Nowe normy odzieży motocyklowej 2020. Od kiedy obowiązują, czego dotyczą
Fatalne protektory, nietrwałe materiały i liche szwy odejdą do przeszłości. Europejski Komitet Normalizacyjny opublikował wytyczne dotyczące nowych standardów testowania odzieży motocyklowej. Już wkrótce będą one obowiązywać wszystkich producentów, którzy zamierzają sprzedawać w UE.
11 marca opublikowano oficjalnie nowe standardy testowania odzieży ochronnej dla motocyklistów, które Europejski Komitet Normalizacyjny zatwierdził 25 listopada 2019 roku. Co oznacza to dla motocyklistów? Na razie niewiele, ale już za dwa lata wygasną wszystkie dotychczasowe certyfikaty, a nasza odzież stanie się po prostu bezpieczniejsza.
Nowe Rozporządzenie UE w Sprawie Środków Ochrony Indywidualnej przyjęto jeszcze w 2016 r. Wdrożone zostało 21 kwietnia 2018 r., ale z zastrzeżeniem, że certyfikaty i zatwierdzenia wydane na podstawie dyrektywy 89/686/EEC zachowują ważność do 21 kwietnia 2023 r., chyba że wygasa ona przed tą datą. Najważniejszym elementem nowego rozporządzenia, z punktu widzenia naszej branży był ten, że obejmuje ono również odzież motocyklową.
Samo rozporządzenie UE nie określa norm, te ustala Europejski Komitet Normalizacyjny CEN i stanowią one załącznik do dokumentu. CEN ostatecznie zatwierdził standardy testowania motocyklowej odzieży ochronnej w listopadzie 2019 r. Tłumaczenie dokumentu na wszystkie języki europejskie i publikacja zajęły kolejne miesiące. 11 marca nowe wytyczne ukazały się oficjalnie 11 marca 2020 r.
Krajowe organizacje certyfikujące mają czas na wdrożenie nowych norm najpóźniej do 30 września 2020 r., zaś ostateczny termin wycofania dotychczas wykorzystywanych norm upływa 31 marca 2023 r. Innymi słowy z końcem marca 2023 roku kończy się także sprzedaż odzieży motocyklowej zgodnej z dziś obowiązującymi standardami.
Pomijając inne aspekty zawarte w wymienionym rozporządzeniu, dla "cywilnego" motocyklisty interesujące będą trzy normy: klasa AAA, klasa AA i klasa A.
- Klasa AAA (EN 17092-2: 2020) jest najmocniejsza i najmniej komfortowa, ale zapewnia najwyższą ochronę.
- Klasa AA jest wygodniejsza i lżejsza, ale jednocześnie zapewnia mniejszą ochronę.
- Klasa A jest najlżejsza i najwygodniejsza, ale zapewnia najmniejszą ochronę.
Oprócz tych ogólnych norm, istnieją także normy szczegółowe dla lekkiej odzieży chroniącej przed ścieraniem (klasa B), czy protektorów (klasa C). Nowe standardy testów dotyczą między innymi odporności na ścieranie i uderzenia, wytrzymałości szwów, odporności na rozdarcie, pochłaniania energii uderzenia, stabilności wymiarowej, dopasowania i ergonomii.
Do 2016 r. w UE nie istniały żadne normy dotyczące odzieży motocyklowej dla motocyklistów nieprofesjonalnych. Certyfikowano tylko protektory. Rozporządzenie UE w Sprawie Środków Ochrony Indywidualnej obejmie standardy na poziomie projektowania, produkcji i wprowadzania do obrotu odziezy motocyklowej. Znak CE umieszczony na środkach ochrony indywidualnej, stanowi dowód zgodności produktu z obowiązującymi przepisami UE.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze