MotoGP: za kulisami - tydzień wyścigowy
Czyli co, gdzie i kiedy w trakcie kilku dni na torze
MotoGP: za kulisami jest przewodnikiem, który ma tłumaczyć bardziej skomplikowane i zawiłe zasady panujące w królewskiej klasie wyścigów motocyklowych. Poprzednia część opisywała przepisy dotyczące opon. Poniższa odsłona MotoGP: za kulisami da odpowiedź na to, jak wygląda tydzień wyścigowy z punktu widzenia zespołów.
Od kiedy do kiedy?
Motocyklowe imprezy sportowe trwają zazwyczaj kilka dni. Pomimo, że często używany jest termin „tydzień", kiedy zaczyna i kończy się ów tydzień, zależy od organizatora, promotora, a nawet obsługi, uczestników, kierowców, mediów oraz widzów. Artykuł 1.3.1. w sekcji dotyczącej padoku, w Regulaminie Sportowym serii MotoGP, określa że:
Padok [1], pit-boxy [2] oraz cała pozostała infrastruktura musi być oddana do użytku zespołów najpóźniej w ostatnią środę przed niedzielnym wyścigiem.
Dalej, w sekcji, która dotyczy harmonogramu startów, można znaleźć tabelę czasową:
Środa - Przyjazd oraz przygotowanie się zespołów (urządzanie pit-boxów itp.)
Czwartek - Przyjazd oraz przygotowanie się zespołów (jak wyżej)
10:00 - 17:00 - inspekcje techniczne oraz pozostałe formalności
Piątek - Wolne treningi
Sobota - Wolne treningi oraz biegi kwalifikacyjne
Niedziela - Rozgrzewki i wyścigi
Harmonogram startów dla poszczególnych klas
W związku z cięciami kosztów, które przyszły razem z sezonem 2009 i globalnym kryzysem, sesje [3] treningowe zostały skrócone. Do 2008 roku, pierwszy wolny trening odbywał się w piątek rano. Jednak ze względu na oszczędności, w sezonie 2009 został on zastąpiony 45-minutową sesją popołudniową. Dodatkowo, czas niedzielnych treningów klasy MotoGP został skrócony z 60 do 45 minut.
Zasady zmieniały się również w trakcie ubiegłego sezonu. Począwszy od GP Francji (4. runda), długość piątkowych jazd popołudniowych została wydłużona do jednej godziny dla każdej klasy. Dla MotoGP, dwie z sobotnich sesji powróciły do swojego oryginalnego jednogodzinnego czasu trwania. 26. czerwca FIM ogłosił, że w sezonie 2010, harmonogram będzie taki sam, jak ten właśnie zatwierdzony:
Piątek | GP 125 MotoGP GP 250 | Trening wolny |
|
Sobota | GP 125 | Trening wolny | Kwalifikacje |
Niedziela | GP 125 GP 250 MotoGP | Rozgrzewka | Wyścig 11:00 - 12:15 - 14:00 - |
Harmonogram zajęć poza torem
Poza harmonogramem startów, jest też wiele innych rozkładów określających czas na pozostałe czynności w ciągu tygodnia wyścigowego. Kierowcy oprócz samej jazdy rozdają także autografy oraz udzielają wywiadów.
W czwartek wybrana grupa zawodników odwiedza charakterystyczne miejsca w kraju, który jest akurat gospodarzem imprezy. Natomiast po zakończonym wyścigu, jego zwycięzca oraz zwycięzca z poprzedniego roku, odbywają konferencję prasową. Obecne są różnego rodzaju media z wielu krajów, a celem takich spotkań jest promocja wyścigów oraz kierowców.
Imprezy charytatywne również mają miejsce w czwartki. Tak jak Riders For Health, która wspiera pomoc medyczną oraz zapobieganie głodowi w Afryce. Wielu zawodników aktywnie działa w ramach takich akcji.Dorna [4], która zarządza MotoGP, również popiera takie wysiłki kierowców oraz oferuje miejsce dla tego typu imprez. Odbywają się one na terenie toru, równolegle do wyścigów.
Co się dzieje w trakcie sesji oraz jaka jest strategia zespołów
Ze względu na ściśle określony oraz ograniczony czas treningów, zespoły muszą wykorzystywać je jak najlepiej. Bardzo przydatne jest opracowanie taktyki podejmowanych działań. Mniej więcej tak one wyglądają:
Przygotowanie | Sprawdzenie maszyny oraz warunków pogodowych, rozgrzewka zawodnika, pozostałe działania przygotowujące. |
Wybór opon | Zasada jednego producenta opon znacząco uprościła ten etap. Dzięki temu zespoły mają więcej czasu na ustawianie maszyny. |
Ustawienia | Próby wykorzystania wszystkich możliwości, jakie dają opony, ustawianie maszyny tak, aby odpowiadała stylowi kierowcy oraz trasie. Wszystko ma na celu osiąganie jak najlepszych czasów. |
Symulacja wyścigu | Metody symulacji uwzględniają pokonanie tej samej ilości okrążeń, co w wyścigu. Kierowca wyjeżdża na tor, aby dowiedzieć się, jak maszyna zachowuje się na danym torze w warunkach w środku wyścigu, na już zużytych oponach [5]. |
Próba czasowa | Pokonywanie okrążeń z maksymalnymi prędkościami, w celu zdobycia dobrego pola startowego [6]. Według większości kierowców, ostateczny i najlepszy czas najlepiej wykręcić tuż przed końcem sesji. |
Wszystkie te działania odbywają się w ciągu trzech sesji, zaczynając od wolnego treningu w piątek, następnie w sobotę, na kwalifikacjach kończąc. Dla większości zespołów i zawodników jest to najbardziej krytyczny moment. W trakcie sesji należy opracować strategię ustawień motocykla oraz przeprowadzić symulację wyścigu. Idealnym scenariuszem jest, gdy wszystko odbędzie się w ciągu pierwszych dwóch treningów wolnych, pozostawiając kwalifikacje na potwierdzenie ustawień oraz zdobycie najlepszego czasu.
Wyścig i po wyścigu
Niedzielna rozgrzewka jest ostatnią chwilą na sprawdzenie motocykla. Na tym etapie, zespoły mają tylko 20 minut albo na potwierdzenie ustawień, albo na dokonanie ostatnich zmian lub wykorzystanie alternatywnych rozwiązań.
W końcu nie pozostaje nic innego, niż dotoczyć motocykl na pole startowe, poczekać na start i zobaczyć, co się stanie. Po 45 minutach zaciętej walki na jednośladach opada biało-czarna flaga, a wszystko, czego zespoły dokonały w ciągu tygodnia, będzie można odczytać w wynikach. Po przeanalizowaniu zebranych danych, ekipy mogą zacząć przygotowywać się na następny wyścig, gdzie walka rozpocznie się na nowo.
Pit-boxy, które służyły zespołom i kierowcom jako kwatery główne, zaraz po wyścigu muszą zostać rozmontowane. W ciągu zaledwie kilku godzin, całe miasteczko zostaje zapakowane do czarnych skrzyń lotniczych i jest wysyłane na następny wyścig.
Padok [1] - Obszar na terenie toru, gdzie ulokowane są zespoły oraz ekipa zarządzająca.
Pit-box [2] - Umieszczone obok toru, dokonywane są tam naprawy i poprawki maszyn w trakcie tygodnia wyścigowego.
Sesja [3] - Sesje to zdefiniowane godziny w czasie tygodnia wyścigowego, w których można jeździć. Zawierają się w nich treningi wolne, rozgrzewki oraz wyścigi.
Dorna [4] - Jest to hiszpańskie przedsiębiorstwo, które zarządza Mistrzostwami Świata Wyścigów Drogowych od roku 1992. Działa pod zarządem FIM, a pod jej kontrolą są prawa autorskie oraz zmiany w GP.
Zużyte opony [5] - To takie, które nie nadają się do użytku w wyścigu ze względu na brak przyczepności, zapewniającej maksymalne osiągi. Często są jednak używane do symulowania sytuacji w środku lub pod koniec wyścigu.
Pole startowe [6] - Kierowcy są rozstawieni w kolejnych miejscach startowych, adekwatnie do uzyskanych czasów. We klasie MotoGP są trzy miejsca w każdym rzędzie, w klasach GP250 i GP125 po cztery miejsca w każdej linii startowej.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze