Najdłuższa prosta w Polsce. Ile ma kilometrów?
Polska infrastruktura drogowa stale się rozwija, a to oznacza również nowe trasy, tunele i… długie proste. Kto ich nie kocha?
Wśród nich prym wiedzie najdłuższy tunel drogowy w Polsce, znajdujący się pod Warszawą, będący częścią Południowej Obwodnicy Warszawy na trasie S2. Ten imponujący obiekt, otwarty pod koniec 2021 roku, to prawdziwy technologiczny majstersztyk. Zbudowany z dwóch naw o długości 2355 metrów każda, oferuje kierowcom trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Tunel przebiega aż 20 metrów pod ziemią, pod linią warszawskiego metra, co czyni go jednym z najbardziej spektakularnych obiektów drogowych w Polsce.
Jednak już za kilka lat to Warszawa straci swój tunelowy rekord. Wszystko za sprawą monumentalnej inwestycji, która powstanie w zachodniej części kraju. W ramach Zachodniej Obwodnicy Szczecina zaplanowano budowę tunelu pod Odrą, który będzie miał aż 5 kilometrów długości - ponad dwukrotnie więcej niż tunel warszawski. Ta gigantyczna konstrukcja połączy okolice Polic i Świętej, przechodząc w najgłębszym miejscu na 50 metrów pod powierzchnią rzeki. Koszt tej inwestycji, szacowany na 5,4 miliarda złotych, budzi respekt, ale równie imponująca jest jej skala. Zakończenie prac przewidziano na 2032 rok, a tunel ma stać się kluczowym elementem 50-kilometrowej trasy łączącej Kołbaskowo z Goleniowem.
Ale to nie koniec rekordów na polskich drogach. Dla fanów ciekawostek motoryzacyjnych warto wspomnieć o najdłuższych prostych odcinkach dróg. Jednym z nich jest trasa z Zalewu Zegrzyńskiego do Wyszkowa, mierząca 25 km i oferująca niemal hipnotyzującą jazdę bez zakrętów. Jednak palma pierwszeństwa w tej kategorii należy do odcinka Sokółka-Dąbrowa Białostocka, który rozciąga się na 26,1 km. Choć nie jest idealnie prosty, zyskuje miano najdłuższego fragmentu prostej. Największa całościowa trasa w kraju to natomiast droga S8, prowadząca przez ponad 800 km, od czeskiej granicy w Kudowie-Zdroju aż do Raczek na Podlasiu.
W kategorii estakad również mamy czym się pochwalić. Najwyższą budowlą tego typu będzie powstająca estakada na drodze S19, osiągająca 80 metrów wysokości i rozciągająca się na niemal 1,1 km. Tymczasem najdłuższą estakadę można znaleźć na Południowej Obwodnicy Gdańska. Ta mierząca 2780 metrów konstrukcja oparta na 136 palach fundamentowych już od 2012 roku stanowi integralną część sieci drogowej.
Polska infrastruktura drogowa prze do przodu w imponującym tempie. Drogi po horyzont? Już takie mamy. I możemy się po nich przejechać.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze