tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 KTM 1290 Super Adventure R w piachu i w błocie [TEST]
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

KTM 1290 Super Adventure R w piachu i w błocie [TEST]

Autor: Jarek Benito Czech 2019.06.06, 14:54 Drukuj

Czy tak duży motocykl turystyczny z genami enduro może być wykorzystany do zabawy w terenie? Jak się sprawdzą wszelkie nowoczesne systemy wspomagające kierowcę? Jakie jest naturalne środowisko naszego testowego KTMa?

Jedni twierdzą, że KTM Super Adventure R jest motocyklem turystycznym, inni znów uznają go za duże enduro. W turystyce już go sprawdziliśmy i austriacki kolos rewelacyjnie odnalazł się w dalekich wojażach. Przyszedł więc czas na sprawdzenie rodaka Terminatora w mniej komfortowych warunkach.

NAS Analytics TAG

Nie szykowałem się na kopny piach Sahary, ani brodzenie w Wiśle, gdyż motocykl nie jest to tego stworzony i ja sam nie posiadam umiejętności Toniego Cairoliego, a tylko replikę jego kasku. Postanowiłem poszukać przyjemności z jazdy po przypadkiem odkrytych polnych bezdrożach. Zwyczajnie obrać kierunek, wrzucić pierwszy bieg i ruszyć przed siebie.

KTM Super Adventure R offroad 31

Motocykl jest zupełnie seryjny, uzbrojony przez fabrykę w solidne gmole,  których wytrzymałości na szczęście nie musiałem sprawdzać. Przełączenie trybu pracy motocykla w trybie Off Road daje nam pełną i bezpieczną kontrolę. Przepustnicą sterujemy poprzez dość popularny w motocyklach klasy premium system Ride By Wire, zamiast klasycznych linek gazu, dzięki czemu dysponujemy bardzo dokładną i błyskawiczną reakcją na ruchy prawym nadgarstkiem.

W trybie terenowym inaczej pracuje kontrola trakcji. Koło tylne może kręcić się ze zdwojona prędkością względem koła przedniego, co pomaga nam wychodzić z zakrętów w przyjemnych poślizgach, oraz wyjść z opresji, gdy zaczynamy się zakopywać. To wszystko sprawia, że nawet mało doświadczony jeździec jest w stanie odnaleźć się w lekkim off roadzie.

Zawieszenie WP świetnie wybiera wszelkie nierówności i jedynie w wysuszonym na kamień błocie miałem lekkie problemy z utrzymaniem równowagi. ABS nowej generacji działa również w zakrętach i szczególnie na piaszczystej nawierzchni jest to odczuwalne. Żądni wrażeń i posiadający wyższy poziom umiejętności mogą ABS oczywiście wyłączyć, jak samo jak kontrolę trakcji.

KTM Super Adventure R offroad 06

Opony Pirelli Scorpion Trial II na szutrach sprawdzają się bardzo dobrze, lecz jazda w błocie powoduje momentalne zaklejenie bieżnika i sterowność drastycznie spada. Oczywiście opony te zdecydowanie nie są dedykowane do jazdy w ciężkim terenie, a już na pewno nie w mokrym terenie, jednak zabawę nawet na nich miałem przednią.

Pozycja stojąca przy 183 cm wzrostu jest bardzo komfortowa. Szeroka kierownica jest wyposażona w pokaźnych rozmiarów handbary, chroniące nasze dłonie przed leśnymi gałęziami. Bardzo spodobało mi się korzystanie z quick shiftera w trakcie szybkich przejazdów polnymi drogami, dzięki któremu eliminujemy dziurę pomiędzy biegami.  Zbijanie ich w dół jest wygładzone down shifterem, oraz przez zastosowanie systemu nazwanego przez KTMa jako MSR – Motor Slip Regulation. Jest to odwrotność kontroli trakcji, co niczym sprzęgło antyhoppingowe niweluje blokowanie tylnego koła przy redukcji biegów.

160 koni mechanicznych w terenie? To nie ma większego znaczenia, ale 140 Nm powoduje, że tylne koło kręcie się bez opamiętania już przy niskich obrotach.

KTM Super Adventure R offroad 45

Przed wjazdem w podmokły teren sugeruję wyjęcie gumowych wkładek z podnóżków, bo z nimi stabilność stóp jest bardzo znikoma, a to w terenie ma ogromne znaczenie.

Czy KTM 1290 Super Adventure R jest motocyklem enduro? Moim zdaniem tak, ale tylko w pewnym zakresie. To nie jest sprzęt dedykowany do jazdy w ciężkich warunkach, niczym cała seria EXC ze stajni KTMa. Super Adventure R świetnie sprawdzi się na drogach szutrowych, czasem polnych, a głębokie kałuże nie są mu straszne, więc bardziej postrzegałbym tu potencjał możliwości jazdy poza utwardzonymi szlakami, niż pustynnego wariata. Zapakować namiot, śpiwór, trochę prowiantu i ruszyć przed siebie, w nieznanym dotąd kierunku, szukając relaksu z dala od miejskiego zgiełku.

Konkurencja ma się czego obawiać, a o szczegółach dzielących naszego KTMa 1290 Super Adventure R od konkurencji z Włoch i Niemiec dowiecie się już niebawem.

KTM Super Adventure R offroad 03

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
KTM Super Adventure R offroad 52
NAS Analytics TAG
KTM Super Adventure R offroad 42
KTM Super Adventure R offroad 08
KTM Super Adventure R offroad 15
KTM Super Adventure R offroad 18
KTM Super Adventure R offroad 05KTM Super Adventure R offroad 06
KTM Super Adventure R offroad 07KTM Super Adventure R offroad 13
KTM Super Adventure R offroad 14KTM Super Adventure R offroad 27
KTM Super Adventure R offroad 28KTM Super Adventure R offroad 29
KTM Super Adventure R offroad 30KTM Super Adventure R offroad 31
KTM Super Adventure R offroad 32KTM Super Adventure R offroad 33
KTM Super Adventure R offroad 34KTM Super Adventure R offroad 35
KTM Super Adventure R offroad 36KTM Super Adventure R offroad 37
KTM Super Adventure R offroad 38KTM Super Adventure R offroad 39
KTM Super Adventure R offroad 40KTM Super Adventure R offroad 41
KTM Super Adventure R offroad 43KTM Super Adventure R offroad 44
KTM Super Adventure R offroad 47KTM Super Adventure R offroad 46
KTM Super Adventure R offroad 45KTM Super Adventure R offroad 48
KTM Super Adventure R offroad 49KTM Super Adventure R offroad 50
KTM Super Adventure R offroad 51KTM Super Adventure R offroad 53
KTM Super Adventure R offroad 55KTM Super Adventure R offroad 56
KTM Super Adventure R offroad 01KTM Super Adventure R offroad 02
KTM Super Adventure R offroad 03KTM Super Adventure R offroad 04
KTM Super Adventure R offroad 09KTM Super Adventure R offroad 10
KTM Super Adventure R offroad 11KTM Super Adventure R offroad 12
KTM Super Adventure R offroad 16KTM Super Adventure R offroad 17
KTM Super Adventure R offroad 19KTM Super Adventure R offroad 20
KTM Super Adventure R offroad 21KTM Super Adventure R offroad 22
KTM Super Adventure R offroad 23KTM Super Adventure R offroad 24
KTM Super Adventure R offroad 25KTM Super Adventure R offroad 26
KTM Super Adventure R offroad 54KTM Super Adventure R offroad 57
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG

Czy zamienisz kiedyś motocykl na elektryczny?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę