Motocykl na biogaz. Bajaj przoduje w innowacjach
Bajaj Auto, jeden z przodujących indyjskich producentów branży motoryzacyjnej w Indiach, wkrótce wprowadzi na rynek pierwszy w tym kraju motocykl zasilany sprężonym biogazem (CBG).
Informację tę potwierdził Rajiv Bajaj, CEO firmy, podczas wydarzenia Amul Clean Fuel BioCNG Car Rally, które odbyło się w Pune. Ta innowacja stanowi kolejny krok w stronę bardziej zrównoważonego transportu w Indiach, wspierając dążenie do zmniejszenia emisji spalin.
Podczas wspomnianego wydarzenia, Rajiv Bajaj podkreślił, że choć motocykl Freedom 125 został zaprojektowany z myślą o CNG, jest on również w pełni kompatybilny z biogazem CBG. "To, co robi Amul w zakresie produkcji biogazu, jest znakomitym przykładem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jeśli inicjatywa ta zostanie rozszerzona na większą skalę, co z pewnością nastąpi w ciągu najbliższych lat, pojazdy będą mogły być z powodzeniem zasilane biogazem CBG," stwierdził Bajaj.
Od czasu premiery 5 lipca, na rynku indyjskim dostępnych jest już około 27 tysięcy egzemplarzy modelu Freedom 125 CNG, co potwierdzają dane z portalu Vahan. Motocykl ten jest wyposażony w dwa zbiorniki paliwa - 2-kilogramowy na CNG oraz 2-litrowy na benzynę. To rozwiązanie pozwala użytkownikom na elastyczne przełączanie się pomiędzy gazem a paliwem płynnym, co jest możliwe dzięki prostemu przełącznikowi.
Freedom 125 jest napędzany 125cc, jednocylindrowym silnikiem o poziomym układzie, generującym moc 9,5 KM przy 8,000 obr./min oraz moment obrotowy 9,7 Nm przy 6,000 obr./min. Dzięki zastosowanemu rozwiązaniu dwupaliwowemu motocykl oferuje zasięg do 330 km na jednym tankowaniu. Przy użyciu CNG użytkownicy mogą osiągnąć imponującą wydajność na poziomie 102 km na kilogram gazu, podczas gdy przy benzynie motocykl zapewnia około 65 km na litrze.
Pod względem designu, motocykl wyróżnia się minimalistycznym, nowoczesnym wyglądem. Wyposażono go w pełne oświetlenie LED, z halogenowymi kierunkowskazami, oraz monochromatyczny wyświetlacz LCD z obsługą Bluetooth. Na uwagę zasługuje duża klapa na zbiorniku, która umożliwia łatwy dostęp zarówno do zbiornika CNG, jak i paliwa płynnego, a także do filtra powietrza.
Biogaz, znany także jako sprężony biogaz (CBG), to odnawialne, czyste i bezpieczne źródło energii, które w znacznym stopniu przyczynia się do redukcji emisji dwutlenku węgla, pomagając w walce ze zmianami klimatycznymi. Jego wykorzystanie jest niezwykle korzystne z punktu widzenia ochrony środowiska, a także przyczynia się do zmniejszenia poziomu smogu, szczególnie w dużych miastach.
W porównaniu do tradycyjnych paliw, takich jak olej napędowy, biometan oferuje znaczną redukcję emisji CO₂ - nawet 75% do blisko 100%, co czyni go jednym z najbardziej ekologicznych rozwiązań dla sektora transportu. Dla porównania inne biopaliwa płynne, takie jak bioetanol czy biodiesel, mogą ograniczyć emisję dwutlenku węgla jedynie w zakresie 30-60%. Dzięki temu pojazdy zasilane biogazem (CBG) spełniają rygorystyczne standardy emisji Euro V oraz zaostrzone normy EEFV (Enhance Environmental Friendly Vehicles) dotyczące emisji pyłów i tlenków azotu.
Silniki zasilane biometanem nie tylko emitują znacznie mniej hałasu, ale także spalają paliwo w sposób kompletny, co eliminuje produkcję szkodliwych dla zdrowia substancji i sadzy. To oznacza, że pojazdy wykorzystujące CBG są znacznie bardziej przyjazne dla zdrowia ludzi i środowiska. Dodatkowo całkowite spalanie biogazu oznacza brak powstawania cząstek stałych, co jeszcze bardziej zmniejsza negatywny wpływ na jakość powietrza w miastach.
Doświadczenia krajów takich jak Niemcy i Szwecja pokazują, że biogaz (CBG) jest bardziej ekonomiczny niż tradycyjne paliwa, takie jak benzyna czy olej napędowy. W polskich warunkach jego cena powinna być porównywalna z ceną gazu ziemnego (CNG), co czyni go atrakcyjną alternatywą dla kierowców szukających oszczędności.
Test przeprowadzony w 2010 roku (VII Super Test Ekonomii) wykazał, że samochód osobowy napędzany gazem ziemnym (CNG) generuje wyjątkowo niskie koszty eksploatacji. Koszt pokonania 100 kilometrów wyniósł zaledwie 10,44 zł, co pokazuje, jak bardzo biogaz może być opłacalny jako paliwo.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze