tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 MotoGP: za kulisami - opony
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka 950
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG

MotoGP: za kulisami - opony

Autor: Piotr Jędrzejak 2009.09.28, 10:08 Drukuj

Tak jak każdy profesjonalny sport, MotoGP jest regulowane ścisłym regulaminem, „MotoGP: Za kulisami” ma wyjaśniać te bardziej skomplikowane przepisy oraz będzie mówiło o ostatnich, istotnych wydarzeniach związanych z MotoGP.

Tak jak każdy profesjonalny sport, MotoGP jest regulowane ścisłym regulaminem. Jednakże, niektóre zasady są bardzo rozległe i regulują wiele spraw, dlatego zmiany są wprowadzane według określonych i wymaganych potrzeb. „MotoGP: Za kulisami" ma wyjaśniać te bardziej skomplikowane przepisy oraz będzie mówiło o ostatnich, istotnych wydarzeniach związanych z MotoGP.

Czym jest zasada jednego producenta opon?

Najbardziej znaczącą zmianą w MotoGP na sezon 2009, była zasada jednego producenta opon. Przepis, znany również jako kontrola opon, został wprowadzony po długich obradach pod koniec poprzedniego roku. W życie został wszedł z rokiem 2009, co oznacza, że przez 3 lata, z sezonem 2011 włącznie, Bridgestone będzie jedynym oficjalnym dostawcą opon w klasie MotoGP. Producent na sezon 2012 nie jest jeszcze ustalony. Jako wynik takiego rozporządzenia, zasady zaopatrywania się każdego zespołu w opony, zostały ściśle ujęte w ramy przepisów regulaminu technicznego.

Czym jest regulamin i przepisy?

Przed zagłębianiem się w detale dotyczące opon, zerknijmy do zasad. Przepisy dla wyścigów MotoGP i innych międzynarodowych wyścigów motocyklowych są określone w oficjalnym regulaminie napisanym przez FIM (Federation Internationale de Motocyclisme) *.

Przepisy dotyczące MotoGP są zawarte w Regulaminie FIM Wyścigowych Mistrzostw Świata Grand Prix FIM. Ten jest jeszcze podzielony na Regulamin Sportowy i Regulamin Techniczny. Pierwszy określa zasady funkcjonowania wyścigów, a drugi zawiera specyfikacje używanych tam maszyn oraz definicje dla wszystkich klas. Szczegóły dotyczące opon znajdują się w Regulaminie Technicznym, w paragrafach od 2.9.1 do 2.9.9.

Zasada jednego producenta opon

Na ten sezon, przednie opony typu slick **, są zapewniane przez Bridgestona w czterech możliwych mieszankach ***: miękkie, średnie, twarde i bardzo twarde. Natomiast tylne slicki są dostępne w sześciu rodzajach: miękkie, dwa rodzaje średnich, dwa rodzaje twardych i bardzo twarde. W zależności od charakterystyki toru, pogody i innych czynników, Bridgestone przed wyścigiem wybiera i daje każdemu zespołowi po dwie mieszanki na przednie i tylne koło. Na przykład, na otwarcie sezonu w Katarze dostarczone były opony miękkie i średnie na przód oraz takie same na tył. Jednak na szóstą rundę, w GP Katalonii, drużyny dostały średnie i twarde na przód oraz twarde i bardzo twarde na tył.

Każdy zawodnik dostaje 20 opon: 8 przednich slicków i 12 tylnych. Przychodzą one w dwóch różnych mieszankach, co daje 4 sztuki każdej mieszanki na przód i 6 sztuk każdej mieszanki na tył. Jednakże, razem z tegoroczną, siódmą rundą - GP Holandii, przyszły zmiany. Dostępne są 3 kombinacje przednich opon: 5 sztuk pierwszej mieszanki i 3 sztuki drugiej mieszanki (albo odwrotnie) lub po 4 sztuki każdego typu (jak do tej pory).

Dodatkowo, strategię dobierania opon utrudnia fakt, iż trzeba je zamawiać do 2 godzin po zakończonym wyścigu. Co oznacza, że ogumienie na GP Holandii (7. runda) muszą być zamówione tuż po GP Katalonii (6. runda), a dwie godziny po Holenderskim wyścigu, trzeba zamówić opony na GP USA (8. runda). Ponieważ takie informacje mają ogromne znaczenie taktyczne, Bridgestone musi je trzymać w ścisłej tajemnicy.

Opony deszczowe **** są dostępne tylko w jednej mieszance na przednią i tylną oś. Każdy zawodnik dostaje 8 deszczówek, 4 przednie i 4 tylne. Jednak, jeśli wszystkie sesje kwalifikacyjne rozgrywane są na mokrym torze, dyrektor zawodów ma prawdo przydzielić każdemu zawodnikowi po jednej, dodatkowej deszczówce przedniej i tylnej.

W skrócie, nie licząc mieszanek, kształt i konstrukcja opon jest taka sama dla każdego zespołu, niezależnie od producenta czy typu maszyny.

Ponadto, ograniczenie liczby opon stosuje się również do treningów po wyścigach, testów producenta i treningów poza sezonem. Na przykład, każdy producent ma prawo użyć 240 opon w trakcie rozwoju swoich maszyn.

Zapewnienie sprawiedliwej dystrybucji opon

Jak było wspomniane, każdy zawodnik dostaje 20 opon typu slick i 8 deszczówek, co daje łącznie 28 sztuk.

Opony są przypisywane do każdego zawodnika w każdy czwartek poprzedzający wyścig. Aby zapewnić sprawiedliwą dystrybucję, w procesie tym nie uczestniczy ani Bridgestone, ani zespół. Reprezentant FIM przypadkowo wybiera ogumienie z góry opon przywiezionych na tor i na każdą z nich nakleja identyfikator zawodnika.

Po przydzieleniu, Bridgestone przejmuje proces sortowania i dostarczania opon do poszczególnych zawodników. Następnie FIM, razem z Bridgestonem, kontroluje zespoły.

Opony używane w trakcie praktyk, kwalifikacji i wyścigów mają swoje, unikalne kody kreskowe. Są one wcześniej skanowane przez FIM, aby być pewnym, że odpowiednie opony trafiły do swoich kierowców. W ten sposób, FIM gwarantuje, że zespoły używają odpowiednich opon, nie są one podmieniane, proces dystrybucji był sprawiedliwy i nikt nie stosuje oszustw.

Wpływ jednego producenta opon na strategię wyścigu.

Już w ostatnim sezonie, wybór opon był okrojony, ale ze względu na współzawodnictwo dwóch producentów ogumienia, ograniczenia nie były aż tak rygorystyczne. W związku z tym, dostępny był szeroki wybór mieszanek, konstrukcji i kształtu opon. Szybkie znalezienie odpowiednich gum pasujących do motocykla i stylu jazdy kierowcy, miało poważną rolę w ustalaniu strategii na nadchodzący wyścig.

Przez wprowadzenie ograniczeń, proces wybierania opon z praktycznie nieskończonych kombinacji, został okrojony do znalezienia odpowiedniej kombinacji dwóch mieszanek. Dzięki temu, nie tak jak w przeszłości, już rzadko słychać głosy: „Znaleźliśmy odpowiednie opony" albo „Chcemy szybko znaleźć odpowiednią kombinację, abyśmy mogli przejść do ustawiania motocykla". W skrócie, dzięki brakowi szerokiego wyboru opon, zespoły mogą spędzić więcej czasu pracując nad konfiguracją maszyn na każdą rundę. Czyli większy wysiłek jest wkładany w takie ustawienie maszyny, aby mogła wyciągnąć z opon maksymalną stabilność, wytrzymałość i trakcję.

Sztuka wyścigów

Twardsze lub miększe - dwa zestawy do wyboru. Zespoły muszą zdecydować, co użyć. Miękkie mieszanki mają biały pasek na ściankach, więc są łatwe do zidentyfikowania. Oczywiście, każdy zawodnik i zespół podpatruje na czym jeżdżą rywale. To dodaje kolejną warstwę rozrywki do wyścigów.

Innym wynikiem rygorystycznych ograniczeń ilości opon, jest wyeliminowanie gum używanych tylko w kwalifikacjach. Takie opony były bardzo miękkie, co skutkowało lepszą trakcją i czasami, ale zużywały się dużo szybciej. Kwalifikacje wciąż się odbywają i wciąż są tak samo istotne, ponieważ pozycja startowa może mieć bardzo znaczący wpływ na miejsce końcowe zawodnika. Główną różnicą między tym sezonem, a poprzednim, jest fakt, iż zamiast opon kwalifikacyjnych, zawodnicy używają najmiększych z dostarczonych, tak aby wykręcić jak najlepszy czas w kwalifikacjach.

Aż do ostatniego roku, czasy okrążeń wstępnych były dużo lepsze niż tych, w trakcie wyścigu. Fakt, że kwalifikacje są tak przejmującym, jednorazowym przejazdem, przyciągał wielu widzów. Jednak, przez zupełnie różny styl jazdy na miękkich i twardych mieszankach, było wiele przypadków, w których zawodnicy przechodzili kwalifikacje wyśmienicie, a w wyścigu, co chwilę doświadczali uślizgów.

W tym sezonie, porównując czasy okrążeń wstępnych oraz właściwych, można zauważyć, że nie ma aż tak dużej rozbieżności. Jednak wciąż, jeżdżą tam najlepsi motocykliści na świecie i pomijając na jakich oponach i jakiej maszyny dosiadają, muszą dać z siebie totalne 100%, aby widzieć szansę na zwycięstwo. Dzięki temu, wyścigi motocyklowe zawsze będą wypełnione ogromnym dramatyzmem i wspaniałymi emocjami, a przez większą znajomość przepisów dotyczących opon, mamy nadzieję, że wszyscy będą oglądali zmagania MotoGP z jeszcze większą przyjemnością.

* Federation Internationale de Motocyclisme (FIM)
FIM jest międzynarodową organizacją unifikującą zawody jednośladów i ich sponsorów w różnych kategoriach mistrzostw świata. Aktualnie, 98 organizacji, łącznie z Japońską Federacją Motocyklową (MFJ), jest pod parasolem FIM. To właśnie FIM ma główną rolę w formowaniu zasad dla wszystkich zawodów.

** Opony typu slick
Slicki są to opony w specyfikacji wyścigowej i nie mają bieżnika. Cechują się wysoką trakcją na suchej nawierzchni.

*** Mieszanka
Mieszanka, jest to mikstura gumy użyta do wyprodukowania opony. Twardość lub miękkość mieszanki ma odzwierciedlenie w we właściwościach trakcyjnych oraz zużywalności opony.

**** Opony deszczowe
"Deszczówki" mają układ bieżnika zaprojektowany specjalnie do wyprowadzania wody spod opony. Ich mieszanka jest dobrana tak, aby zapewniała dobrą trakcję na powierzchniach o niskiej temperaturze. Na suchej nawierzchni zużywają się szybko.

 

 

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka 420
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka 950
    NAS Analytics TAG
    na górę