Mercedes Drive Pilot Level 3. Jazda bez trzymanki po niemieckich autostradach
Na YouTube naoglądaliśmy się już smacznie śpiących kierowców Tesli, którzy wykorzystują niezgodnie z przeznaczeniem system autonomicznej jazdy poziomu trzeciego. Do tej pory nagrania pochodziły głównie z USA.
Ale Mercedes otrzymał właśnie homologację w Niemczech dla swojego najnowszego, własnego wariantu autonomicznej jazdy poziomu 3 o nazwie Drive Pilot. Teraz śpiochy pojawią się również na europejskich autostradach?
Warto przypomnieć, że Tesla rzeczywiście jest jednym z prekursorów tego rozwiązania, ale w samochodach Elona Muska wciąż jest ono testowane, natomiast Mercedes uzyskał oficjalne pozwolenie władza na używanie trybu autonomicznej jazdy trzeciego poziomu. Do tej pory udało się to tylko Hondzie, która wprowadziła technologię Level 3 w niewielkiej partii sedanów Legend na początku tego roku. I to wyłącznie w Japonii.
Przypomnijmy jeszcze, że również Audi było wcześniej pionierem podobnego systemu w modelu A8, ale ta niemiecka marka ostatecznie zrezygnowała z ubiegania się o homologację rządową zarówno w Europie, jak i w USA.
Technologia Drive Pilot pozwala na jazdę bez użycia rąk w określonych warunkach i w przeciwieństwie do systemów poziomu 2, takich jak Super Cruise firmy Cadillac, nie wymaga od kierowcy patrzenia na drogę, gdy system jest aktywny. W przypadku Mercedesa obowiązuje jeszcze jedno ograniczenie. Autonomia poziomu trzeciego będzie dozwolona na wybranych odcinkach autostrad o łącznej długości 13 190 km, ale z prędkością nie większą niż 60 km/h. Te warunki w praktyce znacznie ograniczają możliwość korzystania z Drive Pilot.
Drive Pilot zostanie udostępniony dla klasy S sedan począwszy od początku 2022 roku, a później dla elektrycznego EQS. Mercedes ujawnił, że testuje swoje rozwiązanie w USA i Chinach. System bazuje na zestawie czujników, które umożliwiają działanie innych funkcji wspomagających kierowcę, a także zawiera dodatkowe czujniki LiDAR, kamery, na nawet czujnik wilgoci w kole i mikrofon - pozwala wykryć karetki i straż pożarną jadące na sygnale. Istnieją również zabezpieczenia dla układu kierowniczego, hamulcowego i elektrycznego.
System Drive Pilot będzie monitował kierowcę o przejęcie kontroli, jeśli nie zostaną spełnione określone warunki. Jeżeli kierowca tego nie zrobi, Drive Pilot zatrzyma pojazd, włączy światła awaryjne i aktywuje funkcję wzywania pomocy.
Pierwsze samochody Mercedesa wyposażone w autonomię poziomu 3 pojawią się na niemieckich drogach już w pierwszym półroczu przyszłego roku, ale marka będzie teraz starać się o prawo do używania Drive Pilot również w innych krajach.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze