tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Liczba pojazdów elektrycznych w Polsce potroiła się w ciągu dwóch lat. Dlaczego?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Liczba pojazdów elektrycznych w Polsce potroiła się w ciągu dwóch lat. Dlaczego?

Autor: Andrzej Sitek 2023.01.09, 09:44 1 Drukuj

W ciągu dziesięciu miesięcy 2022 roku liczba pojazdów zasilanych prądem wzrosła w Polsce o blisko 70 proc. Dane Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) nie pozostawiają wątpliwości. Czy Polacy nie boją się drożejącego prądu?

Pod koniec 2022 roku mieliśmy w Polsce 62 135 samochodów osobowych i użytkowych z silnikami elektrycznymi. Poza tym, że liczba tych pojazdów wzrosła o 69 proc. rok do roku, warto wiedzieć, że od końca 2020 roku mamy na drogach trzy razy więcej samochodów zasilanych prądem z gniazdka. Jak na tle e-samochodów wypadają motocykle?  

NAS Analytics TAG

Z danych Licznika Elektromobilności wynika, że Polacy użytkują blisko 15 tys. tego typu pojazdów (14 967 szt. - dane z lipca 2022) i rok do roku notowany jest wzrost segmentu. Od stycznia do połowy 2022 roku w Polsce zarejestrowano 2 270 elektrycznych jednośladów. To aż o 42,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Nie mamy jeszcze najświeższych danych, ale możemy być pewni, że całoroczny wynik z 2021 roku (3 484 egzemplarze) został w 2022 roku znacznie przekroczony.

Co przemawia za elektrycznymi skuterami, motorowerami i motocyklami? To bardzo szeroki temat, dlatego skupimy się wyłącznie na cenach prądu. Warto sobie uświadomić, że elektryczny skuter zużywa ok. 2,5 kWh energii na 100 km, natomiast zasilany benzyną potrzebuje na tym dystansie ok. 3 l benzyny.

Przeciętna stawka za 1 kWh energii elektrycznej (na stacji) we wrześniu 2022 roku wynosiła 0,80 zł, co oznacza, że koszt przejechania 100 km oscylował w granicach 2 zł. Ale te niskie ceny to już przeszłość. Od 1 stycznia 2023 roku ceny prądu na stacjach wzrosły po raz kolejny w ciągu kilku miesięcy. Przykładowo w sieci GreenWay Polska 1 kWh kosztuje od 1,60 zł do 3,25 zł w planach taryfowych, natomiast za ładowanie jednorazowe klienci płacą od 2,20 zł do 3,80 zł w zależności od typu ładowarki - AC, DC do 100 kW i DC powyżej 100 kW.

Jeśli przyjmiemy, że ładowanie odbywa się w trybie jednorazowym, to koszt przejechania 100 km wynosi w styczniu 2023 roku od 5,5 zł do 9,4 zł.

We wrześniu 2022 roku najpopularniejsza benzyna kosztowała ok. 6,50 zł za litr. Aktualnie, zgodnie z danymi autocentrum.pl średnia cena PB 95 w Polsce to 6,54 zł. Żeby przejechać dystans 100 kilometrów, trzeba zapłacić blisko 20 złotych.

Nawet jeśli uwzględnimy nowe cenniki prądu i najwyższe możliwe stawki, różnica i tak przemawia na korzyść jednośladów zasilanych prądem. Wciąż jest przynajmniej dwa razy taniej. Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę fakt, że prąd z sieci domowej jest znacznie tańszy, co pozwala obniżyć koszty jeszcze bardziej.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę