Karl Clauss Dietel nie ¿yje. Zas³yn±³ projektami Simsona, MZ, Wartburga, Trabanta
Nie żyje Karl Clauss Dietel, który nadał wygląd wielu produktom NRD. Jak poinformowała jego rodzina, projektant zmarł 2 stycznia w wieku 87 lat.
Dietel tworzył historię designu we wschodnich Niemczech. Wśród jego pomysłów znajduje się legendarny motorower Simson S50 i motocykl ETZ 150 dla fabryki w Zschopau, ale również słynne radio RK5 z owalnymi głośnikami oraz maszyny do pisania Erika.
Intensywnie pracował również nad projektami pojazdów mechanicznych, ale większość z nich nigdy nie weszła do produkcji seryjnej, ponieważ były zbyt nowatorskie jak siermiężną rzeczywistość jednego z satelickich krajów ZSRR. Z tego powodu Dietel był postrzegany również jako "tragiczny bohater" przemysłu samochodowego NRD.
Pomimo trudność Dietel stworzył podstawowy projekt Wartburga 353, który został wdrożony w zmodyfikowanej formie, a także pracował nad następcą Trabanta 601 i małego samochodu DRX.
Projektowanie rzeczy użytkowych to jedna rzecz, ale opracowanie perspektywy, z której można to zrobić w trudnych warunkach gospodarczych i społecznych, to coś zupełnie innego. Karl Clauss Dietel nadał wygląd wielu produktom w NRD, które okazywał się tak dobre, że… sprzedawano je również na Zachodzie.
Twórca potrafił pokazać świeże i świetne wzornictwo, na przykład wspomniane Heliradio RK5 z kulistymi głośnikami K20, które Dietel zbudował z prefabrykatów do globusów.
Dietel wyjaśnił kiedyś, że często inspiruje go natura. Charakterystyczna dla jego projektów jest "zasada otwartości", co oznacza, że poszczególne elementy tworzą wyraźnie oddzielone od siebie sekcje. Miało to również tę zaletę, że użytkownicy mogli bez większego wysiłku dokonywać zmian technicznych i napraw, co widać na przykładzie popularnych do dziś motorowerów Simson. Projektant streścił zasady swojego projektu w "pięciu L": wytrzymały, lekki, mały, przyjazny dla życia i cichy.
W 2014 roku Dietel otrzymał za dzieła swojego życia nagrodę Design Prize Republiki Federalnej Niemiec.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze