Motocykle Yamaha z półautomatyczną skrzynią biegów. Koniec domysłów, producent zaprezentował konkrety
W kwietniu pojawiły się szkice patentowe, które wskazywały na to, że w silniku CP2 pojawi się półautomatyczna skrzynia biegów. We wtorek, 25 czerwca Yamaha oficjalnie zaprezentowała swoje rozwiązanie o nazwie Yamaha Automated Manual Transmission. Na czym polega? Kiedy trafi na rynek?
Zanim przejdziemy do konkretów, cofnijmy się do modelu FJR 1300AS, gdzie Yamaha używała rozwiązania o nazwie Yamaha Chip Controlled-Shift, który umożliwiał zmianę biegów za pomocą dźwigni na kierownicy. Z kolei w trybie Stop motocykl automatycznie redukował biegi do jedynki po zatrzymaniu np. na światłach.
W kwietniu pojawiły się szkice patentowe z wykorzystaniem silnika CP2, które pokazują podobne rozwiązanie, ale z dodaniem trybu w pełni automatycznego. Jest ono również w pełni elektroniczne, a w przypadku YCC-S zmiana biegów odbywała się z użyciem elementów hydraulicznych.
Skoro mowa o zmianie biegów, to w przypadku trybu automatycznego widać tu dwa tryby. Pierwszy to po prostu D, a drugi to D+. W trybie D+ skrzynia może zmieniać biegi szybciej i przy wyższych obrotach, więc mógłby być wykorzystywany przy bardziej dynamicznej jeździe.
Yamaha nie powiedziała, kiedy dokładnie Y-AMT trafi do produkcyjnych motocykli, ale wkrótce nadchodzi nowa norma emisji spalin Euro 5+. To oznacza, że przy okazji dostosowywania swoich jednośladów do nowej normy Yamaha mogłaby wprowadzić półautomatyczną skrzynię na salony podczas tegorocznych targów EICMA lub Intermot. Poniższy film wyjaśnia zasadę działania Yamaha Automated Manual Transmission.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze