Nowe motocykle będą cichsze. Europejska Komisja Gospodarcza uszczelnia testowanie norm hałasu
Od stycznia 2025 zacznie obowiązywać norma R41.05. Dotyczy ona motocykli, a konkretnie testów emisji hałasu. Choć normy pozostaną na tym samym poziomie, to zmieni się sposób certyfikacji. Tym samym komisja uszczelni kwestię przestrzegania limitów przez producentów. Co to oznacza?
Europejska Komisja Gospodarcza od lat pracowała nad udoskonaleniem przepisów dotyczących emisji hałasu przez motocykle. Wszystko przez protesty mieszkańców i samorządów regionów, które są najczęściej odwiedzane przez motocyklowych turystów. W niektórych miejscach wprowadzono nawet czasowe lub stałe zakazy poruszania się pojazdami, które generują nadmierny hałas.
W pracach związanych z normą R41.05 ciekawe jest to, że nie zmienią się limity głośności, a zmianie ulegnie jedynie sposób testowania motocykli. Te są podzielone na 3 klasy i w związku z tym obowiązują 3 rodzaje limitów. Klasa 1 to niska moc i bardzo wysoka masa i tu limit wynosi 73 dB. Klasa 2 to motocykle z wysoką masą i niską mocą, gdzie limit wynosi 74 dB. Klasa 3 to wszystkie pozostałe motocykle i tu limit wynosi 77 dB.
Różnica będzie polegać na sposobie testowania. Dotychczas było tak, że przy prędkości 50 km/h motocykl musiał generować taki sam poziom hałasu zarówno z włączonym, jak i wyłączonym silnikiem. Od 2025 r. motocykle będą testowane w zakresie 80 proc. maksymalnych obrotów, przy prędkościach od 10 do 80 km/h. Dodatkowo testy mają być przeprowadzane na wszystkich biegach.
Druga nowość to pojawienie się niezależnych instytucji, które będą gromadzić i weryfikować dane, aby wyłapać motocykle, które przekraczają przyjęte normy. Dotychczas testy były przeprowadzane przez producentów. Według nowej procedury, zewnętrzny organ otrzyma kilka egzemplarzy tego samego modelu motocykla i przeprowadzi testy.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze