MotoGP 2022: Zmiany w regulaminach wy¶cigów. Limity wiekowe, sêdziowie faktu i hamulce
Organizatorzy cyklu MotoGP przedstawili zmiany w regulaminach wyścigów. Obejmują one ograniczenia wieku, kilka nowości w regulaminie technicznym, kwalifikacjach i innych. Zaczną one obowiązywać od nowego sezonu.
Zmiany w regulaminie sportowym
W kwalifikacjach maksymalny dopuszczalny czas został obniżony z 107 do 105 proc. czasu najszybszego zawodnika. Zmieniono również limity wiekowe dla startujących. W klasach Moto3 i Moto2 będą musieli mieć ukończone 16 lat, a od sezonu 2023 granica wieku zostanie podniesiona do 18 roku życia. W MotoGP dolny limit będzie wynosił 18 lat. Od tych zasad będą wyjątki dla zwycięzców FIM Moto3 Junior World Championship i Red Bull MotoGP Rookies Cup oraz startujących z dziką kartą. W 2022 r. minimalny wiek dla tych zawodników wyniesie 15 lat, w 2023 - 16, a w 2024 - 17. Jeżeli w stawce znajdą się osoby rozpoczynające przygodę z Moto3 od 16 roku życia w sezonie 2022, to będą mogły kontynuować przygodę w 2023 r.
Zmiany w regulaminie technicznym
W klasie MotoGP teamy będą musiały dostarczyć szczegółowe rysunki elementów aerodynamicznych. Po zgłoszeniu Brembo, wprowadzono limity wielkości tarczy hamulcowych. W przypadku tych z włókna węglowego będzie można stosować średnice 320, 340 i 355 mm. Na torach Motegi, Spielberg i Buriram zostaną dopuszczone tarcze o średnicy minimum 340 mm. Dla wyścigów oznaczonych jako mokre nie ma przewidzianych żadnych limitów.
W klasie Moto2 pojawią się wloty powietrza na przednich błotnikach, które będą miały za zadanie schłodzić hamulce. Najpierw będzie musiał je zatwierdzić Dyrektor Techniczny i od jego decyzji nie będzie odwołania.
W klasie Moto3 elementy takie jak regulatory ciśnienia i zestaw pompy paliwa (włącznie z wężami i konektorami) będą traktowane jako elementy poprawiające osiągi i podlegały wymogom homologacji.
Zmiany w zakresie bezpieczeństwa
Tu pojawia się ciekawy zapis. Organizatorzy dodali punkt mówiący o tym, że elementy odzieży będą sprawdzane pod kątem tego, czy faktycznie służą poprawie bezpieczeństwa, czy tylko poprawiają aerodynamikę.
Jeżeli zawodnik doznał urazu głowy, wstrząsu mózgu, urazu brzucha lub klatki piersiowej albo urazu mięśniowo-szkieletowego (złamania wymagające operacji, złamania złożone), to team będzie musiał przedstawić szczegółowe wyniki badań, na podstawie których startujący zostanie dopuszczony do rywalizacji.
Kaski zawodników, którzy ulegli wypadkowi, będą zatrzymywane przez personel medyczny lub sędziów technicznych. W przypadku utraty przytomności lub urazu głowy kask musi być przekazany do laboratorium FIM w Zaragozie. Producent kasku zostanie poinformowany o wynikach testów i będzie mógł się im przyjrzeć. Po sprawdzeniu kask będzie zwrócony.
Zmiany w przepisach dyscyplinarnych
Pojawi się nowa instytucja w postaci sędziów faktu, którzy będą zajmować się takimi wykroczeniami jak falstart czy wyjeżdżanie poza tor. Ich decyzje będą ostateczne i nieodwołalne. Komunikaty sędziów faktu mają być przekazywane publicznie.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze