Marka MV Agusta koñczy 75 lat
Producent jednych z najpiękniejszych i najbardziej rozpalających wyobraźnię motocykli - MV Agusta - świętuje w styczniu swoje 75. urodziny. W tym czasie producent miał wiele wzlotów i upadków, ale trzyma się swojej misji produkowania emocjonujących maszyn.
MV Agusta to kolejny obok Vespy i Moto Guzzi przypadek marki motocyklowej stworzonej przez konstruktorów samolotów. W okresie międzywojennym, w 1923 roku rodzina Agusta zaczęła produkcję helikopterów. Założycielem firmy był hrabia Giovanni Agusta, który w 1907 roku zbudował swój pierwszy samolot. Po II wojnie światowej przyszły ciężkie czasy dla włoskiego przemysłu lotniczego. 19 stycznia 1945 roku powstała firma Meccanica Verghera Sri in Cascina Costa zlokalizowana na terenach sąsiadujących z obecnym lotniskiem Malpensa.
Pierwszym motocyklem był MV98. Początkowo miał się nazywać Vespa, ale nazwa była już zarezerwowana przez braci Piaggio. W 1947 roku ekskluzywna drogowa wersja MV98 została zaprezentowana podczas targów w Mediolanie. W ciągu 75 lat MV Agusta zdobyła 37 tytułów mistrza świata. Najbardziej zasłużonym zawodnikiem był Giacomo Agostini, który zdobył 13 tytułów mistrza świata, 18 tytułów w seriach włoskich oraz 10 razy wygrywał na Isle of Man.
W 1971 roku zmarł hrabia Domenico, ale produkcja motocykli i starty w wyścigach trwały jeszcze do 1976 roku. W 1992 roku Claudio Castiglioni zakupił prawa do marki MV Agusta i przeniósł produkcję do Varese, gdzie mieści się obecna siedziba marki. W 1999 roku rozpoczęto produkcję motocykla, który zapisał się na kartach współczesnej historii jednośladów i pomimo upływu lat nadal powoduje szybsze bicie serca. Mowa o modelu F4 750, który w 2005 roku został zastąpiony modelem F4 1000.
Modele F3 i F4 nie uchroniły firmy przed problemami finansowymi i wielokrotnie stała ona na skraju bankructwa. Jednak rodzina Castiglioni nie dawała za wygraną i nadal produkowała jednoślady, które sama nazywała Ferrari wśród motocykli. W 2917 roku firma ComSar Invest z Luksemburga wkroczyła do Varese z workiem pieniędzy, a w 2019 roku MV Agusta została przejęta przez Rosjan. Na czele firmy stanął Timur Sardarov i obecnie to on pisze nowy rozdział w historii marki. Rodzina Castiglioni została jednak przy marce pełniąc funkcje doradcze.
Jaka będzie dalsza historia marki? Rodzina Sardarov chce przede wszystkim skupić się na ustabilizowaniu sytuacji firmy, poprawieniu obsługi klienta, serwisu oraz usprawnieniu dostaw części. Producent przedstawił również serię Rosso, która jest bardziej przyjazna dla portfela, ale nadal zachwyca wyglądem i osiągami. Z kolei w 2021 roku mają pojawić się motocykle z silnikami o pojemnościach od 350 do 500 cm3.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze