycznie to musi byc koniecznie pan Tilke, ktory pewnie do kieszeni zgarnie 10% ceny :)
OdpowiedzDobrze ¿e o tym siê mówi. heeeh Od s³owa... do czynu - jak mówi³ - klasyk droga daleka
OdpowiedzZabawne, jak temat toru w Gdañsku powraca co kilka lat (ja pamiêtam przynajmniej dwa takie newsy) i za ka¿dym razem jest tak optymistycznie, ¿e prawie s³ychaæ roboty w polu, zupe³nie jakby ...
OdpowiedzChlopaki z Krakowa i okolic beda wniebowzieci, cos kolo 600 km i juz bedzie mozna legalnie posmigac na torze. Chyba blizej maja do Brna...a zapomnialem, ten obiekt bedzie dla F1, WSBK, MotoGP a w ...
OdpowiedzO ile mi wiadomo nie bêdzie obowi±zku przyjazdu wiêc spokojnie mo¿esz wybraæ siê z kolegami do Brna. Homologacji F1 ten obiekt nie bêdzie mia³.
OdpowiedzZ ostatnim zdaniem bym dyskutowal: http://www.f1.v10.pl/Tor,F1,w,Gdansku,jest,oficjalny,projekt,autorstwa,Hermanna,Tilke,112271.html Ale to sa TYLKO artykuly w necie, wiec napisac mozna wszystko :)
Odpowiedzju¿ to widze...g³upi przed wyborami we wszystko uwierz±....
Odpowiedzco¶ w tym jest ;]
OdpowiedzMy¶licie, ¿e to ma co¶ wspólnego z wyborami do tego jeszcze do parlamentu EU? - Tu nale¿a³oby wkleiæ obrazek z tekstem " Ja Pie....e
OdpowiedzKie³basa wyborcza jak siê patrzy to po pierwsze a po drugie lokalizacja na pomorzu nie wszystkich zadowala. Niemniej jednak je¶li inwestycja dojdzie do skutku to w³adzom na pewno uda siê co¶ skubn±æ dla siebie albo swoich wiêc mo¿e im zale¿eæ na realizacji. Nazwisko Tilke gwarantuje nudê i tak zwane procesje wy¶cigowe ale to raczej dotyczy 4 kó³ek. No i czy nie da siê wyci±gn±æ kasy z UE na ten szczytny cel? Przy ca³ych moich mieszanych uczuciach inicjatywê popieram bo uwa¿am, ¿e taki obiekt daje szansê na rozwój sportowy, technologiczny i gospodarczy.
Odpowiedz